Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skulle ønske jeg var sykere enn jeg er jeg... om jeg hadde måtte blitt tvangsinnlagt og sånn, da hadde jeg vært syk nok... hvis folk tydelig kunne se at jeg var syk, altså bli helt forstyrret i adferden...

Da hadde jeg hatt mindre dårlig samvittighet. Da hadde det vært ordentlige GRUNNER til at jeg ikke har jobbet på flere år, er forsinket med utdannelsen og får penger av Staten.

Har dere det sånn og eller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306496-skulle-%C3%B8nske-jeg-var-sykere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melba1365380968

Med forbehold om at jeg vet ikke hvilken sykdom du har eller ikke har:

Nei nei nei, sånn kan jeg ikke tenke! Det ville vært drepen for all min motivasjon til å bli bedre med tiden!

Hvis du tenker på det litt utenfor deg selv og din umiddelbare situasjon: hvem vil egentlig være syk/sykere? I bunn og grunn vil vel alle være friskere, og ingen ville vel egentlig ønske å bli tvangsinnlagt bare for at andre skulle se på dem som sykere? Eller for å motta penger fra Staten?

Jeg tror du må få hjelp til å fokusere på et eller annet positivt! Og så må du få hjelp til å se ditt eget potensiale til å påvirke din egen situasjon.

Jeg vet at dette kan være veldig vanskelig å se, men du burde iallefall ikke henfalle til å ønske deg sykere og tvangsinnlagt bare for å forklare ovenfor andre folk hvorfor du ikke har utdannelse/jobb...

Ta tak i det du kan ta tak i!

Gjest D*lilith

Men du har jo en grunn.

Tenker ofte at folk kan umulig forstå hva som feiler meg,og de lurer nok på hvorfor jeg ikke jobber,har ingen intensjon om å fortelle dem hvorfor.

Tenker av og til at det hadde vært lettere om det var fysisk,så folk kunne se selv,så slapp de å spekulere så mye.

Og jeg slapp skammen over å ha en psykisk lidelse,for det er ikke noe jeg går rundt og er stolt over.

Gjest D*lilith

Leste om en psykiater som NAV brukte til å friskmelde uføretrygda... som tydeligvis mente en rekke mennesker med psykose var friske til å jobbe...

Ser selvsagt at det må ha vært noe spesielt med denne legen, men det er et poeng her. Hvem som er frisk og hvem som er syk er nesten bare basert på skjønn. Du kan ikke måle sykhet.

Så hva om jeg har blitt sykeliggjort av behandlingsapparatet? Når du først har fått en diagnose så antar neste behandler nok at du er syk...

Sier ikke at jeg ikke har problemer, men ærlig talt, finnes det egentlig et menneske som ikke har problemer i noen grad?

Jo alle har vel problemer,mer eller mindre.

Men det er jo graden av problemer som avgjør om man er syk eller ikke,hvordan man fungerer i hverdagen.

Annonse

Gjest balansekunstneren

jeg har følt det samme, at jeg ikke har vært syk nok til å motta hjelp. At hvis jeg hadde en "bedre" diagnose så slapp skyldfølelsen taket.

Men jeg har innsett at den mindreverdsfølelsen og skyldfølelsen alltid vil være der. Hvis du nå ble syk nok så hadde du følt deg mindreverdig i forhold til de som var enda sykere enn deg osv.

du har like mye rett til å ha det vanskelig som alle andre.

Men når alt kommer til alt, er ressursene dine alt som teller. fokuser på dem, og hvordan du skal komme dit du vil istedenfor å grave deg ned. det kan fort bli veldig destruktivt.

Gjest oppgittja

Men hva hvis man bare ikke gidder å fungere da? Da vil det jo se ut som man er syk.

Det er dypt umoralsk.Bli voksen og få deg en jobb.Slutt og sutre.Jeg tror ikke du er så psyk jeg.Jeg tror du er lat og patetisk og giddesløs.Du vil heller være på trygd fordi det er enklere enn å få en litt "kjip" jobb.

Annonse

Gjest skdjfsdkjfjf

Det er dypt umoralsk.Bli voksen og få deg en jobb.Slutt og sutre.Jeg tror ikke du er så psyk jeg.Jeg tror du er lat og patetisk og giddesløs.Du vil heller være på trygd fordi det er enklere enn å få en litt "kjip" jobb.

Dårlig dag i dag?

Gjest Beklager, men måtte bare få det ut.

Jeg plager ingen jeg. Jeg skriver sjeldent i andres tråder. At folk gidder å svare meg er ikke noe jeg har påtvunget de.

Det kommer vel an på definisjonen av plaging. Du skriver grusomt mye og tværer på det samme igjen og igjen og igjen. Du kan godt si at du ikke plager noen fordi ingen trenger å lese innleggene fra deg, men det er likevel umulig å ikke se innleggene fra deg. Det er umulig å ikke se at det står SMIR ørten ganger i lange tråder. Dy synes veldig godt og tar mye plass. Du kan godt si likevel at du ikke plager noen, men når du poster på et slikt forum som dette må du tåle de svar du får. Det er en sjanse du tar ved å poste her. Og du _tar_ unektelig stor plass her. Med en skriving som nok kan virke svært irriterende på mange (meg inkludert). Jeg lar meg sikkert lett irritere av slikt "gnål", det er sikkert et svak side hos meg, og det er for så vidt mitt problem og ikke ditt, men du klarer virkelig å terge meg noe grusomt med måten du "er" på her inne.

Gjest mandolina

Hva så?

Angående det du sier om å "måtte tåle de svarene du får" så gjør jeg faktisk det. Men om noen skjeller meg ut og prøver å bryte meg mer ned så tar jeg til motmæle og sier MIN friske mening igjen.

Har du ingen å krangle med i RL.

Det virker som om du liker å stelle til krangel.

Hilsen

Gjest Beklager, men måtte bare få det ut.

Hva så?

Angående det du sier om å "måtte tåle de svarene du får" så gjør jeg faktisk det. Men om noen skjeller meg ut og prøver å bryte meg mer ned så tar jeg til motmæle og sier MIN friske mening igjen.

Men "oppgittja" bekreftet jo bare det du om og om og om igjen sier om deg selv. Hvorfor reagerer du på det? Er det greit at du sier det, men ikke greit at andre sier det? Hvis du mener det er galt når "oppgittja" sier det, hvorfor er det da riktig når du sier det selv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...