Gå til innhold

Innbilt pusteproblem

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har et problem. Jeg har lenge tenkt på å kontakte medisinsk hjelp, men har vegret meg for å kontakte lege. Jeg føler det er på tide da problemet hindrer meg i å fungere ordentlig på jobb og i fritiden. Problemet er at jeg innbiller meg at jeg har slim i halsen eller noe som hindrer meg i å puste. Dette fører til at jeg harker i tide og utide, noe som er unødvendig da jeg ikke har noe som ligger i halsen og forstyrrer pusten. Av og til går dette over i brekninger. Jeg er rett og slett redd for å ikke få puste. Dette problemet er størst om morgenen, men også når jeg driver fysisk aktivitet. For å bøte på dette bruker jeg å massere meg på magen slik at jeg raper da jeg har funnet at dette hjelper. Jeg har hatt det slikt i mange år (siden jeg var 18. Nå er jeg i slutten av tjueårene), men det kan være perioder da dette er helt fraværende. Nå er jeg i en periode der jeg harker og brekker meg regelmessig. Dette problemet kommer mest når jeg tenker på det og er fraværende i andre situasjoner (som f.eks under sex) når hodet er 100% konsentrert om andre ting. Jeg har selv prøvd å lege meg, men mine metoder har ikke fungert (bite meg selv i tungen, bare puste gjennom nesen, spise pastiller osv.) Jeg har også prøvd å finne ut hvorfor dette har oppstått. Det nærmeste jeg kommer et svar er at dette er en forsinket psykisk reaksjon på når kjeveortopeden tok et gipsavtrykk av tennene mine før jeg fikk tannregulering (en ekkel opplevelse der jeg fikk problemer med å puste). Hvordan kan jeg "bli frisk"?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306535-innbilt-pusteproblem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

serenity777

Dette høres ut som tvangstanker. Jeg hadde noe lignende selv før. Det artet seg slik at jeg kunne ikke gå med gensere med hals, fordi jeg følte det som om at da ble strupen snurpet, og jeg fikk også økt tendens til å brekke meg. Irriterende som bare det. Vet ikke om noen løsning dog, hos meg forsvant det av seg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306535-innbilt-pusteproblem/#findComment-2490838
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...