Gå til innhold

vanskeligheter med å ta valg

Anbefalte innlegg

Gjest vingla

jeg har hele livet hatt problemer med å ta valg.store og små.hvor skal jeg bo(har bodd 14 plasser i mitt 25 år lange liv til nå),hva skal jeg gjøre med livet mitt,har aldri visst om jeg har vært forelsket i et forhold noen sinne,hva jeg skal ha på meg(skifter ofte klær 4-5 ganger i løpet av en dag),skal jeg gå ut en kveld eller skal jeg være hjemme,nå har jeg akkurat flyttet til et sted å bo,så klarer jeg ikke å bo her kjenner jeg.(etter en uke.)vet ikke om jeg må flytte til et annet sted i byen eller om jeg skal flytte til en helt annen by.uff,dette sliter meg ut,og jeg klarer ikke bestemme meg.har ringt omentrent 300 ganger til klarsynte og spådamer,men alle sier ulike ting og jeg vet ingen kan hjelpe meg ut av det,likevell er det det eneste jeg håper på at jeg blir fortalt av noen hva jeg skal gjøre.er det andre som har det sånn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306552-vanskeligheter-med-%C3%A5-ta-valg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ViViola

Jeg har det ikke slik, men jeg kjenner ei som er slik... Og hun også sliter, veldig, både i jobbsammenheng og privat.

Såvidt jeg vet er hun sykemeldt nå, ikke direkte for dette med vanskelighetene med å ta avgjørelser, men det er jo med på å lage en ekstremt stresset hverdag for henne. Nå får hun psykologhjelp, men jeg vet ikke hvor langt hun har kommet.

Jeg har ingen råd til deg, annet enn at du i alle fall må slutte å livnære spådamer og synske. De kan garantert ikke hjelpe deg, de bare flår deg...

Lykke til!

Gjest vingla

Du er ikke deprimert da? Tenker kanskje forklaringen ligger i at ingenting gir glede, og ingenting føles riktig...

jo det handler sikkert mye om det at jeg ikke kjenner meg tilfreds og vil flykte til noe annet.noe bedre.

men har liksom hatt det sånn så lenge..hva kan jeg gjøre med det?hvordan kan en lære å kjenne hva som føles riktig?

Gjest melmøll

Enig med viviola dropp synske spåkoner osv. Jeg tror det du trenger er å bli kjent med deg selv. Du skal være trygg på deg selv, at du kan ta de rette valgene for deg. (samtidig ikke være redd for å gjøre "feil", det gjør vi alle) Jeg vet ikke akkurat om jeg har noe råd til hvordan du skal få til det, jeg vet det er vanskelig, har vært litt sånn på leting selv. Tror det første skrittet kan være å forsøke å kjenne på hvilke følelser du har når du skal ta valg. Er du redd for å ta feil valg? Hva kan skje? Tenker du mye på hva andre synes om deg og hva du bør gjøre, eller kjenner du etter innerst inne når du skal ta valg?

Gjest vingla

Enig med viviola dropp synske spåkoner osv. Jeg tror det du trenger er å bli kjent med deg selv. Du skal være trygg på deg selv, at du kan ta de rette valgene for deg. (samtidig ikke være redd for å gjøre "feil", det gjør vi alle) Jeg vet ikke akkurat om jeg har noe råd til hvordan du skal få til det, jeg vet det er vanskelig, har vært litt sånn på leting selv. Tror det første skrittet kan være å forsøke å kjenne på hvilke følelser du har når du skal ta valg. Er du redd for å ta feil valg? Hva kan skje? Tenker du mye på hva andre synes om deg og hva du bør gjøre, eller kjenner du etter innerst inne når du skal ta valg?

jo det er sant.

jeg er veldig redd for å ta feil valg i forkant,og i ettertid bruker jeg enormt mye energi på å tenke på om det var feil valg jeg har tatt.tenker vel også mye på hva andre forventer av meg..

Gjest melmøll

jo det er sant.

jeg er veldig redd for å ta feil valg i forkant,og i ettertid bruker jeg enormt mye energi på å tenke på om det var feil valg jeg har tatt.tenker vel også mye på hva andre forventer av meg..

Jeg tror du har mye større sjanse for å ta "feil" valg hvis du stadig velger etter det du tror andre ønsker av deg.De rundt deg kan også bli forvirret av at du vingler og så i sin egen fortvilelse forsøke å styre deg i en eller annen retning de selv mener er den rette. Kjenn etter hva du tenker om andre som tar "feil" valg, ser du ned på dem? Hvis ikke, hvorfor stiller du høyere krav til deg selv enn til andre?

Annonse

jo det handler sikkert mye om det at jeg ikke kjenner meg tilfreds og vil flykte til noe annet.noe bedre.

men har liksom hatt det sånn så lenge..hva kan jeg gjøre med det?hvordan kan en lære å kjenne hva som føles riktig?

Jeg tenker som melmøll; at du ikke klarer å velge fordi du er redd for å velge feil. Jeg gjorde det samme før. Jeg hørte for mye på andre og ville innerst inne at de skulle ta valgene for meg. Om du ikke tenker nøye gjennom valgene dine og betemmer deg for å velge "sikkert" så følger nissen med på lasset hvor enn du flytter. Ting blir ikke nødvendigvis bedre om du flytter. De samme problemene vil dukke opp der også. Bruk tid på å lytte til din indre stemme når det gjelder de store valgene. Se på hva det valget vil føre med seg og om det er noe du virkelig ønsker deg. Og ikke minst: drit i hva andre mener! Det er du som skal leve med valget ditt, ikke dem.

Gjest vingla

Jeg tenker, som SMIR, depresjon. Er du utredet for det?

Kanskje en idè å bestille tim hos fastlegen, og lufte dette for vedkommende.

jeg har diagnose på depresjon ja.tar antidepressiva.

men problemet med å velge,ta bestemmelser har jeg hatt hele livet.alle rundt meg er oppgitt over at jeg er så vinglete fra dag til dag,time til time.

jeg føler ikke jeg tørr si noe lengre,fordi et sekund etter jeg har sagt noe kan jeg ikke stå inne for det lengre og jeg mener det helt motsatte da.blir kvalm av meg selv.føler meg falsk.fordi ingen ting av det jeg sier eller gjør mener jeg.

jeg vil være sterk og vite hva jeg vil og hva jeg føler og mener

Gjest Flytte-lasset

jeg har diagnose på depresjon ja.tar antidepressiva.

men problemet med å velge,ta bestemmelser har jeg hatt hele livet.alle rundt meg er oppgitt over at jeg er så vinglete fra dag til dag,time til time.

jeg føler ikke jeg tørr si noe lengre,fordi et sekund etter jeg har sagt noe kan jeg ikke stå inne for det lengre og jeg mener det helt motsatte da.blir kvalm av meg selv.føler meg falsk.fordi ingen ting av det jeg sier eller gjør mener jeg.

jeg vil være sterk og vite hva jeg vil og hva jeg føler og mener

Kanskje du har feil sort AD, eller at du skulle hatt høyere dose?

Tror fastlegen er et godt sted å starte. Det er utrolig slitsomt å lide av det jeg kaller beslutsomhets-vegreing.

Kjenner meg godt igjen..Visse dager faller jeg helt sammen, om min samboer spør, om noe så enkelt som, hva jeg har lyst på til middag i morgen..

Venter selv på time hos psykolog.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...