Gå til innhold

Noen som kan gi råd?

Anbefalte innlegg

Gjest strekker ikke til

Jeg har en nær bekjent som har knyttet seg og åpnet seg til meg om sin depresjon. Jeg vil veldig gjerne hjelpe henne, men strekker ikke alltid til selv siden jeg sliter med egen sykdom.

I dag fikk jeg dette spørsmålet: Hvor lang tid tror du det ville gått før noen savnet meg om jeg plutselig bare reiste/flyttet til et annet land?

Så hva tror dere om dette, er hun i tanker om selvmord? Hun har snakket om det tidligere. Eller mener hun at jeg bruker for lite tid på henne. Det kan gå dager uten at vi snakkes, men jeg har egen familie og egne ting å bry meg om også. Jeg er veldig glad i henne, og får dårlig samvittighet når dagene går uten at jeg har tatt kontakt. Hun har familien sin i gangavstand, men hun sier hun snakker best med meg.

Min egen plage hindrer meg i å være i topp humør til enhver tid og jeg trenger tid for meg selv. Det å ha henne her betyr at jeg må være glad og positiv og tilstede hele veien, og det er ikke alltid like lett. Jeg skal be henne komme å bli ett par dager denne uken men er litt redd for å ikke klare å virke positiv overfor henne. Er det noen her som kan hjelpe meg med råd og vink?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306650-noen-som-kan-gi-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

'' Det å ha henne her betyr at jeg må være glad og positiv og tilstede hele veien, og det er ikke alltid like lett. ''

Hvorfor er det nødvendig å være glad og positiv hele tiden hvis vedkommende er der? Hvorfor ikke være realistisk, sliten, glad etc. - eller kort og godt være deg selv på godt og vondt?

Jeg ville forøvrig ha vært direkte i forhold til ting som ble sagt og som gjorde meg urolig. Det går an å være tydelig på at du ikke ønsker å være ansvarlig for en annens liv, og at du ikke orker å gå å lure på om det er slik at dersom du ikke stiller opp en periode så tar vedkommende livet sitt.

Vær ærlig med henne. Si at du setter pris på henne og kontakten dere har, men at du også ønsker at hun skal sørge for å få adekvat behandling for sin depresjon hos fagfolk hvis hun ikke allerede får det, evt. at hun må si fra om selvmordstanker til legen sin i minst like stor grad som hun gjør det i forhold til deg. Vær tydelig på at det å føle ansvar for at en annen ikke tar livet av seg, er vondt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...