Gå til innhold

fødselsrekkefølgen betydning for hvem jeg er?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Flytte-lasset

Vet ikke om det er tilfeldig, men når man tenker etter, så kan det jo ofte stemmme..

Strengere oppvekst og høyere krav til den eldste, lettere å overse den midterste, og lettere å skjemme bort den yngste, da det har vært et par "prøvekaniner" i forveien..

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noe betydning har det om en undersøker store grupper.

På gruppenivå går det best med førstefødte og enda bedre med enebarn.

I den store sammenhengen med alt som påvirker livet vårt, er det uten betydning.

Vet ikke om det er tilfeldig, men når man tenker etter, så kan det jo ofte stemmme..

Strengere oppvekst og høyere krav til den eldste, lettere å overse den midterste, og lettere å skjemme bort den yngste, da det har vært et par "prøvekaniner" i forveien..

utrolig, har aldri tenkt over dette. Men det forklarer jo en del. Min søster er 8år eldre og mye mer akademisk anlagt enn meg, hun mesterer det meste. Jeg er den som blir "oversett" eller "glemt", min mor "glemte" å fortelle at min tante lå syk og innlagt på intensiven (resten visste det). min bror er 20år og bor sammen med mamma, han er jo lille banet. men han blir nok litt ekstra bortskjemt "for husfredens" skyld siden han har asberger.

Litt skummelt å tenke på at det faktisk er slik. Men det er vell som samfunnet generellt. Den "skjulte læreplanen" i skolen legger jo f.eks mest akademisk tilrette for middelklassen, mens de andre sosiale lagene blir glemt. Poenge er at man finner lignende trekk flere plasser i samfunnet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...