Gå til innhold

Blålys må legges ned

Anbefalte innlegg

Her er Blålys sterkt inne i bildet:

http://www.forskning.no/artikler/2007/mars/1174303085.66

Leste linkene til VG om Betania malvik. Der leste jeg at en dame husket overgrep etter få dagers terapi. (Hvordan kunne behandlerene rukket å plante disse minnene på den korte tiden?) Stakkars dame. Jeg tror betania malvik oppleves som en trygg ramme der det er trygt å huske voldsomme hendelser en ikke har orket å huske før. Kan virke sånn. Får intrykk av at behandlingen der er lagt opp slik at de som er der kan føle seg trygge og ivaretatt- og trodd. Kanskje er dette en utløsende faktor for at minnene da kommer frem? Synes det er viktig at vi har et sted som er tilrettelagt for ofre som har opplevd grove ting slik betania ser ut til å være. Så får gransking ang evnt "falske minner" komme langt i bakgrunnen av dette.

Fortsetter under...

Gjest sfdjskjfdsikdg

"på dette grunnlaget synes jeg ikke de skal få støtte."

- Andre enn deg kan ha fått skader som virker funksjonshemmende på dem.

De som har fått det synes jeg er god nok begrunnelse for at blålys skal få støtte til arbeidet de driver. Håper det ordner seg for dem. (tenker på at de visstnok er de eneste av sitt slag- i hele verden, faktisk...)

Poenget er at man ikke kan dra alle over en kam, og søke på grunnlag av funksjonshemming. Jeg mistenker at grunnen til å søke under denne parolen er at det er der det er mest penger å hente.

Men da må man først definere at seksuelle overgrep=funksjonshemming. For alle. Og sånn er det nå en gang ikke.

Det blir som å pisse i buksa for de som vil leve et tilnærmet normalt liv.

Poenget er at man ikke kan dra alle over en kam, og søke på grunnlag av funksjonshemming. Jeg mistenker at grunnen til å søke under denne parolen er at det er der det er mest penger å hente.

Men da må man først definere at seksuelle overgrep=funksjonshemming. For alle. Og sånn er det nå en gang ikke.

Det blir som å pisse i buksa for de som vil leve et tilnærmet normalt liv.

"Jeg mistenker at grunnen til å søke under denne parolen er at det er der det er mest penger å hente."

Blålys ble etablert høsten 2004, og i vedtektene som ble behandlet og vedtatt på stiftelsesmøtet sto det under § 3 Organisasjon: "Landsforeningen skal søkes inn under Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), som er en paraplyorganisasjon for bruker- og pårørendeforeninger med hemning i funksjon." Vedtektene ble endret av Landsmøtet 2008, og i vedtektene står nå følgende: "Blålys har et særlig ansvar for å fremme et syn på at nedsatt psykisk- og somatisk funksjonsevne etter seksuelle overgrep i nære relasjoner er sunne og naturlige reaksjoner etter ekstreme hendelser."

For Blålys er funksjonsnedsettelse en ren prinsippsak.

Vedtaket Barne- og likestillingsdepartementet nå fatter vil påvirke hele samfunnets oppfatning av skadevirkningene etter seksuelle overgrep i nære relasjoner på lang sikt.

Med vennlig hilsen

Renate Halseth

Daglig leder i Blålys

Landsforeningen for

seksuelt misbrukte

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...