Gå til innhold

Mange rotfyllinger


Gjest bbb57

Anbefalte innlegg

Gjest bbb57

Hei! Jeg har i løpet av de siste tolv mnd. måtte rotfylle fem tenner. Fire fyllinger grunnet betennelser i røttene (smertefullt), og en fordi tanna bare var død uten symptoner. Året før der måtte jeg rotfylle to tenner grunnet betennelse. Før det har jeg rotfylt to tenner for 20 år siden. Så nå har jeg altså rotfylt til sammen ni tenner. Jeg har lest en del om rotfyllinger på nettet (noe som kanskje ikke er så lurt). Det dukker stadig opp artikler som hevder at dette ikke er bra, fordi at selv om rotkanalene er omhyggelig fylt opp med rotfyllingsmateriale, kan det utvikle seg bakterier i de små sidekanalene. Disse bakteriene kan forårsake kronisk irritasjon i immunforsvaret, som derved har lettere for å bli svekket. Det henvises stadig til en doktor Dr. Weston Price som hever at disse bakterie ansamlingene kan føre til alvorlige sykdommer som Parkinsons og kreft. Alt dette er jo til å få angst av og særlig med så mange rotfyllinger som jeg har. Så mine spørsmål er: Hva mener du om disse påstandene? Og finnes det noen anbefalinger om hvor mange tenner som kan rotfylles? Er ni rotfyllinger veldig mange? Kan det være mulig at jeg har en tannsykdom siden den ene tannene etter den andre må rotbehandles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillian P. Hajdu, tannlege

Hei!

Du sier du har mange rotfyllinger, og det synes jeg og!

Vanligste årsak til dette er cariesbakterier som har vandret helt inn til nerven i tannen, og forgiftet denne.

Det oppstår feber i nerven(tannen iser),hevelse(tannen er øm)og kanskje en tannbyll(kul i tannkjøttet).

Det er viktig at tannlegen renser nøye ut alle bakterier og siden disse er usynlige lages miljøet inne i kanalen utrivelig for bakteriene ved å gå med et innlegg over tid, for å drepe flest mulig bakterier.

Ulike personer og tenner har ulik anatomi, og noen har en rotkanal uten sidekanaler og noen har seks kanaler med fire sidekanaler! Oppgave for tannleger å få alle disse fyllt,noen ganger er det umulig!

Blir det bakterier igjen der ,lekkasje fra toppfyllingen, eller at tannlegen ikke klarer å rotfylle til riktig lengde, kan det oppstå ny betennelse i rotfyllingen. Den kan være symptomfri! Den holder seg lokalt til tannen.

Vi anbefaler å ta røntgen ofte av rotfyllinger,hvert 3 år som rutine, for å avdekke mulige nye betennelser.

Man må da isåfall gjøre rotfyllingen omigjen, ca 20% av alle rotfyllinger havner i dette uføret dessverre.

Det er ikke riktig at rotfyllinger er skadelig!

Det er det forsket så mye på, og det er absolutt ikke kreftfremkalende ,parkinsonfremkallende eller farlige å ha.

Alle tennene kan være rotfyllt for densaks skyld ,bare de er skikkelig utført!

En almenntannlege kan gjøre det, eller en spesialisttannlege i rotfylling.

Immunforsvaret svekkes garantert ikke ved rotfyllinger, men en kronisk lokal infeksjon kan vises i liten grad som en øket senkningsreaksjon på en blodprøve. Immunforsvaret vil nok prøve å bli kvitt betennelsen.

Du har nok hatt caries(som de fleste av oss) som har stått for lenge i tannen ,dette har vært med på å gi deg alle rotfyllingene. Annen årsak kan være slag mot tennene eller meget sjeldne sykdommer i kjevebenet.

Synes du skal slutte å tenke på at rotfyllingene dine kan gi deg sykdom,det finnes det ikke noen seriøs forskning som tilsier!

La tannlegen din sjekke rotfyllingene jevnlig med rot røntgen for å avdekke mulige kroniske lokale betennelser rundt rotfyllingen!

Rotfyllte tenner knekker oftere (ulempe) men til gjengjeld så kjennes det ikke om man må bore i dem(fordel!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...