Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg en slags "tittel" overfor mine fettere og kusiners barn?

Mine barn er jo deres tremenninger, men hva er jeg?

Og i samme slengen, gammeltante, hvem er det? Min mor eller fars tante?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tror ikke du er noe til dine barns tremenninger. I nord-Norge er hvertfall gammeltante din mor eller fars tante, andre steder kalt grandtante.

Skrevet

''Har jeg en slags "tittel" overfor mine fettere og kusiners barn? Mine barn er jo deres tremenninger, men hva er jeg?''

Nei, det finnes ikke noe offentlig navn på denne slektsrelasjonen (den er jo da også ganske utvannet), men det finnes sikkert noen lokale/familiære utgaver. :o)

''Og i samme slengen, gammeltante, hvem er det? Min mor eller fars tante?''

Vi bruker betegnelsen gammeltante / gammelonkel om ens egne foreldres tanter og onkler ja.

Skrevet

Du er filletante til barna til søsknene dine.

"filletante: fars el. mors kusine; (til dels også om) kvinne gift med ens kjødelige onkel"

Skrevet

Du er filletante til barna til søsknene dine.

"filletante: fars el. mors kusine; (til dels også om) kvinne gift med ens kjødelige onkel"

''Du er filletante til barna til søsknene dine.''

Det er da feil... Du tante til barna til søsknene dine, men hvis man er gift, er din mann filleonkel til disse barna...

Mrs. Wallace
Skrevet

Det finnes ingen "offisiell" tittel på mors eller fars fetter og kusine. Ungene er tremenniger, og that's it. Men man kan jo bruke tante eller filletante allikevel, det er jo opp til den enkelte familie. Ungene mine har tanter de slett ikke er i slekt med. :o)

Gammeltante er det samme som grandtante, altså tante til dine foreldre.

Annonse

Skrevet

''Du er filletante til barna til søsknene dine.''

Det er da feil... Du tante til barna til søsknene dine, men hvis man er gift, er din mann filleonkel til disse barna...

Ja. Jeg mente du er filletante til barna til fetterne og kusinene dine!

Dine foreldres fettere og kusiner er altså dine filletanter og filleonkler. Mens søskene til foreldrene dine, er som vi alle vet onkler og tanter.

Skrevet

Det finnes ingen "offisiell" tittel på mors eller fars fetter og kusine. Ungene er tremenniger, og that's it. Men man kan jo bruke tante eller filletante allikevel, det er jo opp til den enkelte familie. Ungene mine har tanter de slett ikke er i slekt med. :o)

Gammeltante er det samme som grandtante, altså tante til dine foreldre.

''Det finnes ingen "offisiell" tittel på mors eller fars fetter og kusine.'' Jo, det gjør: filletante = fars el. mors kusine

Jeg har sjekket i http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=filletante&search_type=&publications=5&publications=2&publications=23&publications=1&publications=3&publications=20 for å være sikker...

Mrs. Wallace
Skrevet

''Det finnes ingen "offisiell" tittel på mors eller fars fetter og kusine.'' Jo, det gjør: filletante = fars el. mors kusine

Jeg har sjekket i http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=filletante&search_type=&publications=5&publications=2&publications=23&publications=1&publications=3&publications=20 for å være sikker...

Se der ja, de opererer åpenbart med definisjonen sånn. Men allikevel er ikke begrepet helt presist, og heller ikke almennkjent, så det er ikke innlysende hva noen mener når de snakker om filletanta si.

Se her: http://www.sprakrad.no/Trykksaker/Spraaknytt/Spraaknytt_4_2005/Filleonkel/

Skrevet

Se der ja, de opererer åpenbart med definisjonen sånn. Men allikevel er ikke begrepet helt presist, og heller ikke almennkjent, så det er ikke innlysende hva noen mener når de snakker om filletanta si.

Se her: http://www.sprakrad.no/Trykksaker/Spraaknytt/Spraaknytt_4_2005/Filleonkel/

Bookworm er f.eks. inne på at "inngiftet tante" er filletante.

Noen skiller strengt på det, andre bruker "fille-"begrepet om atskillige fjernere familiemedlemmer enn de som er gift med onkel eller tante.

Begrepsapparatet er virkelig ikke tilpasset dagens familieforhold, hvor nye partnere kommer og går, til og med i besteforeldregenerasjonen. Ref. det jeg siterte her for en stund siden, om "zoologiske fedre"...

Skrevet

Noen skiller strengt på det, andre bruker "fille-"begrepet om atskillige fjernere familiemedlemmer enn de som er gift med onkel eller tante.

Begrepsapparatet er virkelig ikke tilpasset dagens familieforhold, hvor nye partnere kommer og går, til og med i besteforeldregenerasjonen. Ref. det jeg siterte her for en stund siden, om "zoologiske fedre"...

''Noen skiller strengt på det, andre bruker "fille-"begrepet om atskillige fjernere familiemedlemmer enn de som er gift med onkel eller tante.

Begrepsapparatet er virkelig ikke tilpasset dagens familieforhold''

Det er greit at ordet har en konkret el opprinnelig betydning, men også greit å bruke om personer som fungerer som tante eller onkel. Nettopp tatt i betraktning dagens brokete familiestrukturer.

Skrevet

''Noen skiller strengt på det, andre bruker "fille-"begrepet om atskillige fjernere familiemedlemmer enn de som er gift med onkel eller tante.

Begrepsapparatet er virkelig ikke tilpasset dagens familieforhold''

Det er greit at ordet har en konkret el opprinnelig betydning, men også greit å bruke om personer som fungerer som tante eller onkel. Nettopp tatt i betraktning dagens brokete familiestrukturer.

Ja, jeg er på ingen måte uenig i det.

Skrevet

Ja. Jeg mente du er filletante til barna til fetterne og kusinene dine!

Dine foreldres fettere og kusiner er altså dine filletanter og filleonkler. Mens søskene til foreldrene dine, er som vi alle vet onkler og tanter.

Herover har ikke foreldrenes kusiner og fettere noen tittel i det hele tatt - filletanter og -onkler er foreldrenes søskens ektemann/dame...

Annonse

Skrevet

Herover har ikke foreldrenes kusiner og fettere noen tittel i det hele tatt - filletanter og -onkler er foreldrenes søskens ektemann/dame...

Hvor er "herover" da?

Her er iallfall en oversettelse til engelsk: "filletante subst.m/f forklaring: mother's or father's female cousin" - som bekrefter det du sier.

Jeg synes filletante brukt slik du sier, og som også er brukt slik sekundært på norsk, er en bra betegnelse. Onkelen min er liksom onkelen min, og tanta mi er egentlig bare kona hans, selv om hun er mor til fettere og kusiner.

Men det føles nok forskjellig hvis det er livslange forhold, og der denne inngiftede tanten er mor til ens kjødelige slektninger --- enn dersom onkelen vår gifter seg på nytt med en i utgangspunktet villt fremmed. Hvis du skjønner.

Skrevet

Jeg har samme begrepsforklaring som deg "innabords", det er det jeg er vant til fra hjemsted/familie.

Jeg bruker imidlertid ikke det begrepet selv som voksen. Vi bruker bare tante eller onkel.

Skrevet

Jeg har lest at filletante betyr bl.a. kusine av ens foreldre, men har alldri hørt noen brukt det ordet.

Selv sier jeg pappas kusine, mammas søskenbarn o.l.

Skrevet

Hvor er "herover" da?

Her er iallfall en oversettelse til engelsk: "filletante subst.m/f forklaring: mother's or father's female cousin" - som bekrefter det du sier.

Jeg synes filletante brukt slik du sier, og som også er brukt slik sekundært på norsk, er en bra betegnelse. Onkelen min er liksom onkelen min, og tanta mi er egentlig bare kona hans, selv om hun er mor til fettere og kusiner.

Men det føles nok forskjellig hvis det er livslange forhold, og der denne inngiftede tanten er mor til ens kjødelige slektninger --- enn dersom onkelen vår gifter seg på nytt med en i utgangspunktet villt fremmed. Hvis du skjønner.

"Herover" er på Østlandet et sted, uten at jeg har lyst til å gå over i en mer detaljert beskrivelse:-)

Men dette med slektsbegreper i dagens samfunn, er jo litt vanskelig. Greit nok hva de i utgangspunktet betyr, men vår datter har flere tanter og onkler enn min manns og mine søsken (pga skilsmisser o.l - nye partnere). Så dette er jo egentlig bare noe den enkelte familie selv må få lov til å bestemme seg for...

Skrevet

''Bookworm er f.eks. inne på at "inngiftet tante" er filletante. ''

Det har jeg hørt også.

Skrevet

''Har jeg en slags "tittel" overfor mine fettere og kusiners barn? Mine barn er jo deres tremenninger, men hva er jeg? ''

Vi benytter ingen tittel her -vi sier enten (til f eks sønnen) "X er tremeninngen din" eller "moren til X er min kusine".

Filletantetittelen har jeg ikke hørt brukt på dette, men det er vel en sånn typisk "potet-tittel" som kan brukes til "alt", avhengig av skikken i vedkommende familie.

''Og i samme slengen, gammeltante, hvem er det? Min mor eller fars tante?''

Ja, det er dine foreldres tanter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...