Gå til innhold

Bekymret for mannen min

Gjest Orker ikke nok en psyk sommer

Anbefalte innlegg

Hei

Mannen min hadde en psykotisk episode i fjor sommer, og var innlagt i flere uker. I vinter har han vært seg selv igjen,men han sluttet på medisiner etter et par måneder på dem, og går heller ikke til psykolog. Medisinene ga han en rekke bivirkninger,værst var trøtthet og vektøkning.

Vi har to barn.

Nå har han begynt å bli veldig mistenksom igjen. Han er klar over det selv, og sier at han må få orden på tankene. Stemmen hans er blitt mørkere liksom, og få ting gleder han. Han er mer sliten, og sovner tidlig på kvelden. Av og til får han ikke sove. I dag begynte han igjen med sjalusien sin.

Vi har planlagt utenlandstur med fly, samt familieferie i løpet av sommeren. Jeg har i tillegg fått en ny og krevende jobb.

Nålurer jeg på åm jeg må få avbestilt utenlandsturen i hvert fall. Jeg vil ikke til utlandet med en som kan bli psykotisk!

Jeg forsøker nå å overtale han til å gå til fastlegen. Begynner å mistenke han for å være bipolar, siden dette tydeligvis går i perioder. Men han virker ikke manisk i "gode" perioder.

Helt ærlig vet jeg ikke om jeg fikser enda en sommer med dette her, og i hvert fall ikke med ny jobb og to barn som jeg da må følge opp alene....

Vi har vært sammen i mange år, og det er først i de siste to årene dette har kommet. Vi er 30 åra.

Kan psykiateren svare meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306946-bekymret-for-mannen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han må umiddelbart sørge for at han får antipsykotisk medisin.

Det finne slik medisin som verken gir trøtthet eller vektøkning.

Jeg har nå forsøkt å få han til å gå til legen sin. Men hva hvis han ikke gjør det....? Han har liten tro på medisiner.

Jeg har sagt at jeg ikke vil støtte han dersom han ikke mottar behandling. Men han er mannen min, og jeg er jo glad i han.

Blir så redd når han begynner med disse greiene sine! Jeg vet heller ikke om han klarer å formidle problemet til legen....Kan jeg ringe legen hans? Vi har forskjellige fastleger,dessverre.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har nå forsøkt å få han til å gå til legen sin. Men hva hvis han ikke gjør det....? Han har liten tro på medisiner.

Jeg har sagt at jeg ikke vil støtte han dersom han ikke mottar behandling. Men han er mannen min, og jeg er jo glad i han.

Blir så redd når han begynner med disse greiene sine! Jeg vet heller ikke om han klarer å formidle problemet til legen....Kan jeg ringe legen hans? Vi har forskjellige fastleger,dessverre.

Selvsagt kan du ringe legen hans. Gjør det i dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...