Gå til innhold

Korleis takle min far?

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Dino

Hei! Eg e ei jente på 20 år. Far min er 67 og er en veldig vanskelig person. Han er gift med mor mi som er 45. Heile ekteskapet har dei berre krangla og ikkje hatt noe særlig samliv. Meg og søstern har vokset opp i alt dette, så man kan sei at vi er begynt å bli "herdet" for sånt. Men det eg lurte på; Far min har vært bortreist i utlandet i 7mnd no, og han kommer heim no om noen dager. Han skreiv med ei jente på nettet før han reiste bort og no har han blitt sammen med henne. Han har ikkje gidda å ende ekteskapet her heime før han hoppa over på noe nytt. Han er en veldig manipulerende mann og har sagt mye ondt om mor som vi har vokse opp med å tru på, men som vi no sjønner (etter å ha blitt mer voksne) at var berre tull! Han har alltid vært sjefen i huset og vil at alt skal gjerest etter hans meining. Eg har et problem med korleis eg skal takle heile denne situasjonen? Han venter at vi skal stå og vente på han med opne armer og godta det at han har gått bak ryggen og funne seg ei ny dame. Alle vennene hans har snudd han rygge pga dette, og eg slutta å sjå på han som min far da eg var 14, men alikavel så kjenner eg en veldig dårlig samvittighet om eg snur ryggen til han også. Veldi vanskelig å forklare det heile, siden du ikkje kjenner familien, men eg håper du kan gi meg noen råd i korleis eg skal håndtere det heile. Eg gruer meg fælt til han kommer heim, blir fysisk dårlig av tanken..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307043-korleis-takle-min-far/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en mann som du ikke skylder noe som helst - selvom han er din far!

"Man høster som man sår" og din far har utvilsomt sådd mest negativt hos deg og din søster. Og nå som dere har blitt voksne og har lært å tenke selv, kommer tiden for at han må høste konsekvensene av sin oppførsel - kanskje ved at døtrene hans vender ham ryggen!

Det at han i det hele tatt kan forvente å bli mottat med åpne armer, tiltross for alt han har gjort mot dere og deres mor, forteller klart og tydelig at denne mannen befinner seg på en helt annen planet i sin virkelighetsoppfatning.

Helt ærlig synes jeg dere bør benytte denne anledningen til å vise ham klart og tydelig at han ikke lenger har noen familie å komme hjem til.

Ikke minst av lojalitet til deres mor som han har sviktet og ydmyket på det groveste.

De månedene han har vært borte har gitt dere rom for å tenke, og til å danne egne meninger. Og han bør få klar beskjed om at nå som dere er voksne og kan velge selv, så ønsker dere ikke lenger å ha en person som ham i livene deres, enten han er far eller ikke.

Folk som ham påfører sine nærmeste bare sorger og skuffelser. Og dessverre blir de tilgitt altfor mye nettopp fordi de er et nært familiemedlem. Dermed gis de fritt spillerom til å skade og skuffe sine nærmeste enda mere...

Han vil aldri forandre seg. Og til syvende og sist er det dere som må sette grensene for hva dere tolerer, og tilslutt si at nok er nok.

Men veien din blir ofte altfor lang - nettopp pga dårlig samvittighet.

Gjest Frøken Dino

Les boken Ut av dine foreldres grep. En bok om helseskadelige foreldre. Vi liker ikke å tenke at foreldre kan være helseskadelige, men det kan de, selv om de ikke ønsker det!

Tusen tusen hjertelig takk! Det gjekk over mine forventninger med kor bra råd eg skulle få! Den boka skal eg skaffe meg med engang! Eg tvinger meg sjøl no til å vere her med pappa pga dårlig samvittighet for at han er her aleine, og eg veit inderlig godt at han ikkje fortjener noken! Men herregud kor dårlig samvittighet eg ville ha fått om e lot han vere her aleine. Veldi blanda følelser. Men ja eg skal gje den boka eit forsøk. Igjen tusen takk.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...