Gjest Schybertine Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Jeg har akkurat fullført siviløkonomutdannelse, og har termin 15. august. Har vært ansatt i vikarbyrå ved siden av studiene, og får utbetalt ca. 4500 kr i måneden. I januar jobbet jeg 1 dag (28.), i februar (første dag 7.) og mars ca. 9 dager. Har vært sykemeldt siden. Har jeg rett på fødselspenger? Hvor mye vil jeg få? Jeg skal ha permisjon fram til 1.februar (6 måneder), da skal far overta. Lønner det seg da heller å søke om engangsstønad? På forhånd takk for hjelpen!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30717-f%C3%B8dselspenger-nyutdannet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Om du har rett på fødselspenger kommer an på når du tar permisjon om om det har vert mer enn 14 dager mellom hver dag du var i arbeid. Hvis du har jobbet med mindre enn 14 dagers opphold mellom hver jobbdag siden 28.januar, har du opptjent rett til fødselspenger hvis du blir i JOBB minst frem til 28.juli. Siden du er sykmeldt regnes de siste 3 uker før FØDSEL i alle fall som fødselspenger, så dermed kommer det an på OM du har avtalt permisjon fra arbeid, og eventuelt fødselsdatoen til barnet. I så fall vil du få det samme som du har i sykepenger nå. Dersom du faktisk begynner i arbeid igjen før fødsel kan saken stille seg annerledes, da regnes fødselspengene å starte dagen etter at du slutter i arbeid hvilket betyr at du kan tilpasse permisjonsdatoen slik at du får 6 mndrs opptjening, og fødselspengene avgjøres ved skjønn ut fra hvilken inntekt du kan godtgjøre som din normale årsinntekt på dette tidspunktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30717-f%C3%B8dselspenger-nyutdannet/#findComment-122021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Om du har rett på fødselspenger kommer an på når du tar permisjon om om det har vert mer enn 14 dager mellom hver dag du var i arbeid. Hvis du har jobbet med mindre enn 14 dagers opphold mellom hver jobbdag siden 28.januar, har du opptjent rett til fødselspenger hvis du blir i JOBB minst frem til 28.juli. Siden du er sykmeldt regnes de siste 3 uker før FØDSEL i alle fall som fødselspenger, så dermed kommer det an på OM du har avtalt permisjon fra arbeid, og eventuelt fødselsdatoen til barnet. I så fall vil du få det samme som du har i sykepenger nå. Dersom du faktisk begynner i arbeid igjen før fødsel kan saken stille seg annerledes, da regnes fødselspengene å starte dagen etter at du slutter i arbeid hvilket betyr at du kan tilpasse permisjonsdatoen slik at du får 6 mndrs opptjening, og fødselspengene avgjøres ved skjønn ut fra hvilken inntekt du kan godtgjøre som din normale årsinntekt på dette tidspunktet. En uklarhet må jeg rette opp: Du må ha 6 mndr jobb eller sykepenger før permisjonsperioden begynner eller anses påbegynt. Hvis ikke får du bare engangsstønaden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30717-f%C3%B8dselspenger-nyutdannet/#findComment-122022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.