Gå til innhold

Medisiner og graviditet.

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen en som lurer

Hei. Jeg er en jente på 24 år, som har fått diagnosen bipolar2. Jeg har gått på en del stemnings stabiliserende medisiner (orfiril,lamictal... + fler), har også kombinert med antidepressiva. Går til samtale hos psykiater ca hver 14`ende dag. Nå går jeg uten medisiner, for de siste jeg tok (orfiril) la jeg på meg så mye av at jeg måtte slutte. Legen sier til meg at jeg må velge mellom pest eller kolera. Forstår at det er vanskelig for de også, men min psyke blir jo bare verre om jeg legger på meg så mye. Har to spm til deg. Har du peiling på om det finnes noen medisiner som man ikke legger på seg av? Nå er jeg ganske stabil og god, og ønsker meg virkelig et barn. Og går uten medisiner... Hvordan stiller det seg? Har jo lyst til å bli mamma en gang selv om jeg har en sykdom. Hva slags behandlingsmetoder brukes da? For jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å være stabil så lenge. Har ikke lufta dette med min psykiater, for jeg føler det er litt tabu belagt. Er ikke helt i ørska, men er redd jeg kan oppfattes sånn, uansett så har jeg i allefall lyst til å bli mamma en gang og sykdommen kommer jeg alltid til å ha uansett. Tusen Takk :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307276-medisiner-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Vektøkning fra vesrt til best: Orfiril - Litium - Lamictal

2. Graviditet: Det er fullt mulig å gjennomføre graviditet og bruke medisiner. Du bør planlegge dette sammen med mannen din , fastlegen og en psykiater.

Annonse

Takk til NHD for en for en gangs skyld fornuftig uttalelse. Jeg er nemlig bipolar 2 og en utmerket mor likevel!

Kan være smart å ha holdningen at du har bipolar2, ikke at du er... Man ER ikke kreft... Ikke for å være frekk, men d er mye bedre innstilling, Mihra. Veldig godt svar,ja... For d er jammen ikke lett sjukdom, og det er jo noe man har heile livet og man vil jo gjerne ha barn... :)

Jeg håper du setter et evt. barns behov foran dine egne. Jeg har vokst opp med en psykisk syk mor, og skulle ønske ingen behøvde å oppleve det samme.

Unnskyld "synd, men sant"

..Men jeg ble litt arg på innlegget ditt. Ville bare si fra.

Så lenge du ikke har noen medisinske grunner til at hun ikke skal kunne bli gravid og bli en god mor, så trenger du ikke svare.

Du er nok ikke spesialist på området og da er det bedre at andre svarer på innlegget enn du.

Som regel går det bra!! I know, de verste tilfellene er barn som er født som narkomane og eller alkoholikere, eller som har foreldre som er helt på "tur". Man kan ha en "diagnose" på papiret, men det betyr ikke at det verken er arvelig, eller at man blir en dårlig forelder!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...