Gå til innhold

NHD: Sukkeravhengighet

Anbefalte innlegg

Gjest ViViola
Skrevet

Har søkt litt på nettet, og flere steder står det at sukkeravhengighet sammenlignes med alkoholisme - må ha det, bare MÅ ha det.

Finnes det noen råd/kur for å bli kvitt det - siden det vel da ligger i hjernen?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

3

• candyqueen_83

3

• ruskesnusk

2

• sweetness

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slutt å spise sukker! ;-)

Forsøk en lavkarbodiett. Det hjelper iallfall på min snaking i skuffer og skap etter noe mer søtt å dytte i meg.

Gjest ViViola
Skrevet

Slutt å spise sukker! ;-)

Forsøk en lavkarbodiett. Det hjelper iallfall på min snaking i skuffer og skap etter noe mer søtt å dytte i meg.

Nå er jo dette med å slutte å spise sukker et mål, eller i alle fall å begrense det kraftig, men det er nok ikke riktig så lett som å "bare slutte".

Du ville kanskje ikke anbefalt en alkoholiker å "bare slutte" å drikke?

mariaflyfly
Skrevet

Nå er jo dette med å slutte å spise sukker et mål, eller i alle fall å begrense det kraftig, men det er nok ikke riktig så lett som å "bare slutte".

Det eneste som funker er å slutte. Jeg har gjort det to ganger. :)

Den ene gangen bare slutta jeg, og den andre gangen hadde jeg hjelp av Reductil fordi jeg uansett skulle ned i vekt.

Gjest ikke bokstavelig ment
Skrevet

Du så blunke-smilet etter den første setningen?

;-)

Gjest ViViola
Skrevet

Du så blunke-smilet etter den første setningen?

;-)

Nei, jeg gjorde nok ikke det...

Synes bare forslaget var i overkant lettvindt...

Gjest ViViola
Skrevet

Det eneste som funker er å slutte. Jeg har gjort det to ganger. :)

Den ene gangen bare slutta jeg, og den andre gangen hadde jeg hjelp av Reductil fordi jeg uansett skulle ned i vekt.

Joda, men når man så godt som klatrer i gardiner og krafser tapetet av veggene fordi kroppen skriker etter sukker - så er det ikke så lett å bare slutte....

Og jeg spiser ikke godteri for tiden, men jeg skulle gjerne vært kvitt den - for meg - desperate lysten på noe søtt. Selv om jeg motstår, så plages jeg veldig!

Har brukt Reductil før, gikk ned masse, men siden jeg mistet matlysten fullstendig gjorde jeg alt feil, og alt jeg mistet kom igjen... Så jeg får ikke Reductil av legen min, han er for det første sterkt imot slike tabletter, og pga tidligere erfaring.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Hei :-)

Jeg har det samme som deg - jeg kan lukte en firkløver på hundre meters hold, og jeg kan høre sjokoladekakene rope på meg. Det er helt j**lig!!!

Nå er jeg fri, har ikke hatt det sånn stort sett på mange år. Men det er faktisk bare en ting som hjelper meg - nok proteiner og lavkarbo mat. Trenger ikke være ekstrem lavkarbo for å bli kvitt suget, men må leve uten sukker og helst uten mye mel.

Jeg VET at dette føler du at du ikke greier. Men hvis jeg LOVER deg følgende...?

Hvis du kutter ut _alt_ sukkeret i _fem_ dager, så er det _over_. Da slipper suget taket.

I de dagene du kjører deg ned så er det lov å spise så mye du bare orker av kjøtt, egg, pølser, fløte, fisk, selvsagt grønnsaker (men ikke store mengder frukt). Du vil sannsynligvis gå ned et par kilo likevel.

Du skal ikke være sulten, heller litt vel mett de dagene. Du kan drikke et glass vin, men ikke øl.

Det kan være en fordel å ikke bruke kunstig sukker heller - for noen holder det suget i gang. Men _må_ du ha noe, så kjøp sjokolade uten sukker, lag deg noen vafler med sukrin og rømme men ikke sukker, eller drikk lettbrus.

Fem dager - maks - også er du fri. Det greier du - jeg har da sett deg prestere viljestyrke før :-)

Skrevet

Nei, jeg gjorde nok ikke det...

Synes bare forslaget var i overkant lettvindt...

Selvfølgelig er det i overkant lettvint å si "slutt å spise sukker". Det var derfor jeg la til forsøk en lavkarbodiett, men det finnes vel ikke noen annen måte å bli kvitt sukkeret på enn å slutte å spise det? Alkoholikeren må slutte å drikke, røykeren må slutte å røyke... Hva ville du ha egentlig? "ta denne pillen, så er sukkeravhengigheten over?"

Gjest ViViola
Skrevet

Hei :-)

Jeg har det samme som deg - jeg kan lukte en firkløver på hundre meters hold, og jeg kan høre sjokoladekakene rope på meg. Det er helt j**lig!!!

Nå er jeg fri, har ikke hatt det sånn stort sett på mange år. Men det er faktisk bare en ting som hjelper meg - nok proteiner og lavkarbo mat. Trenger ikke være ekstrem lavkarbo for å bli kvitt suget, men må leve uten sukker og helst uten mye mel.

Jeg VET at dette føler du at du ikke greier. Men hvis jeg LOVER deg følgende...?

Hvis du kutter ut _alt_ sukkeret i _fem_ dager, så er det _over_. Da slipper suget taket.

I de dagene du kjører deg ned så er det lov å spise så mye du bare orker av kjøtt, egg, pølser, fløte, fisk, selvsagt grønnsaker (men ikke store mengder frukt). Du vil sannsynligvis gå ned et par kilo likevel.

Du skal ikke være sulten, heller litt vel mett de dagene. Du kan drikke et glass vin, men ikke øl.

Det kan være en fordel å ikke bruke kunstig sukker heller - for noen holder det suget i gang. Men _må_ du ha noe, så kjøp sjokolade uten sukker, lag deg noen vafler med sukrin og rømme men ikke sukker, eller drikk lettbrus.

Fem dager - maks - også er du fri. Det greier du - jeg har da sett deg prestere viljestyrke før :-)

Jeg ser og forstår hva du skriver, men jeg forstår liksom ikke helt hvordan man kan leve et helt ordinært liv med lavkarbo? Altså, sånn i familiesammenheng, selskapeligheter osv.?

Jeg går på Grete Roede (1,5 minus til, forresten - jippi!), og synes matopplegget passer veldig godt til mitt liv. Ordinær mat, slik vi uansett har hjemme, i tilpassede mengder.

Hvordan gjør du det i forhold til unger/venner og slikt?

Gjest ViViola
Skrevet

Selvfølgelig er det i overkant lettvint å si "slutt å spise sukker". Det var derfor jeg la til forsøk en lavkarbodiett, men det finnes vel ikke noen annen måte å bli kvitt sukkeret på enn å slutte å spise det? Alkoholikeren må slutte å drikke, røykeren må slutte å røyke... Hva ville du ha egentlig? "ta denne pillen, så er sukkeravhengigheten over?"

Takk for råd.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Jeg ser og forstår hva du skriver, men jeg forstår liksom ikke helt hvordan man kan leve et helt ordinært liv med lavkarbo? Altså, sånn i familiesammenheng, selskapeligheter osv.?

Jeg går på Grete Roede (1,5 minus til, forresten - jippi!), og synes matopplegget passer veldig godt til mitt liv. Ordinær mat, slik vi uansett har hjemme, i tilpassede mengder.

Ikke noe problem det. Jeg spiser det samme som alle andre, men jeg forsyner meg ikke av potetene, risen, pastaen eller brødet. Det andre spiser jeg.

Kakene lar jeg stå, men det vet alle jeg kjenner så det er ingen som baker for min skyld.

Ungene spiser den maten jeg spiser - den yngste er ikke glad i poteter så han spiser lite av det, den andre spiser mye poteter.

Det kan gjøres veldig vanskelig å leve lavkarbo, men det trenger ikke være det.

Og når vi er hjemme hos meg og det kommer besøk så baker jeg kaker jeg også kan spise så er alle med på festen.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Forresten har jeg fått inntrykk av at GR har blitt fine kurs etterhvert det også - og det funker jo fint for deg. Men det går vel an å kutte sukkeret helt ut noen dager der også? (Dette vet jeg ikke nok om til å uttale meg egentlig da...)

Om ikke annet så bare for å komme over suget?

Det suget er så sterkt at det er helt forferdelig - jeg føler skikkelig med deg. Og avhengigheten blir ikke borte heller. Spiser jeg noe med sukker nå - etter flere år uten - så er det rett inn i det samme suget med en gang :(((

Men etter å ha prøvd det ut noen ganger har jeg bare vent meg til at sukker er et avsluttet kapittel for meg og funnet andre alternativer isteden.

Gjest ViViola
Skrevet

Ikke noe problem det. Jeg spiser det samme som alle andre, men jeg forsyner meg ikke av potetene, risen, pastaen eller brødet. Det andre spiser jeg.

Kakene lar jeg stå, men det vet alle jeg kjenner så det er ingen som baker for min skyld.

Ungene spiser den maten jeg spiser - den yngste er ikke glad i poteter så han spiser lite av det, den andre spiser mye poteter.

Det kan gjøres veldig vanskelig å leve lavkarbo, men det trenger ikke være det.

Og når vi er hjemme hos meg og det kommer besøk så baker jeg kaker jeg også kan spise så er alle med på festen.

Skjønner.

Vel, må man, så må man, jeg tar det innover meg - men jeg skulle gjerne hatt et "normalt kostliv" UTEN sukkerhunger...

Skal gjennomføre GR-kurset nå, så får vi se om jeg må over på noe annet. Det er deilig at kiloene forsvinner, at man krymper i cm, men jeg vet ikke helt om jeg takler å måtte kjempe så desperat resten av livet, liksom...

Gjest D*lilith
Skrevet

Har du prøvd krom tabletter?

De skal jo ta søt suget,jeg skal kjøpe meg det nå,vet det er en kamp...

Gjest ViViola
Skrevet

Forresten har jeg fått inntrykk av at GR har blitt fine kurs etterhvert det også - og det funker jo fint for deg. Men det går vel an å kutte sukkeret helt ut noen dager der også? (Dette vet jeg ikke nok om til å uttale meg egentlig da...)

Om ikke annet så bare for å komme over suget?

Det suget er så sterkt at det er helt forferdelig - jeg føler skikkelig med deg. Og avhengigheten blir ikke borte heller. Spiser jeg noe med sukker nå - etter flere år uten - så er det rett inn i det samme suget med en gang :(((

Men etter å ha prøvd det ut noen ganger har jeg bare vent meg til at sukker er et avsluttet kapittel for meg og funnet andre alternativer isteden.

Jo, GR er jo bare helt vanlig mat i tilpassede mengder. Litt brød som gjerne kan byttes ut med knekkebrød, potet/ris/pasta til middag sammen med fisk eller kjøtt. Tilpassede mengder hele veien, man teller jo kalorier. Og akkurat det med maten funker helt fint, det er sukkersuget på kvelden som gjør meg muggen.

Sparer søt frukt til kvelden også, og sitter og plukker små biter for å "drøye" det.

Har fått tips om å øke proteinmengden litt, og det skal jeg prøve denne uka med å ta omelettlunsj hver dag. Det blir 2 egg daglig, og kanskje det vil hjelpe på.

Forøvrig er det ikke så mye sukker i GR-opplegget heller, men noe karbo er det jo.

mariaflyfly
Skrevet

Joda, men når man så godt som klatrer i gardiner og krafser tapetet av veggene fordi kroppen skriker etter sukker - så er det ikke så lett å bare slutte....

Og jeg spiser ikke godteri for tiden, men jeg skulle gjerne vært kvitt den - for meg - desperate lysten på noe søtt. Selv om jeg motstår, så plages jeg veldig!

Har brukt Reductil før, gikk ned masse, men siden jeg mistet matlysten fullstendig gjorde jeg alt feil, og alt jeg mistet kom igjen... Så jeg får ikke Reductil av legen min, han er for det første sterkt imot slike tabletter, og pga tidligere erfaring.

''Joda, men når man så godt som klatrer i gardiner og krafser tapetet av veggene fordi kroppen skriker etter sukker - så er det ikke så lett å bare slutte....''

Jeg sier ikke at det er lett, men jeg sier at det på ingen måte er umulig. :)

Jeg har vært der sjøl to ganger, og begge gangene har jeg slutta tvert. Det tar ei uke eller to, så er suget over.

Gjest ViViola
Skrevet

Har du prøvd krom tabletter?

De skal jo ta søt suget,jeg skal kjøpe meg det nå,vet det er en kamp...

Har prøvd det, men opplevde ingen endring. Vet at mange blir hjulpet godt av krom, og kanskje du er av dem?

Prøv også ulike typer kromtabletter, det som virker for noen funker ikke for andre osv. Jeg har prøvd dem alle! :-(

mariaflyfly
Skrevet

Har prøvd det, men opplevde ingen endring. Vet at mange blir hjulpet godt av krom, og kanskje du er av dem?

Prøv også ulike typer kromtabletter, det som virker for noen funker ikke for andre osv. Jeg har prøvd dem alle! :-(

Jeg prøvde også kromtabletter og hadde, som deg, overhodet ingen effekt av dem.

Gjest D*lilith
Skrevet

Uff da,håper dem virker på meg da.

Jeg trenger virkelig å få dempet suget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...