Gå til innhold

NHD: Sukkeravhengighet

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt
Skrevet

Det kan høres hardt og brutalt ut, men ta en joggetur hver gang du kjenner søtsuget. Eller ta 150 situps eller armhevinger eller utfall eller hva som helst av litt hard trening. Merkelig nok fungerer det. Jeg lurer på om slik trening faktisk frembringer noen av de samme stoffene som sukker gjør?

Det vet jeg svaret på - det er faktisk helt riktig :-)

Det som er så deilig med sukker er at det frigjør noen stoffer i hjernen som man blir glad av - det samme skjer med trening.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

3

• candyqueen_83

3

• ruskesnusk

2

• sweetness

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg har hatt det som deg helt til jeg begynte på et Libra kurs. Der er det fastsatt hvor mange brødrasjoner, påleggsrasjoner, fruktrasjoner, melkerasjoner osv. vi skal ha pr. dag. Vi teller ikke kalorier.

Cluet er at hvis vi følger Libras opplegg så vil vi etter hvert miste lysten på søtsaker fordi maten gir oss alle næringsstoffer vi har behov for, og fordi med 5 velbalanserte måltider pr. dag blir blodsukkeret stabilt.

Ser at du går på GR, vet ikke hvordan opplegg de har, men kanskje du vil merke at søtsuget forsvinner når du spiser riktig mat og har regelmessige måltider?

''Ser at du går på GR, vet ikke hvordan opplegg de har, men kanskje du vil merke at søtsuget forsvinner når du spiser riktig mat og har regelmessige måltider?''

Det er nok ikke så stor forskjell på GR og Libra, kan det høres ut som, for også i GR er det 5 måltider (med "bestemt" innhold) samt melke- og fruktrasjoner.

Og det var dette jeg liksom satset hardt på, da, at søtsuget skulle forsvinne med mer trening og riktig kost.

Jeg prøver nå å øke proteinmengden i kosten litt, det mente fastlegen at skulle hjelpe på.

Gjest ViViola
Skrevet

Det kan høres hardt og brutalt ut, men ta en joggetur hver gang du kjenner søtsuget. Eller ta 150 situps eller armhevinger eller utfall eller hva som helst av litt hard trening. Merkelig nok fungerer det. Jeg lurer på om slik trening faktisk frembringer noen av de samme stoffene som sukker gjør?

Tro du meg - jeg trener! Rent praktisk er det ikke helt gjennomførbart å utføre hard fysisk aktivitet hver gang suget melder seg, men jeg vet at dette hjalp meg tidligere.

Nå virker det som om kroppen oppfører seg annerledes, noe som sannsynligvis kommer av at jeg er eldre... Hormonene rocker!

Gjest ViViola
Skrevet

Det er mitt inntrykk også, at gr har blitt mer likt det jeg driver med. Men det er en ting da - det er ingenting av det jeg spiser som er sært eller som familien ikke spiser - vi spiser samme maten bortsett fra at jeg ikke forsyner meg av brød og poteter :-)

Ser den, ja, og jeg er ikke fremmed for tanken å gjøre det samme.

Gir meg selv noen uker til, har nå økt proteinmengden pr dag og ser om det vil fungere. Ifølge fastlegen min var det noe som ofte funket.

Takker for alle svar, jeg lærer noe av deg hele tiden! :-)

Gjest Valnøtt
Skrevet

Tro du meg - jeg trener! Rent praktisk er det ikke helt gjennomførbart å utføre hard fysisk aktivitet hver gang suget melder seg, men jeg vet at dette hjalp meg tidligere.

Nå virker det som om kroppen oppfører seg annerledes, noe som sannsynligvis kommer av at jeg er eldre... Hormonene rocker!

Eldre??? Har ikke noe med alder å gjøre. Dette skyldes klimaendringer. Jeg for min del har ikke blitt eldre på maaaange år jeg..........

Gjest Valnøtt
Skrevet

Ser den, ja, og jeg er ikke fremmed for tanken å gjøre det samme.

Gir meg selv noen uker til, har nå økt proteinmengden pr dag og ser om det vil fungere. Ifølge fastlegen min var det noe som ofte funket.

Takker for alle svar, jeg lærer noe av deg hele tiden! :-)

Takk for komplimentet :-)

Også tror jeg du har en veldig fornuftig plan. Dette kommer nok til å gå strålende når du ikke erter suget opp lenger :-)

Gjest ViViola
Skrevet

Eldre??? Har ikke noe med alder å gjøre. Dette skyldes klimaendringer. Jeg for min del har ikke blitt eldre på maaaange år jeg..........

Åh guri, for et herlig argument! DET skal jeg bruke, både om kroppsfasongsendring og ikke minst - gråe hår!

;-)

Gjest ViViola
Skrevet

Takk for komplimentet :-)

Også tror jeg du har en veldig fornuftig plan. Dette kommer nok til å gå strålende når du ikke erter suget opp lenger :-)

:-)

Ja, jeg vil gjerne få det til, og jeg håper at det funker - ikke bare dette kurset, men også de neste åra!

candyqueen_83
Skrevet

Hei :-)

Jeg har det samme som deg - jeg kan lukte en firkløver på hundre meters hold, og jeg kan høre sjokoladekakene rope på meg. Det er helt j**lig!!!

Nå er jeg fri, har ikke hatt det sånn stort sett på mange år. Men det er faktisk bare en ting som hjelper meg - nok proteiner og lavkarbo mat. Trenger ikke være ekstrem lavkarbo for å bli kvitt suget, men må leve uten sukker og helst uten mye mel.

Jeg VET at dette føler du at du ikke greier. Men hvis jeg LOVER deg følgende...?

Hvis du kutter ut _alt_ sukkeret i _fem_ dager, så er det _over_. Da slipper suget taket.

I de dagene du kjører deg ned så er det lov å spise så mye du bare orker av kjøtt, egg, pølser, fløte, fisk, selvsagt grønnsaker (men ikke store mengder frukt). Du vil sannsynligvis gå ned et par kilo likevel.

Du skal ikke være sulten, heller litt vel mett de dagene. Du kan drikke et glass vin, men ikke øl.

Det kan være en fordel å ikke bruke kunstig sukker heller - for noen holder det suget i gang. Men _må_ du ha noe, så kjøp sjokolade uten sukker, lag deg noen vafler med sukrin og rømme men ikke sukker, eller drikk lettbrus.

Fem dager - maks - også er du fri. Det greier du - jeg har da sett deg prestere viljestyrke før :-)

Hva slags lavkarbodiett gikk du på før eurodietten? Ikke sikker på om jeg har lest det noe sted.

Gjest Valnøtt
Skrevet

Hva slags lavkarbodiett gikk du på før eurodietten? Ikke sikker på om jeg har lest det noe sted.

Generell mat med lavt karboinnhold, og bare trege karbohydrater - typisk Fedon mat.

candyqueen_83
Skrevet

Generell mat med lavt karboinnhold, og bare trege karbohydrater - typisk Fedon mat.

Okei :o) Syns det var litt vanskelig å holde meg til fedon jeg. Lettere å ikke kunne spise noe pasta osv enn litt :o)

Gjest Valnøtt
Skrevet

Okei :o) Syns det var litt vanskelig å holde meg til fedon jeg. Lettere å ikke kunne spise noe pasta osv enn litt :o)

Fedon sier at du gjerne kan ligge helt unna pastaen - det er hele poenget det. Jeg rører ikke pasta, ris, mel, sukker eller poteter i det hele tatt.

candyqueen_83
Skrevet

Fedon sier at du gjerne kan ligge helt unna pastaen - det er hele poenget det. Jeg rører ikke pasta, ris, mel, sukker eller poteter i det hele tatt.

Man kan ligge helt unna, men man har også lov :o) Trives bedre på ketolyse med masse fett :P Så kan jeg godt ligge unna pastaen.

Skrevet

Regelmessig trening, regelmessige måltider med lav glykemisk indeks. Spis mest mulig frukt og grønnsaker, magre meieriprodukter, magert kjøtt som kylling, kalkun og fisk.

Gjest ViViola
Skrevet

Regelmessig trening, regelmessige måltider med lav glykemisk indeks. Spis mest mulig frukt og grønnsaker, magre meieriprodukter, magert kjøtt som kylling, kalkun og fisk.

Takk for råd, jeg går på Grete Roede, og det der er i grunnen maten jeg spiser. Jeg spiser regelmessig og trener daglig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...