Nb! Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg er kommet i en svært vanskelig og ekkel situasjon. Jeg har et barn , som har mistet sin far i et arbeidsuhell, og som dermed ikke har noen far lenger. MEN han har jo besteforeldre på den siden, som nå ønsker å se han, men jeg kan ikke pga av ulike hendelser, stole på bestemoren. Hun har etter arveoppgjøret (der alt tilfalt mitt barn), gått helt i vranglås, og har kjeftet på meg offentlig, og ved flere oppringninger og truet med å sette advokater på meg, gå ut i aviser og viss ikke noe virket skulle hun vente til barnet ble gammelt nok, å ta han da...!! For pengene skulle hun ha!!! Hun har i tillegg til meg, også kjeftet på overformyderiet, advokater og bostyrer, å overformynderiet har også sendt henne et brev på vegne av meg, der de ber henne om å la oss få fred fra denne saken.. Hun har flere ganger ligget inne på psyk avd, i perioder på 14 dager om ganger, og går på medisiner jevnligt, hvilke vet jeg ikke... Hun har også en tidligere gang nektet å levere barnet mitt tilbake etter besøk, slik at jeg måtte tilkalle politiet for å få han tilbake.. Jeg har nå forklart henne at pga at jeg ikke lenger kan stole på henne, så ønsker jeg ikke flere telefonsamtaler der jeg bllir kjeftet på, å kallt ting, å ønsker heller ikke at barnet skal besøke henne. Hun mener barnet i en alder av 10 år kan bestemme det selv, og skulle spørre en eller annen, vet ikke hvem det var hun hintet til nå. Har hun rettigheter som gjør at hun kan få barnet til seg, når hun er ustabil på denne måten??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Nei, besteforeldre har ingen rettigheter i forhold til sine barnebarn. Hvilke penger er det hun er ute etter? Sønnens? Hans sønn er hans livsarving, ergo har ikke foreldrene krav på noe etter sin sønn. (tror jeg i alle fall) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499785 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Såvidt meg bekjent har ikke besteforeldre noen rett på samvær med barnebarn uten at foreldre samtykker til det. Men det er jo uendelig trist at dere har havnet opp i denne situasjonen etter en tragisk hendelse som egentlig burde knytte dere mere sammen. Men finner du det uforsvarlig og la henne ha barnet hos seg - så er det slik det blir. Muligheten er jo evnt og la barnet tilbringe noen timer hos henne med en annen person tilstede. Men dette blir en vurdering dere får gjøre i forhold til situasjonen og om den evnt bedrer seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hun har ingen slike rettigheter. Du har omsorgsansvaret alene. Det virker som om dette også bør omfatte å beskytte barna mot sin farmor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Nei, besteforeldre har ingen rettigheter i forhold til sine barnebarn. Hvilke penger er det hun er ute etter? Sønnens? Hans sønn er hans livsarving, ergo har ikke foreldrene krav på noe etter sin sønn. (tror jeg i alle fall) Hans arv ja, min sønns penger. Hun mener han har fått altfor mye, og at hun aldri fikk så mye da hennes far døde... Jeg har fått beskjed av advokat, bostyrer og overformynderi at dette ikke er noe å bry seg om, hun kommer ingen vei med det, men jeg syns det er en ubehagelig situasjon å være i, og skulle ønske hun skjønte at det ikke er våres feil at det ble slik, og heller holdt fred, men det kommer hun aldri til å gjøre....:-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Såvidt meg bekjent har ikke besteforeldre noen rett på samvær med barnebarn uten at foreldre samtykker til det. Men det er jo uendelig trist at dere har havnet opp i denne situasjonen etter en tragisk hendelse som egentlig burde knytte dere mere sammen. Men finner du det uforsvarlig og la henne ha barnet hos seg - så er det slik det blir. Muligheten er jo evnt og la barnet tilbringe noen timer hos henne med en annen person tilstede. Men dette blir en vurdering dere får gjøre i forhold til situasjonen og om den evnt bedrer seg. Jeg tør ikke stole på henne i det hele tatt pga ulike ting i fortiden, men har sagt at barnet ikke er i noe fengsel, så det er bare til å besøke han her, men jeg ønsker ikke å sende han noe sted... Syns det er dårlig gjort av meg, men på bakgrunn av ting som er sagt og gjort tidligere, så finner jeg ingenting annet forsvarlig :-( Jeg har også bedt om fred, og sagt at ingen av oss ønsket denne situasjonen, og om vi kunne få det slik vi hadde det, men det går ikke før hun får penger... å jeg kan ikke ta flere hundre tusen kroner på mitt barns konto fordi hun ønsker det... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hans arv ja, min sønns penger. Hun mener han har fått altfor mye, og at hun aldri fikk så mye da hennes far døde... Jeg har fått beskjed av advokat, bostyrer og overformynderi at dette ikke er noe å bry seg om, hun kommer ingen vei med det, men jeg syns det er en ubehagelig situasjon å være i, og skulle ønske hun skjønte at det ikke er våres feil at det ble slik, og heller holdt fred, men det kommer hun aldri til å gjøre....:-( Hun arver ikke egne barn hvis de har barn selv. Det finnes ingen måte du eller din sønn kan ha "lurt" henne på, det er norsk arvelov som gjelder. Så det stemmer at hun ikke kan komme noen vei. Men dette visste du sikkert fra før. Jeg forstår godt at du ikke vil sende sønnen din til en som har slike baktanker. Hun har ikke noen juridisk rett til det, heller. Moralsk blir det noe annet, men det ser jo ut som om hun ødelegger denne "retten" med oppførselen sin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Hun har ingen slike rettigheter. Du har omsorgsansvaret alene. Det virker som om dette også bør omfatte å beskytte barna mot sin farmor. Tusen takk for hjelpen! Setter stor pris på å få et sikkert svar da dette er svært ubehagelig for oss. Jeg har sagt at de kan besøke han her, men jeg stoler ikke helt på det heller, men da har jeg iallefall mulighet til å se hva som skjer. Men hun kommer ikke, så det er visst ikke store problemet det. Hun skal ha han til seg uansett, og hun SKAL ha pengene hans på den ene eller andre måten... Jeg har også gitt beskjed til sfo om at de ikke under noen omstendigheter må slippe barnet ut til noen, uten tillatesle fra meg. Men føler meg som en skikkelig dårlig mor ovenfor barnet som nekter han samvær av en grunn som han ikke skjønner og heller ikke får forklart da han ikke er stor nok til å dras inn i voksne problemer. Så det er synd at det skal gå ut over han på denne måten...:-( Men atter en gang, tusen takk for svaret, nå føler jeg meg bedre, ved å vite at hun ikke kan skade han på noen måte!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bareentanke Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg tør ikke stole på henne i det hele tatt pga ulike ting i fortiden, men har sagt at barnet ikke er i noe fengsel, så det er bare til å besøke han her, men jeg ønsker ikke å sende han noe sted... Syns det er dårlig gjort av meg, men på bakgrunn av ting som er sagt og gjort tidligere, så finner jeg ingenting annet forsvarlig :-( Jeg har også bedt om fred, og sagt at ingen av oss ønsket denne situasjonen, og om vi kunne få det slik vi hadde det, men det går ikke før hun får penger... å jeg kan ikke ta flere hundre tusen kroner på mitt barns konto fordi hun ønsker det... Da har du gjort ditt - hun kan se barnebarnet sitt hvis hun ønsker det og oppfører seg slik en bestemor bør gjøre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Tusen takk for hjelpen! Setter stor pris på å få et sikkert svar da dette er svært ubehagelig for oss. Jeg har sagt at de kan besøke han her, men jeg stoler ikke helt på det heller, men da har jeg iallefall mulighet til å se hva som skjer. Men hun kommer ikke, så det er visst ikke store problemet det. Hun skal ha han til seg uansett, og hun SKAL ha pengene hans på den ene eller andre måten... Jeg har også gitt beskjed til sfo om at de ikke under noen omstendigheter må slippe barnet ut til noen, uten tillatesle fra meg. Men føler meg som en skikkelig dårlig mor ovenfor barnet som nekter han samvær av en grunn som han ikke skjønner og heller ikke får forklart da han ikke er stor nok til å dras inn i voksne problemer. Så det er synd at det skal gå ut over han på denne måten...:-( Men atter en gang, tusen takk for svaret, nå føler jeg meg bedre, ved å vite at hun ikke kan skade han på noen måte!! Tillater meg å be deg passe på barna dine. Hun høres ikke bare syk ut, men også ond. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest heyheymymy Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Tillater meg å be deg passe på barna dine. Hun høres ikke bare syk ut, men også ond. hva er ondt nhd? Å tenke på seg selv? Det er det som det biologiske psykologien fokuserer på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499824 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Hun arver ikke egne barn hvis de har barn selv. Det finnes ingen måte du eller din sønn kan ha "lurt" henne på, det er norsk arvelov som gjelder. Så det stemmer at hun ikke kan komme noen vei. Men dette visste du sikkert fra før. Jeg forstår godt at du ikke vil sende sønnen din til en som har slike baktanker. Hun har ikke noen juridisk rett til det, heller. Moralsk blir det noe annet, men det ser jo ut som om hun ødelegger denne "retten" med oppførselen sin. Moralsk er vanskelig syns jeg, jeg skulle jo ønske at det ikke var slik som dette, at alt var i ordnede former, og at barnet hadde stabile besteforeldre å holde seg til, han har heldigvis mine, da men det hadde vært det beste dersom han hadde hatt begge settene, men måten hun holder på nå, så gjør det vanskelig å stole på henne, da hun pga ting som er sagt og gjort i fortiden. Men vet ikke hvordan jeg skal forklare det på en god måte til mitt barn at han ikke kan se de. Men nå har han ikke vært der på over et halvt år, å han har kun spurt etter de en gang, aldri bedt om å få ringe, å da bestefarne plutselig stod med noen papirer på døren her i forrige uke, på noe mer de mente de skulle ha i arveoppgjøret, nevnte han ikke barnet en eneste gang, og spurte ikke om å få si hei eller se han, å barnet satt 5-6 meter lengre inne i korridoren. å dette er en bestefar som ikke har sett sitt barnebarn på over et halvt år!!! Jeg lurte på om jeg skulle spørre om han ikke ville se han i det minste siden han likevel stod der, men lot være, å han spurte aldri selv, bare gikk... Så vet ikkke om det tynger så veldig om de ikke får se han, da det virker som om det betyr mest å få fatt i pengene hans på den ene eller andre måten som hun selv sier.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499853 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Moralsk er vanskelig syns jeg, jeg skulle jo ønske at det ikke var slik som dette, at alt var i ordnede former, og at barnet hadde stabile besteforeldre å holde seg til, han har heldigvis mine, da men det hadde vært det beste dersom han hadde hatt begge settene, men måten hun holder på nå, så gjør det vanskelig å stole på henne, da hun pga ting som er sagt og gjort i fortiden. Men vet ikke hvordan jeg skal forklare det på en god måte til mitt barn at han ikke kan se de. Men nå har han ikke vært der på over et halvt år, å han har kun spurt etter de en gang, aldri bedt om å få ringe, å da bestefarne plutselig stod med noen papirer på døren her i forrige uke, på noe mer de mente de skulle ha i arveoppgjøret, nevnte han ikke barnet en eneste gang, og spurte ikke om å få si hei eller se han, å barnet satt 5-6 meter lengre inne i korridoren. å dette er en bestefar som ikke har sett sitt barnebarn på over et halvt år!!! Jeg lurte på om jeg skulle spørre om han ikke ville se han i det minste siden han likevel stod der, men lot være, å han spurte aldri selv, bare gikk... Så vet ikkke om det tynger så veldig om de ikke får se han, da det virker som om det betyr mest å få fatt i pengene hans på den ene eller andre måten som hun selv sier.... En tiåring snapper nok opp litt av situasjonen når stemningen er såpass ekstrem som her. Arv kan få fram det verste i folk, og her virker det jo som om det er atskillig psykiatri i tillegg. Hensynet til deg selv og gutten din bør veie tyngst når du tar avgjørelser synes 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 En tiåring snapper nok opp litt av situasjonen når stemningen er såpass ekstrem som her. Arv kan få fram det verste i folk, og her virker det jo som om det er atskillig psykiatri i tillegg. Hensynet til deg selv og gutten din bør veie tyngst når du tar avgjørelser synes Er redd for det ja, men har klart å skjerme han fra det til nå, heldigvis, håper det fortsetter slik i størst mulig grad. Tusen takk for at du svarte, setter stor pris på det, da jeg følte meg temmelig fortvilet idag etter nok en telefon fra henne, helt skjelven faktisk, liker ikke bråk, og spesielt ikke innen familien. Men det viktigset for meg nå, er at barnet ikke blir skadet av dette. Så takkf or rådene, nå føler jeg meg langt bedre ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499887 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikki Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Hei - jeg jobber som advokat og kan gi deg et sikkert svar på dette: besteforeldre har ikke krav på samvær. Normalt sett så vil det jo være fint å holde kontakten med farssida, men ikke for enhver pris. Følg magefølelsen din og beskytt sønnen din fra denne dama! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2499984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nb! Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Hei - jeg jobber som advokat og kan gi deg et sikkert svar på dette: besteforeldre har ikke krav på samvær. Normalt sett så vil det jo være fint å holde kontakten med farssida, men ikke for enhver pris. Følg magefølelsen din og beskytt sønnen din fra denne dama! Tusen takk for hjelpen ;-) Føles bedre når jeg hører fra andre som kan dette at hun ikke kan gjøre han noe! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307394-har-de-rettigheter/#findComment-2500072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.