Gå til innhold

Ondskap, drittsekk, psykopati(ske trekk).

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Det er forferdelig vanskelig å forstå det og manipulering. Enda vanskeligere er det å komme seg utav det.

Hvorfor kan ikke slike mennesker forandre seg?

Og, hva er egentlig forskjellen på å være ond, en drittsekk mot det å være psykopat/ha trekk? Er det det samme? Jeg tenker;kan ikke en drittsekk forandre seg da?

Jeg har hatt så mange tanker rundt dette. Feks; hva om det er partneren eller andre som overdriver ("er det egentlig så ille som man vil ha det til, og hva om det var vi andre som fremprovoserte hans adferd")?

Det er tøft og vanskelig, men forferdelig nødvendig å komme seg utav et slikt forhold. Man må være beinhard. Man trenger støtte - masse støtte. Noen som heier på en helt til en er i mål. Det nytter visst ikke å forstå seg ihjel når det gjelder slike ting, da kommer man seg ikke utav det..

Man må bryte helt og ikke ha en prosent med kontakt. Man kan ikke la følelser styre en. Man kan ikke se seg tilbake i hele tatt, tror jeg - bare komme seg unna..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307507-ondskap-drittsekk-psykopatiske-trekk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Du har rett - store nok drittsekker (uansett hva slags "faglig" betegnelse vi setter på dem), kan ikek forandre seg. Og ofte har de ikke det minste ønske om å forandre seg heller.

Eneste utvei er å kutte egne kostnader og komme seg langt, langt vekk. Kutte _all_ kontakt.

Gjest Valnøtt

=)

Men jeg kommer ikke til å stoppe å lure... om jeg leser noe om det her så tror jeg de snakker om meg.

Det er det helt klassiske slik jeg ser det også - de som er ille nok lurer aldri på om det er noe med dem i det hele tatt.

Du ser ut til å slite så mye med samvittigheten på om du er bra nok at jeg tør nok påstå at du ikke er med i den gjengen der :-)

Ha en riktig fin dag.

Gjest Jente31

Det er det helt klassiske slik jeg ser det også - de som er ille nok lurer aldri på om det er noe med dem i det hele tatt.

Du ser ut til å slite så mye med samvittigheten på om du er bra nok at jeg tør nok påstå at du ikke er med i den gjengen der :-)

Ha en riktig fin dag.

''Du ser ut til å slite så mye med samvittigheten på om du er bra nok at jeg tør nok påstå at du ikke er med i den gjengen der :-)''

Enig!

Annonse

Gjest Jente31

Du har rett - store nok drittsekker (uansett hva slags "faglig" betegnelse vi setter på dem), kan ikek forandre seg. Og ofte har de ikke det minste ønske om å forandre seg heller.

Eneste utvei er å kutte egne kostnader og komme seg langt, langt vekk. Kutte _all_ kontakt.

''Og ofte har de ikke det minste ønske om å forandre seg heller''

Min sier han _vil_ forandre seg, men.. Jeg tror ikke lenger på det. Jeg kan ikke tro på det heller.

Gjest Jente31

"Man må bryte helt og ikke ha en prosent med kontakt. Man kan ikke la følelser styre en. Man kan ikke se seg tilbake i hele tatt, tror jeg - bare komme seg unna"

Da har du kommet enda et skritt videre og det er kjempebra:-)

Det føles bra å være så sterk at man klarer å handle. For selv om det er lenge siden jeg flyttet ut, har han fortsatt hatt makt over meg (helt ubevisst). Det føles ikke godt å "tråkke på" noen på denne måten, men jeg har ikke noe valg.

Gjest Valnøtt

''Og ofte har de ikke det minste ønske om å forandre seg heller''

Min sier han _vil_ forandre seg, men.. Jeg tror ikke lenger på det. Jeg kan ikke tro på det heller.

Si det er en ting - det er det ganske vanlig å gjøre. Det er handling som teller. Hold deg unna, så får vedkommende melde seg når endringen er utført og han har noe å vise til.

Eneste måten å overleve en psykopat på er å vise han at du er sterkere, at du ikke lar deg skremme, at du kan stå på egne bein.

Har gjennom ca 10 år hatt en sånn slemming i familien som puster oss i nakken og kommer med trusler med gjevne mellomrom. Har vært så redd at jeg har ristet, men ikke pokker om han skal få se det.

Så du må være sterk, selv om du føler deg liten og svak. Bra at du har tatt kontakt med politiet, så har du dem å støtte deg på. Håper du har ei venninne eller to som du kan snakke med også, det pleier å hjelpe å dele frustrasjoner med noen.

Dette ble skrevet i søvne, god natt :-)

Gjest BipolarII...jeg visst

Det føles bra å være så sterk at man klarer å handle. For selv om det er lenge siden jeg flyttet ut, har han fortsatt hatt makt over meg (helt ubevisst). Det føles ikke godt å "tråkke på" noen på denne måten, men jeg har ikke noe valg.

Enig! Syns du har kommet deg virkelig langt fremover i det siste!!!!! Den boka "Ut av psykopatens grep", som en anbefalte deg, er forresten veldig lærerik. Der står det også om hvordan slike personer med antisosial personlighet/slike trekk påberoper seg å skulle endre seg som et ledd i en ren manipulering. Det er strategien for å få en til å "bite på agnet" igjen, og få en på ny i sitt grep. Den såkalte endringen av atferd er kun veldig midlertidig. Det er egentlig kun et spill for galleriet, ikke noen reell forandring p.g.a. endret innsikt/ansvarlighet.

En annen "bite på agnet"-taktikk er å spille offer, gjøre seg så stakkarslig og hjelpetrengende som mulig. Som kun i et ledd å spille på din samvittighet og omsorgsfølelse. Alle har vi jo lært leksa "Du sparker ikke en som ligger nede". Dette bruker han dessverre bevisst. Så han kan styre den andre dit han vil igjen. Alt han kommer til å igangsettte, kommer til å ha kun dette som mål. Få grepet om deg igjen, få deg til å komme inn i "den gamle rollen" du hadde som før, så mye som mulig. Om han lar deg føle deg sterkere bevisst, ved å spille offer og stakkarslig, er det også et bevisst sjakktrekk fra hans side (dessverre!). Det som er så himla vanskelig med slike personer er at man blir så utrolig forvirra over å være i kontakt med dem.

Det er utrolig tøff prosess du er i nå. Misunner deg ikke... Håper du har god støtte av psykiateren på Levanger og fra kontaktpersonen du har fått hos politiet. Slipper du å sende barna til samvær/får oppbacking av barnevern/BUP på dette? Jeg heier på deg på sidelinja. Den eneste måten du kan komme vellykket gjennom denne prosessen, er å -aldri- gi etter. Uansett hvor mye han vil prøve å trette deg ut eller det haler ut i tid. Om han skjønner slaget er tapt og at han har tapt, at hans betrebelser fører ingensteds hen, vil han nok prøve å finne et annet bytte istedet. Forhåpentlig på dine og barnas vegne (ikke på det andre byttet, som bør advares).

Nå ble jeg sikkert belærende her.... Men ville så gjerne svare:)

Annonse

Gjest Jente31

Enig! Syns du har kommet deg virkelig langt fremover i det siste!!!!! Den boka "Ut av psykopatens grep", som en anbefalte deg, er forresten veldig lærerik. Der står det også om hvordan slike personer med antisosial personlighet/slike trekk påberoper seg å skulle endre seg som et ledd i en ren manipulering. Det er strategien for å få en til å "bite på agnet" igjen, og få en på ny i sitt grep. Den såkalte endringen av atferd er kun veldig midlertidig. Det er egentlig kun et spill for galleriet, ikke noen reell forandring p.g.a. endret innsikt/ansvarlighet.

En annen "bite på agnet"-taktikk er å spille offer, gjøre seg så stakkarslig og hjelpetrengende som mulig. Som kun i et ledd å spille på din samvittighet og omsorgsfølelse. Alle har vi jo lært leksa "Du sparker ikke en som ligger nede". Dette bruker han dessverre bevisst. Så han kan styre den andre dit han vil igjen. Alt han kommer til å igangsettte, kommer til å ha kun dette som mål. Få grepet om deg igjen, få deg til å komme inn i "den gamle rollen" du hadde som før, så mye som mulig. Om han lar deg føle deg sterkere bevisst, ved å spille offer og stakkarslig, er det også et bevisst sjakktrekk fra hans side (dessverre!). Det som er så himla vanskelig med slike personer er at man blir så utrolig forvirra over å være i kontakt med dem.

Det er utrolig tøff prosess du er i nå. Misunner deg ikke... Håper du har god støtte av psykiateren på Levanger og fra kontaktpersonen du har fått hos politiet. Slipper du å sende barna til samvær/får oppbacking av barnevern/BUP på dette? Jeg heier på deg på sidelinja. Den eneste måten du kan komme vellykket gjennom denne prosessen, er å -aldri- gi etter. Uansett hvor mye han vil prøve å trette deg ut eller det haler ut i tid. Om han skjønner slaget er tapt og at han har tapt, at hans betrebelser fører ingensteds hen, vil han nok prøve å finne et annet bytte istedet. Forhåpentlig på dine og barnas vegne (ikke på det andre byttet, som bør advares).

Nå ble jeg sikkert belærende her.... Men ville så gjerne svare:)

Denne dagen har ikke vært lett (men det er nok en del av denne prosessent). Derfor var dt så godt å se svaret ditt og få litt støtte i dag - så tusen takk for det.

Og ja, det har skjedd store forandringer i riktig retning. Det kan jeg takke min behandler for. Han har gjort meg sterkere.

Jeg kan bare bekrefte alt du skriver. Desverre. Men det føles godt å tørre å si det rett ut, uten å være redd for å bli misforstått.

'' Om han lar deg føle deg sterkere bevisst, ved å spille offer og stakkarslig, er det også et bevisst sjakktrekk fra hans side (dessverre!).''

Den forsto jeg ikke helt..?

''Det som er så himla vanskelig med slike personer er at man blir så utrolig forvirra over å være i kontakt med dem. ''

Bingo! Ja, det skal være sikkert og visst. Derfor finner jeg ut at avstand er vesentlig.

Det er en tøff prosess, men jeg har mye god støtte rundt meg. Jeg har også begynt å åpne meg for folk rundt meg, selvsagt ikke til hvem som helst, men det hjelper. Det er så slitsomt å skjule det til enhver tid.

''Slipper du å sende barna til samvær''

Ja, men denne avjørelsen har jeg faktisk selv tatt i det siste:-) Jeg vil ikke utsette mine barn for en voldelig mann mer :(

''får oppbacking av barnevern/BUP på dette?''

Jeg har ikke fått snakket med b.v enda, men jeg har gitt bup klar beskjed om hva jeg mener og kommer til å gjøre. Faktisk ble jeg litt overrasket over de..

''Jeg heier på deg på sidelinja.''

Takk, det betyr mye for meg.

'' Den eneste måten du kan komme vellykket gjennom denne prosessen, er å -aldri- gi etter''

Helt klart.

jeg har forsøkt å ha en viss kontakt for barnas del. Opprtettholde et vennnskap og en god tone for deres skyld. Men det har vist seg å være feil..

Gjest Jente31

Eneste måten å overleve en psykopat på er å vise han at du er sterkere, at du ikke lar deg skremme, at du kan stå på egne bein.

Har gjennom ca 10 år hatt en sånn slemming i familien som puster oss i nakken og kommer med trusler med gjevne mellomrom. Har vært så redd at jeg har ristet, men ikke pokker om han skal få se det.

Så du må være sterk, selv om du føler deg liten og svak. Bra at du har tatt kontakt med politiet, så har du dem å støtte deg på. Håper du har ei venninne eller to som du kan snakke med også, det pleier å hjelpe å dele frustrasjoner med noen.

Dette ble skrevet i søvne, god natt :-)

''Eneste måten å overleve en psykopat på er å vise han at du er sterkere, at du ikke lar deg skremme, at du kan stå på egne bein. ''

Så lenge jeg gjorde meg sterkere enn han, hadde han respekt for meg..

Jeg håper at du og din familie tross denne personen har det bra.

Takk for innspill.

Gjest Jente31

Det finnes flerer bøker om psykopati og hvordan komme seg unna/mestre psykopaten. Prøv på bokkilden bl.a. Jeg vet om do bøker om emnet: Sjarmør og tyrann og Ut av psykoptatens grep. Tror det var det den het.

Takk for tips. Jeg skal se om de har dem på biblioteket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...