Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

På mandag skal jeg til vurderingsamtale på BUP!

Skal snakke med en klinisk sosionom!

Hva er egentlig det?

Men jeg vet ikke hva jeg skal si!

Tør liksom ikke si at mennesker rundt meg sier at jeg har enorme vrangforestillinger.

Er litt redd for en innleggelse.

Alt har liksom gått fra vondt til verre.

I dag fikk jeg angst, angst for å tenke, jeg var redd noen kunne lese tankene mine.

Jeg ble deprimert og fikk selvmordstanker for jeg var redd for at noen snakket bak ryggen min eller så på meg.

Jeg var helt i min egen verden.

Vet ikke helt hvordan læreren tok dette, men i dag snakket vi om jesus, så plutselig sier jeg "Nei, jeg har jo nok med å være Gud!"

Selvmordstankene jeg har, har gått over til planer.

Det er skyggene som vil dette!

Og vrangforestillingene er også med på dette.

Jeg er redd for å si til BUP at jeg snakker med noen som ikke er der, og våkner på natten av at jeg prøver å få tak i noen som ikke er der.

Har sagt til foreldrene mine at fra og med mandag vil jeg ikke ta medisinene mine lenger.

Skal jeg si dette til BUP?

Er litt redd for innleggelse.

Hva er egentlig dette?

Er dette vrangforestillinger og hallusinajsoner?

Kan dette skyldes psykose?

Plis ikke si jeg er psykotisk for det er jeg ikke.

Legger også ved at i det siste er det ikke alltid jeg husker datoen.

Jeg kan gjerne tro det er juli osv..

Fikk også spørsmål om når jeg var født.

Da husket jeg det ikke og de fikk som svar at jeg var født i 1949!

Håper på svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307628-hei-plis-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg må først spørre deg hvorfor du spør. Jeg har svart deg før på akkurat dette. Vil du ha svar selvom du er uenig i svaret?

Ja, jeg er sikker på at du er psykotisk. Du har hallucinasjoner og vrangforestillinger.

Det aller viktigste er at du regelmessig tar antipsykotisk medisin slik legen har sagt du skal gjøre.

Jeg mener at de som har slik sykdom bør innlegges, og jeg synes dette burde skje i en voksenpsykiatrisk avdeling.

En klinisk sosionom er en sosionom med videreutdanning i å behandle pasienter (ikke bare klienter på sosialkontoret). Du bør absolutt komme til en psykiater først. Først når psykosen er bragt under kontroll vil andre behandlingstiltak kunne hjelpe deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307628-hei-plis-svar/#findComment-2502852
Del på andre sider

Gjest Grågrønn

Jeg må først spørre deg hvorfor du spør. Jeg har svart deg før på akkurat dette. Vil du ha svar selvom du er uenig i svaret?

Ja, jeg er sikker på at du er psykotisk. Du har hallucinasjoner og vrangforestillinger.

Det aller viktigste er at du regelmessig tar antipsykotisk medisin slik legen har sagt du skal gjøre.

Jeg mener at de som har slik sykdom bør innlegges, og jeg synes dette burde skje i en voksenpsykiatrisk avdeling.

En klinisk sosionom er en sosionom med videreutdanning i å behandle pasienter (ikke bare klienter på sosialkontoret). Du bør absolutt komme til en psykiater først. Først når psykosen er bragt under kontroll vil andre behandlingstiltak kunne hjelpe deg.

Hvorfor er det viktig at det er voksenpsykiatrisk avdeling?

Er det noen forskjell på ungdom og voksenpsykiatri sånn sett?

Spør fordi jeg er nysgjerrig... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307628-hei-plis-svar/#findComment-2502890
Del på andre sider

hvorfor skjer dette??

Hvorfor er det viktig at det er voksenpsykiatrisk avdeling?

Er det noen forskjell på ungdom og voksenpsykiatri sånn sett?

Spør fordi jeg er nysgjerrig... :-)

Antar at Cezzy er elev på videregående, og da i aldersgruppen 16-19 år. BUP er i utgangspunktet opp til 18 år (rett meg noen om jeg tar feil).

Ved slike lidelser som beskrives i innlegget, vil det være behov for langvarig hjelp, og for å unngå et bytte til voksenpsyk underveis, er det lurest å begynne her med en gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307628-hei-plis-svar/#findComment-2502928
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grågrønn

Antar at Cezzy er elev på videregående, og da i aldersgruppen 16-19 år. BUP er i utgangspunktet opp til 18 år (rett meg noen om jeg tar feil).

Ved slike lidelser som beskrives i innlegget, vil det være behov for langvarig hjelp, og for å unngå et bytte til voksenpsyk underveis, er det lurest å begynne her med en gang.

Ok, da skjønte jeg det. Det er jo meget logisk :-)

Takk for svar, og ha en riktig fin dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307628-hei-plis-svar/#findComment-2502934
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...