Gå til innhold

Legen pusher på at jeg skal nedtrappe cipralex

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt_av_legen

Jeg har gått på cipralex nå i godt over et år.Omtrent alle symptomene mine er nå borte og jeg føler meg som et nytt menneske.Legen min har begynt å snakke om nedtrapping alleredet.Dette er noe jeg ikke føler meg komfortabel med.Jeg har slitt med depresjoner til og fra svært lenge og har hatt problemer med psyken aldri så lenge.Før jeg etterhvert oppsøkte hjelp.

Finnes det en billigere versjon av cipralex?.Har en følelse av at det er snakk om penger faktisk.Legen sier at hvis jeg blir dårlig kan jeg jo begynne på de igjen etter nedtrapping.Men hvorfor fikse noe som fungerer?.

At når jeg skal få det på blåresept så må det være livsnødvendig.Jeg har ikke råd til denne medisinen om jeg ikke får den på respept

Fortsetter under...

Gjest tidligere deprimert

Jeg synes det er merkelig hvis legen foreslår nedtrapping fordi medisinene er dyre.

Jeg hadde en alvorlig depresjon for noen år siden. Gikk veldig lenge før jeg ville begynne med medisin. Var utrolig skeptisk til "lykkepiller".

Det tok nesten livet av meg at jeg nektet behandling med medisiner. Svært motvillig begynte jeg med det, og etter noen uker begynte jeg å merke effekten. Pillene hadde svært god virkning på meg, og etter noen måneder var jeg utrolig nok bortimot symptomfri. Jeg hadde noen bivirkninger som munntørrhet og litt dårligere konsentrasjon enn før depresjonen.

Legen var svært bestemt på at jeg skulle fortsette med medisinene til jeg hadde vært helt symptomfri minst 3 måneder. For å være på den sikre siden ventet vi enda litt lenger.

Jeg hadde brukt medisin ca 1 år og 3 måneder før jeg begynte med forsiktig nedtrapping. Jeg gledet meg til å bli medisinfri, samtidig som jeg engstet meg for tilbakefall. Jeg ble godt fulgt opp av legen i nedtrappingstiden og i tiden etterpå.

Dette er nå 5 år siden, og jeg har ikke hatt noe tilbakefall. Klart jeg har følt meg deppa av og til i stressede situasjoner eller hvis jeg har hatt problemer, men aldri noe vedvarende eller i nærheten av en alvorlig depresjon.

Jeg er veldig glad jeg takler livet uten medisiner nå. Medisiner kan være livsnødvendig eller i god krykke i perioder. Noen vil ha behov for det i lang tid, eller for alltid. Jeg syns det beste må være å ikke bruke medisiner hvis det er mulig.

Jeg syns du burde stole på legen din. Jeg vil tro at det er for ditt eget velbefinnende han foreslår nedtrapping.

Lykke til!

Hilsen

Gjest anna sara 38

Når du har hatt flere depresjoner til og fra og bare gått på denne medisinen i et år, er det ikke tid for å slutte. Du bør gå på denne medisinen kanskje et par år til etter at du er symptomfri, for sikkerhets skyld. Ved førstegangs depresjon minst et år etter at du er symptomfri.

Skift lege, da denne legen ikke har peiling og du kan ikke ta det som din oppgave å lære han opp eller stresse deg selv ved å skulle tyne ut mer Ad for noen måneder av gangen.

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...