Gå til innhold

Er det psykisk vold når

Gjest han kommer stadig med nye ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

ektefelle

*kommenterer utseende ens og sier "jeg er ikke glad i deg mer dersom du blir tykkere nå"

*godtar at andre snakker stygt om deg og snakker sier nedverdigende ting til deg om ditt utseende

*Sier du ikke vil klare deg uten ham

*Sier du ikke vil få det bra uansett hvor du flytter og hvem du er sammen med

*Komenterer negativt hva du handler, og går i skapene for å se hva du har kjøpt inn

*sier du aldri har gjort mye i hjemmet

*sier du ikke er egnet til å ta vare på ungene

*sier du er gal og syk og trenger hjelp

*sier du ikke vil få mange venner på besøk hvis du flytter

*sier du er slem som flytter med ungene og skille de fra far, og sier du heller får svelge kameler og bli i forholdet

*sier han ikke vil ha ungene når du flytter og at du må klare deg selv

*blir sur når du snakker med andre av det motsatte kjønn

*sier du ikke må være så "blid og sprudlende" utad (som er ens væremåte mot andre man føler seg trygg sammen med) fordi andre tror du flirter

*ikke tror på deg når du er syk

*går ut av rommet eller lese avisen når du prøver å ta opp og snakke om noe du synes er vanskelig

*sier du har så mange problemer og ikke vet hvor man skal begynne for å løse de, når man prøver å snakke om ting i forholdet for å få det bedre...

*Tar livet sitt hvis du flytter

*underbygger og støtter de som slenger spydigheter og sier det er du som er nærtagen

*Ikke ville gifte seg med deg i utgangspunktet

Kan nevne flere ting, men det er ikke mye vits.. Har skrevet det meste,,,

Videoannonse
Annonse
Gjest xbellax
Skrevet

Naturligvis.

Dersom ikke vedkommende selv ser at det er han/hun som har et problem, må du se til å komme deg vekk. Mangler vedkommende innsikt og ønske om å bli bedre, blir det , for _din_ del, alltid verre.

Skrevet

Jeg vil iallfall kalle dette psykisk misbruk. Uansett hva man kaller dette, så er dette uansett av et kaliber der jeg vil anbefale å ta sakene sine å gå, eller kaste vedkommende ut. Om vedkommende velger å ta livet sitt fordi du gjør det slutt, så et det uansett vedkommendes frie valg. Ikke la slike trusler hindre deg i å gjøre det som er rett for deg.

Gjest vingla
Skrevet

det er vel ingen som vil ha det sånn iallefall..?

ingen burde godta og bli behandlet slik.du fortjener mye bedre!

jeg tviler litt på at slike personer endrer seg over natta..

Gjest Valnøtt
Skrevet

Om det er psykisk vold eller ikke kommer an på hvor man legger lista - men et _ekteskap_ er det _ikke_.

Lykke til :-)

Gjest mandolina
Skrevet

Google litt på psykopati og se om du finner likhetstrekk, for dette minner om en mann som er psykopat.

Hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Psykisk vold finnes ikke. Vold er per def fysisk.

Derimot kan en kalle det psykisk mishandling.

Skrevet

Psykisk vold finnes ikke. Vold er per def fysisk.

Derimot kan en kalle det psykisk mishandling.

så det du sier er, at dette er psykisk mishandling?

(jeg ser forskjellen på def. vold og mishandling..)

Skrevet

denne tråden... fordi han mener jeg går og snakker dritt om ham til venninner..

Det jeg har gjort, er å snakke med venninner og spurt om det er jeg som er syk eller om det er slemt det han sier om meg..

Det glapp ut av meg at jeg hadde skrevet denne tråden, og han ba om å få lese den..

For "det er ikke noe problem for deg å vri på tingene for å sette meg i et dårlig lys, og få det til å bli positivt for din del.."

Jeg lot ham derfor lese tråden min, og spurte ham etterpå om dette var noe han ikke hadde sagt..

"Jeg har vel sagt dette ja" svarte han, men er like kald og uanfektet... Har ALDRI innrømmet at han har handlet feil, eller sagt unnskyld til meg...

Var det dumt av meg kanskje?? Jeg ville bare vise ham at jeg holder meg til fakta og ikke legger på for å sette ham i et dårligere lys, enn hva han gjør selv når han er slik mot meg..

Gjest Flytte-lasset
Skrevet

En ting du ikke må glemme, det er å ta vare på DEG.

Du må være utrolig glad i denne mannen/elske han høyt, for å ta imot alt dette.

Håper han leser svarene du har fått, og skjønner at han bør oppsøke hjelp, før det er for sent.

Han sliter sikkert veldig med seg selv, uten det ville han nok ikke ha tråkket sånn på andre. Håper han skjønner at fastlegen er rette sted å henvende seg.

Ønsker deg alt godt. Sett grenser.

Gjest gammel og ny
Skrevet

Å elske et menneske er ikke i seg selv grunn nok til å bli.

Vil bare minne deg på det. Det er faktisk sant. Det spiller ingen rolle hva en kaller ting. Du er ikke i retten her. Det er nedbrytende, og det skal ikke et kjærlighetsforhold være. Det er det det bunner i.

Jeg vet om meg selv at neste gang jeg elsker er jeg likevel i stand til å gå hvis det skulle være nødvendig. Det gjør at jeg kan tenke tanken på et nytt forhold en gang når sår er grodd.

Gjest Valnøtt
Skrevet

denne tråden... fordi han mener jeg går og snakker dritt om ham til venninner..

Det jeg har gjort, er å snakke med venninner og spurt om det er jeg som er syk eller om det er slemt det han sier om meg..

Det glapp ut av meg at jeg hadde skrevet denne tråden, og han ba om å få lese den..

For "det er ikke noe problem for deg å vri på tingene for å sette meg i et dårlig lys, og få det til å bli positivt for din del.."

Jeg lot ham derfor lese tråden min, og spurte ham etterpå om dette var noe han ikke hadde sagt..

"Jeg har vel sagt dette ja" svarte han, men er like kald og uanfektet... Har ALDRI innrømmet at han har handlet feil, eller sagt unnskyld til meg...

Var det dumt av meg kanskje?? Jeg ville bare vise ham at jeg holder meg til fakta og ikke legger på for å sette ham i et dårligere lys, enn hva han gjør selv når han er slik mot meg..

Du er nok altfor opptatt av at han skal anerkjenne dine følelser. Det holder at du føler som du gjør - du trenger ikke godkjennelse fra andre til at det er en riktig følelse å ha.

Det spiller ingen rolle om han synes det er greit å behandle deg slik han gjør eller om han bryter sammen og angrer seg. Poenget er vel selve behandlingen han gir deg og hvordan du føler deg med den.

Hvem av dere som har rett er ikke så viktig i et forhold. I et forhold så er det viktig hvem av dere som har det godt. Når du har det vondt og han ikke synes det er hans problem, så er det ikke et forhold hvor du elskes tilbake.

Din evne til å elske er jo der i og med at du til og med klarer å elske den fyren her - hans evne til å elske er ikke noe jeg ser i denn etråden her ihvertfall.

Din evne til å elske kan du få nyte godt av sammen med en som kan elske tilbake - det er nemlig veldig godt :-)

Håper du finner ut av det og retter deg i ryggen og får ting på tak. Klem :-)

Skrevet

Du er nok altfor opptatt av at han skal anerkjenne dine følelser. Det holder at du føler som du gjør - du trenger ikke godkjennelse fra andre til at det er en riktig følelse å ha.

Det spiller ingen rolle om han synes det er greit å behandle deg slik han gjør eller om han bryter sammen og angrer seg. Poenget er vel selve behandlingen han gir deg og hvordan du føler deg med den.

Hvem av dere som har rett er ikke så viktig i et forhold. I et forhold så er det viktig hvem av dere som har det godt. Når du har det vondt og han ikke synes det er hans problem, så er det ikke et forhold hvor du elskes tilbake.

Din evne til å elske er jo der i og med at du til og med klarer å elske den fyren her - hans evne til å elske er ikke noe jeg ser i denn etråden her ihvertfall.

Din evne til å elske kan du få nyte godt av sammen med en som kan elske tilbake - det er nemlig veldig godt :-)

Håper du finner ut av det og retter deg i ryggen og får ting på tak. Klem :-)

Kjære Valnøtt.

Jeg har begynt å tenke på dette med å elske -og bli elsket tilbake..

Jeg savner virkelig gjensidighet! Følelsen av lykke når noen kommer og tar rundt en og klemmer... stryker en på kinnet og ser på en med et kjærlig blikk.. + +

Dette var veldig sukkersøtt, men jeg husker ikke hvordan dette var, jeg.. Håper jeg vil få oppleve dette igjen.. en dag.

Gjest Annonnonno
Skrevet

Dette er ikke hyggelige saker, men det er jo tatt litt ut av sin kontekst også....hva gjorde du før han sa disse tingene? Er det blitt et negativt mønster mellom dere to som trigger slike setninger fra ham? Trigger dere hverandre?

Mvh

Gjest Valnøtt
Skrevet

Kjære Valnøtt.

Jeg har begynt å tenke på dette med å elske -og bli elsket tilbake..

Jeg savner virkelig gjensidighet! Følelsen av lykke når noen kommer og tar rundt en og klemmer... stryker en på kinnet og ser på en med et kjærlig blikk.. + +

Dette var veldig sukkersøtt, men jeg husker ikke hvordan dette var, jeg.. Håper jeg vil få oppleve dette igjen.. en dag.

Det er sukkersøtt. Og vakkert og klissete og nusselig og helt fantastisk når man ikke har opplevd det før :-)

Jeg ble skikkelig kjæreste for første gang for ikke så veldig lenge siden - og jeg elsker det. Holde i hånden, ligge på armen, høre på at han sier noe vakkert til meg, se at han blir glad i øynene når jeg kommer, lære å en dag ta det som en selvfølge at han lager en kopp te til meg... Det er veldig fint :-)

Skrevet

Det er sukkersøtt. Og vakkert og klissete og nusselig og helt fantastisk når man ikke har opplevd det før :-)

Jeg ble skikkelig kjæreste for første gang for ikke så veldig lenge siden - og jeg elsker det. Holde i hånden, ligge på armen, høre på at han sier noe vakkert til meg, se at han blir glad i øynene når jeg kommer, lære å en dag ta det som en selvfølge at han lager en kopp te til meg... Det er veldig fint :-)

Det du beskriver der, er det jeg lengter etter og drømmer om..

At han spør om vi skal lage noe god mat sammen en tirsdag kveld (isteden for å høre at "jeg spiser den kaka på kjøkkenet jeg, for jeg tåler det.. og så slipper jeg jo å friste deg)

-Og ikke MINST å se øynene hans lyse imot meg når han ser meg, og virkelig føle at jeg er det flotteste han vet i hele verden...

Men, det er nok langt fram, tror jeg.. hvis jeg i det hele tatt får oppleve det. Selv om jeg i bunn og grunn er "sterk", har dette gjort noe med meg.. Kan også hende at det virkelig går opp for meg når jeg blir alene hva jeg virkelig har levd i disse årene..

Skrevet

Dette er ikke hyggelige saker, men det er jo tatt litt ut av sin kontekst også....hva gjorde du før han sa disse tingene? Er det blitt et negativt mønster mellom dere to som trigger slike setninger fra ham? Trigger dere hverandre?

Mvh

Jeg har vel egentlig ikke gjort så mye før dette startet, men det har blitt verre og verre med årene.

Det er først nå, for litt siden, at jeg virkelig klarte å skjønne hva det var han gjorde..

I starten av forholdet vårt var det matvarene jeg kjøpte som var feil, tilbehøret til pølsene som ikke var det han hadde tenkt, utseendet mitt (at han ikke var glad i meg hvis jeg ble feitere..),\ osv.

Vil ikke si noe mer, men det ble jo ikke bedre da jeg sa jeg ikke orket å bo sammen med ham mer..

Skrevet

''Holde i hånden, ligge på armen, høre på at han sier noe vakkert til meg, se at han blir glad i øynene når jeg kommer, lære å en dag ta det som en selvfølge at han lager en kopp te til meg... ''

:o) Det er nå 2,5 år siden min kjære sluttet å jobbe på sjøen og det hender fremdeles en og annen gangen vi møter en gammel kjenning av ham som spør om han jobber på sjøen fremdeles. Sist gang var for et par uker siden og fremdeles ser han da på meg med verdens gladeste øyne, smiler fra øre til øre og sier varmt:"Nei, det er lenge siden det nå..." :o) Det er bare utrolig godt å elske og bli elsket tilbake! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...