Gå til innhold

Nhd; om å mis(vel)lykkes i terapi

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Min utredning går mot slutten, jeg har fått god hjelp og med det kommet et godt stykke på vei. Men pga lang avstand må jeg fortsette med behandling på mitt lokale dps - dersom de finner dette fornuftig.

Jeg er svært skeptisk til det fordi jeg ble avvist der to ganger. Det blir vel å ta sorgene på forskudd, de kan jo for alt jeg vet være dyktige. Men jeg merker jeg er i ferd med å miste tålmodigheten, og blir mer og mer pessimistisk i forhold til det hele.

Jeg gjør som jeg blir rådet til og følger råd så godt jeg kan. Jeg gjør hjemmeleksen, og jeg forberederer meg godt til neste time. Dessuten er jeg ærlig, selv om det er aldri så ubehagelig. Og jeg er undrende. Jeg lytter godt til det behandleren sier, og undrer meg i mellom timene. Det har skjedd store forandringer etter at jeg begynte i terapi. Jeg har bl.a oppdaget at jeg har egne meninger, og at jeg har latt andre styre livet mitt. Jeg har i det siste tatt flere avgjørelser på egen hånd, både i jobb og privatliv. Og, min selvtillit har vokst.

Men det tar mye energi å tenke på det at jeg bare vil mislykkes, og jeg vet ikke hvordan jeg skal snu det. jeg greier ikke tenke rasjonelt i forhold til dette.

Jeg har hatt en viljestyrke av stål, og jeg har virkelig vært motivert for endring. Men jeg begynner å bli lei og miste tålmodigheten, og da vet jeg ikke om jeg vil lykkes i det hele tat.

Vel. Jeg er blitt rådet til å bruke dette forumet minst mulig, dette fordi jeg bla. skal bli selvstendig. Det var heller ikke min hensikt å bruke forumet etter at jeg fikk en behandler i RL. Jeg så jo så frem til å få kun _en_ behandler å forholde meg til. Men jeg har nok vært altfor utålmodig. Jeg har jo fått så god hjelp her inne også, vokst masse. Men kan det være for stor utålmodghet som ødelegger litt for meg også? Hvor bra er det egentlig å være så utålmodig i en terapi?

Jeg skal ta dette opp med min behandler også. Men jeg tar gjerne i mot tips til hvordan jeg evt kan snu dette, og hva som skal til for å lykkes i en terapi og nå sitt mål, da det kan bli en stund til jeg møter han neste gang, og jeg så gjerne skulle ha klart å legge dette fra meg.

Beklager at jeg maser.. men håper på råd.. Andre kan også komme med innspill om de ønsker det og har råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307714-nhd-om-%C3%A5-misvellykkes-i-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke så farlig å være utålmodig.Utålmodighet kan jo også være positivt.I forhold til å bruke dette forumet.Jeg tenker at det kan være greit å ikke være så streng med seg selv.Godta at en kan være veldig utålmodig til tider og at en feks kan bruke forumet her på DOL litt for mye.Er det så farlig da?.Det kan da svært lang tid å endre tankemønster og bli en annen person.Ingen er kjempekonstruktive eller tar gode valg hele tida.Du sier jo selv at du har kommet langt og endret deg mye.Er det ikke bedre å fokusere mer på det du faktisk har oppnådd fremfor å tenke på hvor utålmodig du er etc.Det virker som du er forferdelig streng med deg selv og at du skal være kjempekonstruktiv hele tida.

Ofte er det og slik at en går 2 skritt frem også 1 tilbake etc.

Ingen av oss har garantier mht fremtiden. Utfordringen er å gjøre det beste ut av de mulighetene vi har underveis og ikke gi opp fordi om det ikke kan gis garantier om trygghet og vellykkethet. Jeg mener dette er en del av de vilkår mennesker har felles.

Gjest Jente31

Ingen av oss har garantier mht fremtiden. Utfordringen er å gjøre det beste ut av de mulighetene vi har underveis og ikke gi opp fordi om det ikke kan gis garantier om trygghet og vellykkethet. Jeg mener dette er en del av de vilkår mennesker har felles.

Tusen takk for svar..

Jeg har ikke troen på mitt lokale dps :( Jeg har dårlig erfaring derfra.. hvorfor skal de "plutselig" hjelpe meg nå, når jeg ble avvist de to første gangene? Skal jeg liksom komme inn dit, kvie meg og føle meg som en skikkelig maskjerring, for så å få vite på nytt at jeg ikke får hjelp der? Nei, den belastningen veet jeg ikke om jeg takler en gang til.

Dessuten er jeg bitter, og jeg kvier meg for å dra dit. Jeg vil garantert føle meg masete osv., for de har meg jo i papirene fra før..

Og da kan jeg like greit gi opp med en gang. For hvis de skal kunne hjelpe meg, må jeg jo være motivert for det selv.. Og - hva om jeg rett og slett ikke kan hjelpes?

Jeg har nevnt det for fastlegen, men han gjorde ikke noe med det.

Sorry, det er ikke meningen å syte, men jeg er veldig frustrert hva dette gjelder.

Gjest Jente31

Det er vel ikke så farlig å være utålmodig.Utålmodighet kan jo også være positivt.I forhold til å bruke dette forumet.Jeg tenker at det kan være greit å ikke være så streng med seg selv.Godta at en kan være veldig utålmodig til tider og at en feks kan bruke forumet her på DOL litt for mye.Er det så farlig da?.Det kan da svært lang tid å endre tankemønster og bli en annen person.Ingen er kjempekonstruktive eller tar gode valg hele tida.Du sier jo selv at du har kommet langt og endret deg mye.Er det ikke bedre å fokusere mer på det du faktisk har oppnådd fremfor å tenke på hvor utålmodig du er etc.Det virker som du er forferdelig streng med deg selv og at du skal være kjempekonstruktiv hele tida.

Ofte er det og slik at en går 2 skritt frem også 1 tilbake etc.

Tusen takk for svar.

Jeg vet at jeg kan være i overkant (for) streng med meg selv. Men jeg har ønsket dette, jeg har jobbet hardt for å komme meg dit jeg er i dag, det er noe av det viktigste jeg har gjort i livet..

Tusen takk for svar..

Jeg har ikke troen på mitt lokale dps :( Jeg har dårlig erfaring derfra.. hvorfor skal de "plutselig" hjelpe meg nå, når jeg ble avvist de to første gangene? Skal jeg liksom komme inn dit, kvie meg og føle meg som en skikkelig maskjerring, for så å få vite på nytt at jeg ikke får hjelp der? Nei, den belastningen veet jeg ikke om jeg takler en gang til.

Dessuten er jeg bitter, og jeg kvier meg for å dra dit. Jeg vil garantert føle meg masete osv., for de har meg jo i papirene fra før..

Og da kan jeg like greit gi opp med en gang. For hvis de skal kunne hjelpe meg, må jeg jo være motivert for det selv.. Og - hva om jeg rett og slett ikke kan hjelpes?

Sorry, det er ikke meningen å syte, men jeg er veldig frustrert hva dette gjelder.

De som jobber på ditt lokale dps utgjør ikke en enhet. Det er ikke slik at de alle var med på å avgjøre at du ikke trengte behandling, at du måtte vente altfor lenge etc. etc. Noen få har ansvaret for å prioritere pasientene og vurdere søknadene, og hvis du denne gangen gis et tilbud er det ikke veldig sannsynlig at en av de som har vurdert søknaden også er den som blir din behandler.

Såfremt ikke det i fagmiljøene er enighet om at det nettopp på ditt lokale dps knapt nok jobber en eneste kompetent behandler, så synes jeg du skal gjøre et nytt forsøk. Det kan umulig i lengden være en fornuftig å kjøreså langt i forbindelse med hver time som du har gjort. Noen skal blant annet sørge for stabilitet i barnas hverdag, og hvis du er bortreist og faren syk (i tillegg til andre ting), så forestiller jeg meg at dette er en dårlig løsning.

Annonse

Gjest Jente31

De som jobber på ditt lokale dps utgjør ikke en enhet. Det er ikke slik at de alle var med på å avgjøre at du ikke trengte behandling, at du måtte vente altfor lenge etc. etc. Noen få har ansvaret for å prioritere pasientene og vurdere søknadene, og hvis du denne gangen gis et tilbud er det ikke veldig sannsynlig at en av de som har vurdert søknaden også er den som blir din behandler.

Såfremt ikke det i fagmiljøene er enighet om at det nettopp på ditt lokale dps knapt nok jobber en eneste kompetent behandler, så synes jeg du skal gjøre et nytt forsøk. Det kan umulig i lengden være en fornuftig å kjøreså langt i forbindelse med hver time som du har gjort. Noen skal blant annet sørge for stabilitet i barnas hverdag, og hvis du er bortreist og faren syk (i tillegg til andre ting), så forestiller jeg meg at dette er en dårlig løsning.

Jeg har full forståelse for at det blir for langt i lengden, bl.a pga ting som du nevner, og det er jeg og min behandler enige om.

Det var i grunnen ikke det jeg tenkte på.

Men jeg ga fastlegen klar beskjed om at jeg _ikke_ ville henvises til samme sted. Jeg foreslo flere steder i mitt fylke. Oslo bl.a er jo et alternativ. Men han gjode det likevel :(

Jeg har full forståelse for at det blir for langt i lengden, bl.a pga ting som du nevner, og det er jeg og min behandler enige om.

Men jeg ga fastlegen klar beskjed om at jeg _ikke_ ville henvises til samme sted. Jeg foreslo flere steder i mitt fylke. Oslo bl.a er jo et alternativ. Men han gjode det likevel :(

Jeg synes selvfølgelig at din fastlege bør høre på deg og at dere blir enige om hvordan gjøre ting. Hva er hans begrunnelse for å ikke imøtekomme dine ønsker?

Det med at fastlegen din overkjører deg, er et noe annet tema enn hvorvidt du kan ha nytte av ditt lokale dps. I utgangspunktet tenker jeg at det er en fordel at du har kontakt med nærmeste dps, også med tanke på at situasjonen da blir mer oversiktlig dersom det blir behov for samarbeid mellom ulike instanser f.eks. i forbindelse med barnas hverdag.

Gjest Jente31

Jeg synes selvfølgelig at din fastlege bør høre på deg og at dere blir enige om hvordan gjøre ting. Hva er hans begrunnelse for å ikke imøtekomme dine ønsker?

Det med at fastlegen din overkjører deg, er et noe annet tema enn hvorvidt du kan ha nytte av ditt lokale dps. I utgangspunktet tenker jeg at det er en fordel at du har kontakt med nærmeste dps, også med tanke på at situasjonen da blir mer oversiktlig dersom det blir behov for samarbeid mellom ulike instanser f.eks. i forbindelse med barnas hverdag.

Jeg vet ikke hva slags begrunnelse fastlegen hadde. T.o.m min behandler sa at jeg måtte si fra om at jeg ikke skulle hevises til samme dps..

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å få tillit til dette dpsèt. Og derfor ser jeg så mørkt på det hele også.

Det er et lite dps, og det er samme person som har vurdert søknaden..

Gjest Kallenavn_opptatt

Oi.... Oslo ligger milevis fra Levanger ( som ligger i Nord-trøndelag). Så er Oslo et alternativ i ditt næromåde må du jammen ha laaaaaaaang vei nå. Hvordan i all verden får du til dette?

Håper det ordner seg med hjelp for deg lokalt

Lykke til

Gjest hitmaker

Min erfaring er at det tar utrolig mye tid og krefter å lykkes i terapi. En får seg mange på trynet og tilbakeslag. Cluet er å tenke langsiktig g ikke gi opp. Man har ingen garantier for å oppnå det en ønsker i livet. Man kan jobbe mot det - og med god viljestyrke kan en komme langt. MEN, det avhenger også av flere faktorer som en ikke alltid har kontroll over. I morgen kan jeg bli overkjørt eller noe lignende. Du sier du har mye viljestyrke. Bruk den til å klare i større grad å holde ting "inni deg" i stedet for hele tiden være avhengig av andre. Faren ved å fiske etter andres råd hele tiden (bla NHD) kan faktisk føre deg på ville veier. Om det andre sier ikke er rett for deg men du ikke helt klarer å innse det (pga liten selvstaendighet) så kan det føre til en god del omveier. Kluet er å tåle all tvilen, smerten og usikkerheten, uten å hele tiden søke bekreftelser fra andre. Du kan bruke terapien aktivt som du gjør nå og det er bra! Men å fiske etter andres meninger (fra dolere som ikke engang kjenner deg) kan slå helt feil og kanskje gi et tilbakeslag for din selvaktelse og selvstendighet. Ved å holde en god del inne i deg, blir du "tvunget" til å utvikle dine egne mestringsmekanisme som du kan få hjelp til i terapi. Forstår5 du poenget mitt? Å ha vilje er ikke alltid av det gode hvis en ikke klarer å styre sin vilje i riktig retning. Lykke til.

Gjest hitmaker

Tusen takk for svar..

Forstår godt din frustrasjon. Men om du virkelig vil videre, så bør du gi det en sjanse. Kanskje er det din eneste. Er ikke sikkert at alle terapeutene på det dpset er likendan. Mulig du er heldig. Og de fleste er vel profesjonelle. Om du har prøvd og det ikke funker, så har du i hvertfall prøvd. Du kan skrive om det her i det vide og brede, men jeg kan ikke se at du har noe annet valg enn å prøve og la det stå til.

Gjest Jente31

Min erfaring er at det tar utrolig mye tid og krefter å lykkes i terapi. En får seg mange på trynet og tilbakeslag. Cluet er å tenke langsiktig g ikke gi opp. Man har ingen garantier for å oppnå det en ønsker i livet. Man kan jobbe mot det - og med god viljestyrke kan en komme langt. MEN, det avhenger også av flere faktorer som en ikke alltid har kontroll over. I morgen kan jeg bli overkjørt eller noe lignende. Du sier du har mye viljestyrke. Bruk den til å klare i større grad å holde ting "inni deg" i stedet for hele tiden være avhengig av andre. Faren ved å fiske etter andres råd hele tiden (bla NHD) kan faktisk føre deg på ville veier. Om det andre sier ikke er rett for deg men du ikke helt klarer å innse det (pga liten selvstaendighet) så kan det føre til en god del omveier. Kluet er å tåle all tvilen, smerten og usikkerheten, uten å hele tiden søke bekreftelser fra andre. Du kan bruke terapien aktivt som du gjør nå og det er bra! Men å fiske etter andres meninger (fra dolere som ikke engang kjenner deg) kan slå helt feil og kanskje gi et tilbakeslag for din selvaktelse og selvstendighet. Ved å holde en god del inne i deg, blir du "tvunget" til å utvikle dine egne mestringsmekanisme som du kan få hjelp til i terapi. Forstår5 du poenget mitt? Å ha vilje er ikke alltid av det gode hvis en ikke klarer å styre sin vilje i riktig retning. Lykke til.

Ja, jeg ser poenget ditt..

Og jeg ser at jeg jeg nok en gang har skrevet et forferdelig teit og dumt innlegg med en annen intesjon enn du tror :(

Annonse

Gjest hitmaker

Ja, jeg ser poenget ditt..

Og jeg ser at jeg jeg nok en gang har skrevet et forferdelig teit og dumt innlegg med en annen intesjon enn du tror :(

Jeg verken skrev eller mente at du er teit. og om jeg så gjorde, så burde det ikke bety noe for deg, for du kjenner meg ikke. Igjen: ta tilbake selvstendigheten din, ta til deg råd du innerste inne kjenner stemmer, forkast det so ikke stemmer. Men viktigst av alt: gjør deg selv til rådgiver nr.1, oss andre nr.2. Lykke til!

Gjest hitmaker

Det var dumt og dårlig formulert, jeg får ikke frem mitt budskap så jeg får heller ikke svar på det jeg lurer på.

Slett det gjerne om du vil, så skal jeg ta konsekvensen av dette og slutte å bruke dol.

Mvh

Skjønner ikke hvorfor du må unnskylde deg og slutte å bruke dol om du ikke føler deg forstatt av alle. Man blir aldri forstått av alle, og er nettop det jeg mente: ta i bruk deg selv mer.

mariaflyfly

Det var dumt og dårlig formulert, jeg får ikke frem mitt budskap så jeg får heller ikke svar på det jeg lurer på.

Slett det gjerne om du vil, så skal jeg ta konsekvensen av dette og slutte å bruke dol.

Mvh

''Det var dumt og dårlig formulert, jeg får ikke frem mitt budskap så jeg får heller ikke svar på det jeg lurer på.

''

Dette er jo det dummeste du noen gang har skrevet på dol! Og det første i denne tråden er jo virkelig noe av det mest fornuftige du har skrevet! ;)

Du FÅR fram et budskap! Du er bekymra for hva som skal skje med deg videre, og du lufter huet for tanker og følelser som du trenger å så lufta.

Jeg skjønner godt at det er skremmende å skulle risikere å bli avvist eller få et lavterskeltilbud når situasjonen din er såpass kompleks som den er. Jeg har ikke noen gode råd å komme med, men jeg vil ønske deg lykke til og krysse fingre for at du nå blir tildelt et tilbud som kan hjelpe deg videre - ikke minst for ungene dine sin skyld. :)

Og så håper jeg tråden ikke blir sletta, for du har fått noen konstruktive tilbakemeldinger her. :)

Jeg vet ikke hva slags begrunnelse fastlegen hadde. T.o.m min behandler sa at jeg måtte si fra om at jeg ikke skulle hevises til samme dps..

Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å få tillit til dette dpsèt. Og derfor ser jeg så mørkt på det hele også.

Det er et lite dps, og det er samme person som har vurdert søknaden..

Da synes jeg du skal ta kontakt med fastlegen din og snakke om dette.

Selv om det er samme person som vurderer et nytt inntak, så er det vel ikke sannsynlig at du får vedkommende som din behandler? Det er dette som var mitt poeng, at du kan ende opp med å få en ok behandler selv om de som står for inntaket gjorde en dårlig vurdering forrige gang.

Ser at du mener at innlegget ditt kan slettes. Jeg synes det er litt trist at du blir så lei deg for at de svarene du får ikke helt treffer det du prøver å spørre om, at du dermed vil ha tråden slettet. Sett fra mitt perspektiv blir det ganske destruktivt. Noen av oss forsøker å gi deg respons på det du skriver - sannsynligvis sier vi mangt som ikke hjelper noe - men ved å foreslå sletting så forteller du oss at vi har gjort noe mot deg som vi ikke skulle ha gjort.

Gjest hallosann

Mvh

Hvorfor alltid dette slutte på dol - er det et oppmerksomhetsbehov?

Gjest Jente31

Da synes jeg du skal ta kontakt med fastlegen din og snakke om dette.

Selv om det er samme person som vurderer et nytt inntak, så er det vel ikke sannsynlig at du får vedkommende som din behandler? Det er dette som var mitt poeng, at du kan ende opp med å få en ok behandler selv om de som står for inntaket gjorde en dårlig vurdering forrige gang.

Ser at du mener at innlegget ditt kan slettes. Jeg synes det er litt trist at du blir så lei deg for at de svarene du får ikke helt treffer det du prøver å spørre om, at du dermed vil ha tråden slettet. Sett fra mitt perspektiv blir det ganske destruktivt. Noen av oss forsøker å gi deg respons på det du skriver - sannsynligvis sier vi mangt som ikke hjelper noe - men ved å foreslå sletting så forteller du oss at vi har gjort noe mot deg som vi ikke skulle ha gjort.

''Noen av oss forsøker å gi deg respons på det du skriver - sannsynligvis sier vi mangt som ikke hjelper noe - men ved å foreslå sletting så forteller du oss at vi har gjort noe mot deg som vi ikke skulle ha gjort''

Beklager, frosken.

Det var iallefall ikke slik jeg mente det.

Jeg har alltid satt stor pris på alle tilbakemeldinger jeg får. Det tror jeg du vet.. Jeg ville bare ikke bry dere, eller andre mer, ved at det ble stående. Ikke misforstå..

Men som jeg skrev i hovedinnlegget; jeg greier ikke å tenke rasjonelt ift dette temaet. Det har dratt meg langt ned. Det var derfor jeg skrev dette innlegget også (og fordi jeg sannsynligvis ikke treffer min behandler på en stund av flere grunner).

Igjen; tusen takk til dere alle, og beklager at jeg ikke greier å se ting helt klart hva dette temaet gjelder :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...