Gå til innhold

selvmord hos barn som bruker SSRI

Anbefalte innlegg

Gjest balansekunstneren

Så dokumentaren på TV Norge " selvmord på resept", hvor det var barn som hadde tatt livet av seg angivelig etter å ha startet med SSRI.

Jeg lurer på om det finnes noen statistikk på dette i Norge? Og er det medisinenes skyld, eller har barna hatt andre problemer i utgangspunktet som kan ha forsterket vanskene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307767-selvmord-hos-barn-som-bruker-ssri/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krakradada

Jeg regner med at barn som blir satt på SSRI har hatt problemer fra før.

Selvsagt har de problemer fra før - men sier det at SSRI er riktig medisin? Ingen av de barna som ble omtalt i dette programmet var suicidale før oppstart av medisin. Du må da ha fått med deg at en av bivirkningene på disse medikamentene er økt selvmordsfare pga suicidale tanker? Man trenger altså ikke ha vært suicidal!

Jeg ble selv behandlet med et slikt preparat pga angst, deriblant dødsangst. Når jeg så plutselig får suicidale tanker 14 dager etter oppstart og blir livredd og behandlet akutt fordi psykiater klart hevder at det har sammenheng med medisineringen - så vil du fortsatt hevde at jeg i utgangspunktet var suicidal?

Gjest D*lilith

Disse barna ble veldig forandret da de begynte på medisiner,ingen kjente dem igjen,og det var skummelt!

Min sønn har blitt mere sur og irritert etter han begynte på medisiner,det sa han selv i går,og det merkes også,men selvmordstanker har han ikke heldigvis.

Annonse

Den dokumentaren var amerikansk og ikke direkte objektiv.

Hvis man likevel skal betrakte den som relativt saklig, ser det ut til å være store forskjeller mellom Norge og USA når det gjelder hvor "lett" barn blir satt på SSRI. Akkurat som at det er store ulikheter mellom de to landene i andre helsefaglige sammenhenger.

Det er nok derfor trådstarter spør om det finnes faktatall for Norge.

Gjest synes nå jeg da

Jeg synes uansett medisiner er overvurdert som behandlingsmåte for nedstemthet og lette depresjoner.

For mennesker som er nedstemt og går igjennom en vanskelig periode i livet ville ikke jeg gitt råd om å kontakte psykolog eller ta medisiner.

Finne noen man kan stole på for å snakke med synes jeg er det beste.

Jeg tror sikkert det er tilfeller der medisiner er bra i psykiatrien, særlig hos psykotiske mennesker. Men hos folk som sliter med nevroser synes jeg ærlig talt bivirkningene er like fremtredene som effekten.

Ja jeg vet det er en tenkemåte at folk trenger medisin for å være i stand til å motta samtaleterapi. Det sier forsovidt sitt om hvor tøft samtaleterapi er.

Ja jeg skulle gjerne ha sett statistikk over hvor mange som har blitt friske etter samtaleterapi og medisinbruk. Jeg tipper svært få. Det finnes UTROLIG mange svingdørs pasienter i psykiatrien...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes uansett medisiner er overvurdert som behandlingsmåte for nedstemthet og lette depresjoner.

For mennesker som er nedstemt og går igjennom en vanskelig periode i livet ville ikke jeg gitt råd om å kontakte psykolog eller ta medisiner.

Jeg tror sikkert det er tilfeller der medisiner er bra i psykiatrien, særlig hos psykotiske mennesker. Men hos folk som sliter med nevroser synes jeg ærlig talt bivirkningene er like fremtredene som effekten.

Ja jeg vet det er en tenkemåte at folk trenger medisin for å være i stand til å motta samtaleterapi. Det sier forsovidt sitt om hvor tøft samtaleterapi er.

Ja jeg skulle gjerne ha sett statistikk over hvor mange som har blitt friske etter samtaleterapi og medisinbruk. Jeg tipper svært få. Det finnes UTROLIG mange svingdørs pasienter i psykiatrien...

"Jeg synes uansett medisiner er overvurdert som behandlingsmåte for nedstemthet og lette depresjoner."

Helt enig. Ved vanlig nedstemthet og lett depresjoner må en prøve å hjelpe vedkommende uten medisiner.

Statistikk/forskning på dette finner du bla på PubMed:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed

Gjest iovana

Støtter den. Sliter selv med en såkalt "nevrotisk" lidelse og prøvde mange typer medisiner. De gjorde det ikke noe bedre, heller verre. Har nå slutta på alt (t.o.m ssri) og er faktisk bedre. Trodde det ikke var mulig for har fått det samme inntrykket som deg. Bivirkningene ble en enda større plage enn lidelsen i seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...