Gå til innhold

Syk eller ikke syk : )

Anbefalte innlegg

Gjest D*lilith

Om man er syk eller ikke,det har vel noe med psykologen man går til å gjøre?

Da jeg var på mitt dårligste opplevde jeg mye,mye som har med det åndelige å gjøre,jeg leste bøker for å forstå meg selv,masse altternativt lesestoff.

Gikk da til en psykolog som støttet meg,trodde jeg hadde evner,og mente dette var spennende.

Hun sluttet og det var trist!

Senere...da jeg var langt bedre gikk jeg til en annen psykolog,det var sykepleieren som anbefalte det fordi jeg var dårlig,og jeg ville jo bli bedre...

Fortalte hvordan jeg hadde det,og om evnene mine som var litt over "styr",han anbefalte innleggelse og medisinering med det samme.

Så det har jo noe med behandleren å gjøre,om man er syk eller ikke tenker jeg.

Healeren jeg hadde kontakt med sa også jeg trengte psykolog,men ikke pga det ådelige,det var evner og det trengte jeg ikke snakke om hos en psykolog,men det var så vanskelig å ikke si noe om det,alt henger jo sammen.

Helaren tenkte jeg hadde angst pga ting i barndommen,det var dette jeg trengte å snakke om.

Men psykologen var mer opptatt av det åndelige,det var begge psykologene...så jeg hadde altså evner i følge en av dem,og var syk ifølge den andre.

Nå har jeg begynt å tenke masse på den første psykologen,og det hun mente,at jeg hadde evner...

Så tror egentlig aldri jeg var syk,men at "kanalene" mine var altfor åpne,derfor ble jeg dårlig og utslitt.

Nå håper jeg de åndelige tingene kommer tilbake,ikke så sterkt som sist,skal begynne å meditere for å åpne "kanalene" igjen.

Glad jeg tenker som dette nå,er jordnær nå og klar for nye åndelige opplevelser : )

Måtte bare dele tankene mine med noen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest origona

Hei igjen :-). Syk eller ikke syk er vel vanskelig å si. Når jeg blir litt sånn sensitiv og søkende så blir jeg litt på vakt. Tror det er skummelt hvis dette blir drevet for langt. Frykter jeg da havner inn i en verden som ikke er sann.

Grunnen til jeg sier dette er at dette skjer meg i perioder, ikke hele tiden. Det ringer en bjelle i hodet mitt hver gang jeg blir som dette. Som regel er jeg da ikke helt i form psykisk, kan være store påkjenninger, mere angst, noe jeg ikke takler i livet mitt.

Hvis jeg var deg ville jeg vært litt forsiktig med å gå så inn i alt dette. Du har vært syk før og da er det kanskje lettere å bli det igjen. Men jeg vet ikke hvem som har rett da. Kanskje en glidende overgang imellom dette og psykose?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504557
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Hei igjen :-). Syk eller ikke syk er vel vanskelig å si. Når jeg blir litt sånn sensitiv og søkende så blir jeg litt på vakt. Tror det er skummelt hvis dette blir drevet for langt. Frykter jeg da havner inn i en verden som ikke er sann.

Grunnen til jeg sier dette er at dette skjer meg i perioder, ikke hele tiden. Det ringer en bjelle i hodet mitt hver gang jeg blir som dette. Som regel er jeg da ikke helt i form psykisk, kan være store påkjenninger, mere angst, noe jeg ikke takler i livet mitt.

Hvis jeg var deg ville jeg vært litt forsiktig med å gå så inn i alt dette. Du har vært syk før og da er det kanskje lettere å bli det igjen. Men jeg vet ikke hvem som har rett da. Kanskje en glidende overgang imellom dette og psykose?

Hei du : )

Ja det er vel kanskje best å være litt forsiktig,men merker at jeg savner alt sammen,livet er tomt uten på en måte og jeg vet godt at meditasjon på lys åpner "kanalene",så da er det jo lett da i grunn,men får passe på å ikke meditere for mye.

Var på et kurs om esoterisk psykologi,hun som hadde kurset er et medium,hun sa det at man kunne faktisk bli psykotisk hvis det kom "for mye" på en gang,og hun sa at kanalene mine var vidåpne,spurte henne om AP lukket kanalene,det gjorde det sa hun...var derfor jeg bare måtte prøve det,det ble for mye,og medisinene hjalp jo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504565
Del på andre sider

Gjest origona

Hei du : )

Ja det er vel kanskje best å være litt forsiktig,men merker at jeg savner alt sammen,livet er tomt uten på en måte og jeg vet godt at meditasjon på lys åpner "kanalene",så da er det jo lett da i grunn,men får passe på å ikke meditere for mye.

Var på et kurs om esoterisk psykologi,hun som hadde kurset er et medium,hun sa det at man kunne faktisk bli psykotisk hvis det kom "for mye" på en gang,og hun sa at kanalene mine var vidåpne,spurte henne om AP lukket kanalene,det gjorde det sa hun...var derfor jeg bare måtte prøve det,det ble for mye,og medisinene hjalp jo.

Skulle kanskje funnet en mellomting da :-). Kanskje AP i halv dose? Vet ikke jeg, hver og en må vel forsøke å kjenne seg selv. Jeg synes at jeg har stor nytte av AP innimellom, når alt flyter over. Ellers vil jeg helst klare meg uten.

Jeg har/har hatt enormt tankekjør i forbindelse med ptsd og dette hjelper ihvertfall AP imot. Tror ikke alt man opplever kan kalles sykdom ihvertfall. Mennesker har vel i alle år søkt etter slike ting. Noen er synske og andre ikke, uten at dette kan kalles sykdom?

Eller er det noe som heter å være synsk, sensitiv osv, på psykiatri-språket tro? Blir alle sånne mennesker puttet i en "pott" stemplet psykotiske?

Hadde vært greit å vite i grunn :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504573
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Skulle kanskje funnet en mellomting da :-). Kanskje AP i halv dose? Vet ikke jeg, hver og en må vel forsøke å kjenne seg selv. Jeg synes at jeg har stor nytte av AP innimellom, når alt flyter over. Ellers vil jeg helst klare meg uten.

Jeg har/har hatt enormt tankekjør i forbindelse med ptsd og dette hjelper ihvertfall AP imot. Tror ikke alt man opplever kan kalles sykdom ihvertfall. Mennesker har vel i alle år søkt etter slike ting. Noen er synske og andre ikke, uten at dette kan kalles sykdom?

Eller er det noe som heter å være synsk, sensitiv osv, på psykiatri-språket tro? Blir alle sånne mennesker puttet i en "pott" stemplet psykotiske?

Hadde vært greit å vite i grunn :-)

Ja det hadde vært greit å vite : )

Den siste psykologen min hadde ingen tro på synske og at folk hadde evner,måtte holde meg langt unna sånne folk sa han,måtte bare forholde meg til psykiatrien,jeg måtte ta et valg,han eller healeren.

Jeg klarte aldri å velge bort healeren.

Ja AP hjalp jo meg også,rart det der at det "stenger av",men vet ikke om jeg vil ta det igjen,kanskje hvis alt går over styr.

Men da er det jo ikke vits i å meditere,da er det jo "kanalene" lukket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504577
Del på andre sider

Gjest origona

Ja det hadde vært greit å vite : )

Den siste psykologen min hadde ingen tro på synske og at folk hadde evner,måtte holde meg langt unna sånne folk sa han,måtte bare forholde meg til psykiatrien,jeg måtte ta et valg,han eller healeren.

Jeg klarte aldri å velge bort healeren.

Ja AP hjalp jo meg også,rart det der at det "stenger av",men vet ikke om jeg vil ta det igjen,kanskje hvis alt går over styr.

Men da er det jo ikke vits i å meditere,da er det jo "kanalene" lukket.

Tror og har sett at healere kan være direkte skadelig for mennesker som kan blir psykotiske. Har også sett en healer som etter all sannsynlighet var psykotisk :-).

Litt vanskelig dette egentlig. Når jeg er psykere, som nå, så føler jeg virkelig at det er en energi, eller noen som er ved siden av meg. Kan ikke forklare denne følelsen, startet da jeg var ca 12 år.

Men det rare er at jeg innimellom ikke tror på dette i det hele tatt, tror kun på det som er naturvitenskaplig og bevist igrunn.

Nå er det vanskelig fordi jeg ikke greier å forklare hva dette kommer fra, det er reellt, samtidig som jeg vet at det vil forsvinne igjen.

Akkurat nå tror jeg at jeg kan påvirke at ting vil skje, at jeg har en kraft bare med øynene. Det merkelige er jo at det skjer ting også, men kanskje ville de ha skjedd likevel? Prøver å løpe ifra disse tankene, men plutselig så er de der igjen.

Kan kjøre bil og tro jeg er verdensmester, ser om det kommer bil bak neste sving osv. I morgen skal jeg la bilen stå og ta buss :-). Kommer til å kjede vettet av meg, hva skal man gjøre på en buss i 7 timer når man er så rastløs som meg? Kommer til å ta over bussen og kjøre, tror jeg :-) (Unnskyld avsporingen))

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504583
Del på andre sider

Annonse

Gjest D*lilith

Tror og har sett at healere kan være direkte skadelig for mennesker som kan blir psykotiske. Har også sett en healer som etter all sannsynlighet var psykotisk :-).

Litt vanskelig dette egentlig. Når jeg er psykere, som nå, så føler jeg virkelig at det er en energi, eller noen som er ved siden av meg. Kan ikke forklare denne følelsen, startet da jeg var ca 12 år.

Men det rare er at jeg innimellom ikke tror på dette i det hele tatt, tror kun på det som er naturvitenskaplig og bevist igrunn.

Nå er det vanskelig fordi jeg ikke greier å forklare hva dette kommer fra, det er reellt, samtidig som jeg vet at det vil forsvinne igjen.

Akkurat nå tror jeg at jeg kan påvirke at ting vil skje, at jeg har en kraft bare med øynene. Det merkelige er jo at det skjer ting også, men kanskje ville de ha skjedd likevel? Prøver å løpe ifra disse tankene, men plutselig så er de der igjen.

Kan kjøre bil og tro jeg er verdensmester, ser om det kommer bil bak neste sving osv. I morgen skal jeg la bilen stå og ta buss :-). Kommer til å kjede vettet av meg, hva skal man gjøre på en buss i 7 timer når man er så rastløs som meg? Kommer til å ta over bussen og kjøre, tror jeg :-) (Unnskyld avsporingen))

Men du kan sikkert påvirke at ting som skal skje også,det er sterke krefter vi har med å gjøre.

Husker jeg rettet min sinne mot enkelte folk,folk som jeg mente ville meg ille.."måtte du få det gale" tenkte jeg,en datt ned fra en stige og ei ble sykemeldt.

Man skal jo ikke "sette ondt på folk",for man får jo tilbake det man gir,men noen ganger er det vanskelig.

Jeg har foressten også ptsd og endel tankekjør til tider..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504593
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Men du burde ikke begynne å meditere igjen...

Jeg vet jo hva psykose (eller kanskje bare grensepsykose, jeg vet ikke) er... det er ikke så behagelig!!! Det jeg husker sterkest var disse samtalene jeg hadde med bestemt folk jeg så for meg... kunne sitte å ha timelange samtaler med folk jeg latet som satt foran meg og pratet med meg.

Ja det kan være skummelt også,men jeg savner det positive med alt det åndelige,og meditasjon er nøkkelen ; )

Jeg er mer jordnær nå og kan takle ting bedre.

Tenk om de du snakket med var virkelige da,fra en annen dimensjon...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504659
Del på andre sider

Gjest origona

Men du kan sikkert påvirke at ting som skal skje også,det er sterke krefter vi har med å gjøre.

Husker jeg rettet min sinne mot enkelte folk,folk som jeg mente ville meg ille.."måtte du få det gale" tenkte jeg,en datt ned fra en stige og ei ble sykemeldt.

Man skal jo ikke "sette ondt på folk",for man får jo tilbake det man gir,men noen ganger er det vanskelig.

Jeg har foressten også ptsd og endel tankekjør til tider..

Hvordan vet du at du ikke holder på å bli syk igjen nå? Er det noen tegn du kjenner igjen fra forrige gang?

Jeg kjenner godt igjen dette og ser at jeg er sykere. Greier heller ikke å tro 100% på alt som jeg fornemmer. Dette fordi det forsvinner når jeg bruker AP bl.a. AP virker jo som kjent på psykosesymptomer. Så da ringer det en bjelle her om at jeg er psykose-nær igjen. Det har jeg vært før.

Du forteller at du kaster ondt på folk. Tror du ikke det kan være tilfeldig at det skjedde noe? Det er jo også en mulighet?

Hvordan var du forresten sist du var psykotisk, og kan dette være begynnelsen på noe nytt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504722
Del på andre sider

Annonse

Åndelige evner? Hva mener du konkret? Alt høres litt sprøtt ut synes jeg. Mange har utviklet sterk intuisjon... og dem som velger å stole på den kan få mange overraskelser. Men ser du spøkelser? Er du sanndrømt? Jeg kan drømme ting som skjer like etterpå...men det har med intusjon å gjøre.... Ganske naturlig egenskap om en er våken. Fortalte legen min på galehuset at jeg drømte at en som het xxxprøvde å sprenge seg selv i lufta på rommet. Uken etterpå var det krisestemning på avdelingen. Jeg så et rom som var herpa som f.... og alle var opptatt hele dagen i krisemøter o.s.v.. Å legen så på meg med store øyner etterpå. jeg sa at noe alvorlig kom til å skje med vedkommende...Men de later selvfølgelig som ingenting!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504731
Del på andre sider

Gjest Liza i London

det vil alltid finnes et visst klinisk skjoenn angaaende hvor grensene mellom frisk og sykt gaar, avhengig av behandlernes egen bakgrunn, erfaring og kompetanse.

selv er jeg, pga mitt livssyn, ogsaa opptatt av den aandelige verden.

Men den eneste oppmuntring til aa utforske den som ville komme fra meg i et konsultasjonsrom, er " Bli foerst og fremst psykisk helt stabil."

En evt tilnaerming av aandelige spoersmaal krever god bakkekontakt.

Mht meditasjon, det blir jo et spoersmaal om hvilke type meditasjon. Det finnes ogsaa aktive meditasjonstyper som faar en til aa vende blikket utover, andre styrker tankekraften og logisk tenkning - og er ypperlig for psykosetruete. Men den tradisjonelle oestlige meditasjonsformen kan vaere lite velegnet ved menge psykiske lidelser.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504759
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Høres ut som om det er på høy tid å starte på medisinene igjen. Vet jeg har mast mye om dette, men jeg vet også hvor vondt det er for barn, å ha en forelder som går med en umedisinert schizofreni-diagnose.

Tenk på barna dine nå!

Jeg fungerer ganske bra nå i forhold til barna : )

Jeg gjør ting med dem,noe jeg ikke gjorde før...da jeg var medisinert,da var jeg helt apatisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504853
Del på andre sider

Gjest D*lilith

det vil alltid finnes et visst klinisk skjoenn angaaende hvor grensene mellom frisk og sykt gaar, avhengig av behandlernes egen bakgrunn, erfaring og kompetanse.

selv er jeg, pga mitt livssyn, ogsaa opptatt av den aandelige verden.

Men den eneste oppmuntring til aa utforske den som ville komme fra meg i et konsultasjonsrom, er " Bli foerst og fremst psykisk helt stabil."

En evt tilnaerming av aandelige spoersmaal krever god bakkekontakt.

Mht meditasjon, det blir jo et spoersmaal om hvilke type meditasjon. Det finnes ogsaa aktive meditasjonstyper som faar en til aa vende blikket utover, andre styrker tankekraften og logisk tenkning - og er ypperlig for psykosetruete. Men den tradisjonelle oestlige meditasjonsformen kan vaere lite velegnet ved menge psykiske lidelser.

Har vært stabil psykisk lenge nå : )

Og god bakkekontakt har jeg også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/307888-syk-eller-ikke-syk/#findComment-2504855
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...