Gå til innhold

hvor lenge har bip 2 vært en diagnose?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolar (2) søker råd

Jeg fikk diagnosen bip2 for to år siden. Da hadde jeg gått åresvis i psykiatrien uten at noen fant ut hva som var galt med meg. ble satt på antidepressiva uten at plagene forsvant.

Først da jeg ønsker å bli utredet nevropsykologisk fant de det ut.

Jeg er litt bitter pga dette. Først nå med Lithium føler jeg at jeg fungerer.

Har jeg bare vært uheldig, eller er bipolar2 diagnosen først blitt kjent de siste par år?

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Selve sykdommen har vært kjent i mange tiår. Bipolar 2 er vanskelig å fange opp, og det til tross for at den er svært utbredt. Jeg mener å huske at jeg leste det tok som regel 10-15 år før den som var rammet fikk korrekt diagnose, dette mye fordi de symptomene som er så typisk kan også være pga av en hektisk hverdag/stressende jobb/ familieforhold osv, altså selve livet -og med andre ord svært diffuse.

Gjest Liza i London

Selve sykdommen har vært kjent i mange tiår. Bipolar 2 er vanskelig å fange opp, og det til tross for at den er svært utbredt. Jeg mener å huske at jeg leste det tok som regel 10-15 år før den som var rammet fikk korrekt diagnose, dette mye fordi de symptomene som er så typisk kan også være pga av en hektisk hverdag/stressende jobb/ familieforhold osv, altså selve livet -og med andre ord svært diffuse.

Men er det en offisiell diagnose da?

Gjest xbellax

F31.og ?....lurer på hva dere mener?

Jeg tror jeg misforsto deg, jeg satt å leste om det som kalles bipolar 3a og 4, det jeg forsøkte å svare på(som du ikke spurte om) var at kun bipolar en og to er offisielle former for _bipolar_. Hvorvidt 2 har fått sin egen status må Gudene vite, det tviler jeg på.

Annonse

Gjest Liza i London

Jeg tror jeg misforsto deg, jeg satt å leste om det som kalles bipolar 3a og 4, det jeg forsøkte å svare på(som du ikke spurte om) var at kun bipolar en og to er offisielle former for _bipolar_. Hvorvidt 2 har fått sin egen status må Gudene vite, det tviler jeg på.

Er det er særnorsk fenomen dette? Vi kan jo snart ikke unngå å få en slik diagnose...er det ikke en hvor krieteriene er unhappy om morgenen og så bedrer humøret seg????

Gjest xbellax

Er det er særnorsk fenomen dette? Vi kan jo snart ikke unngå å få en slik diagnose...er det ikke en hvor krieteriene er unhappy om morgenen og så bedrer humøret seg????

Nei jeg synes den er fin jeg, den og borderline. De to diagnosene beskriver egentlig hele samfunnet vårt. Slenger man på litt rapid cycling er det liksom komplett, jeg mener hallo, har de ikke hørt om pms? ...(...)

Gjest Liza i London

Nei jeg synes den er fin jeg, den og borderline. De to diagnosene beskriver egentlig hele samfunnet vårt. Slenger man på litt rapid cycling er det liksom komplett, jeg mener hallo, har de ikke hørt om pms? ...(...)

Ikke si det høyt...kommer nok i neste utgave!

men, kommer medisinene eller diagnosene først?

Tusler ut før jeg blir utestengt

Nils Håvard Dahl, psykiater

Norsk psykiatri fikk vel først øynene opp for denne diagnosen ca år 2000.

Ja, det er en anerkjent diagnose, men den er ikke med som egen diagnose i ICD-10 som ble sluttført ca 1990. Her klassifiseres den som F31.8

Annonse

Gjest Liza i London

Men det var vel ikke svar på spørsmålet? ME gir vel også mange treff, men mange synes at den diagnosen er noe tull.

jeg beklager helt oppriktig at jeg sporet av spørsmålet ditt!

Mitt poeng var egentlig hvorvidt det er blitt en offisiell diagnose slik det synes å være i Norge ( når man leser her)

men tilstanden finnes jo, sammen med gode medisiner - og annen terapi. at du gikk så lenge uten å få hjelp skyldes kanskje at siden svingningene er mindre, så har man vektlagt de depressive periodene.

Men i psykiatrien som i alle andre grener av medisinen ( og andre vitenskaper) øker kunskapen.

Igjen, sorry for avbrytelsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...