rovana Skrevet 4. juni 2008 Del Skrevet 4. juni 2008 Jeg står på Xanor ev 2-4 mg dg mot angst. Dette har jeg gjort i vel 1 års tid. Jeg bruker den kun ved behov, og har bare positive ting å si om denne medisinen. Jeg er på ingen måte avhengig av denne medisinen, noe tidsperioden jeg har brukt denne viser ved at jeg ikke bruker den daglig. Jeg skjønner derfor ikke hvorfor psykiater Dahl mfl er så skeptiske til denne medisinen. Jeg har lest et sted at Dahl mener at Xanor er et valg man tar for livet, og at man ikke kommer av denne medisinen hvis man først starter med den. Dette stemmer slett ikke i mitt tilfelle. Jeg har forøvrig aldri kjent noe "rusfølelse" av Xanor, og skjønner derfor ikke hvorfor media konsekvent refererer til Xanor som "ruspreparat" mm. Jeg får derimot en slags "rusfølelse" av antidepressiva, i den forstand at jeg kjenner at det skjer noe i toppen, og jeg blir opprømt og snakkesalig. Fylkeslege Steinar Madsen jobber også aktivt for å få Xanor avregistrert, subsidiært flyttet til reseptgruppe A. Noe av begrunnelsen for dette er at Xanor er blitt det nye Rohypnol blant gatenarkomane, som smelter Xanor i Heroinen, for å få en mykere landing på Heroinrusen. Hvorfor skal et lite mindretall som ikke bruker en medisin i terapeutisk øyemed, få ødelegge for det store flertallet som bruker Xanor i tråd med ens avtale med legen? Mange sniffer lim og drikker rødsprit også, skal man forby lim og rødsprit av den grunn? Jeg skjønner ikke dette. Ellers bruker jeg Efexor 75 mg dg. Jeg får pupiller så store som tinntallerkener av denne. Dette i tillegg til at jeg blir opprømt og i godt humør av den, har medført at flere i min omgangskrets beskylder meg for å bruke kokain/ kaller meg "narkovrak". Jeg synes dette er svært sårende, da jeg aldri i mitt liv har brukt narkotika. Hva kan jeg gjøre med denne situasjonen? Jeg har ellers stått på Stilnoct som sovemedisin. Jeg har enda ikke sovet et sekund av denne medisinen, og opplever bare å bli hissig og aggresiv av denne. Jeg registrerer at flere med meg har samme erfaring med Stilnoct. Jeg skjønner derfor ikke hvorfor denne medisinen har så store andeler av sovemedisinmarkedet, når så mange bare opplever paradoksale reaksjoner på preparatet. Stilnoct er selvsagt seponert for mitt vedkommende nå. Håper NHD mfl kan svare meg på de ting jeg tar opp i denne tråden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307980-str%C3%B8tanker-rundt-xanor-efexor-og-stilnoct/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @ndieshaw Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Helt enig. Ser ikke at det er farlig å stå på en dose av Xanor daglig heller. Det er da fullt mulig å komme av Xanor igjen. Dessverre så er det slik at de få som misbruker ødelegger for pasienter som har god nytte av medisinen. Alkohol er det rusmiddel som volder mest skader, men det er jo enkelt og få tak i og legalt å bruke. Med den idiotiske legemiddelpolitikken som blir ført, der det blir vanskelig for pasienter å få virksom medisin, forundrer det meg ikke om det skapes en del unødige alkohol(mis)brukere. Det er jo mer legalt at man drikker for å lindre plagene sine enn at man bruker medisin. Forstå det den som kan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307980-str%C3%B8tanker-rundt-xanor-efexor-og-stilnoct/#findComment-2505649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flaxseed Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Helt enig. Ser ikke at det er farlig å stå på en dose av Xanor daglig heller. Det er da fullt mulig å komme av Xanor igjen. Dessverre så er det slik at de få som misbruker ødelegger for pasienter som har god nytte av medisinen. Alkohol er det rusmiddel som volder mest skader, men det er jo enkelt og få tak i og legalt å bruke. Med den idiotiske legemiddelpolitikken som blir ført, der det blir vanskelig for pasienter å få virksom medisin, forundrer det meg ikke om det skapes en del unødige alkohol(mis)brukere. Det er jo mer legalt at man drikker for å lindre plagene sine enn at man bruker medisin. Forstå det den som kan. Veldig godt skrevet! Det samme mener jeg. Hadde jeg fått en medisin som virker mot angsten min hadde jeg ikke trengt å drikke 1 liter vodka om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307980-str%C3%B8tanker-rundt-xanor-efexor-og-stilnoct/#findComment-2505679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest @nnelle Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Veldig godt skrevet! Det samme mener jeg. Hadde jeg fått en medisin som virker mot angsten min hadde jeg ikke trengt å drikke 1 liter vodka om dagen. Ille at du må drikke fordi du ikke får medisin som hjelper. Det ssri-skvalet de flittig deler ut i øst og vest funker jo ikke det grann. Har holdt meg unna alkohol hele mitt liv, men etter at legen kuttet ut rivotril, har jeg blitt verre og kan ikke jobbe og har ikke noe sosialt liv. Blir deprimert og får mer angst når jeg ikke orker eller tør å være sosial. Vurderer å begynne å drikke også. Vodka er kanskje ikke beste medisin, men-men.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307980-str%C3%B8tanker-rundt-xanor-efexor-og-stilnoct/#findComment-2505705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjuksyster Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Ad Stilnoct. Jeg vet om mange som har god nytte av Stilnoct mot søvnvansker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307980-str%C3%B8tanker-rundt-xanor-efexor-og-stilnoct/#findComment-2505836 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest benzor Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 helt enig med dere. Håper for all del ikke de tar xanor av markedet. Det er en svært hjelpsom angstmedisin som jeg bruker i smådoser daglig for å holde angsten i sjakk. Har heller aldri merket noen rus effekt av den. ikke noe kick som enkelte hevder overhodet. derimot snakket jeg som en foss på ssri og hadde et kunstig høyt humør. det med overdreven snakkesalighet har jeg også merket hos andre på ssri. Folk jeg har kjent før behandlig. hadde også veldige seponeringsplager på ssri, så ble helt avhengig av dem. Og hvilke tilbud skal vi med angst som ikke tåler ssri ha dersom benzo ikke fantes. ?? Det er faktisk ikke noe alternativ. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/307980-str%C3%B8tanker-rundt-xanor-efexor-og-stilnoct/#findComment-2505883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.