Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan og av hvem skal bipolar2 diagnostiseres?

Grunnen til spørsmålet er at jeg nå, ved utskriving fra DPS, har fått høre at jeg kanskje har BP2. Det er da snakk om utprøving av Lamictal _etter_ utskrivelsen, i regi av fastlegen.

Dette synes jeg er nokså merkelig... Diagnosen BP2 er noe behandleren (ikke psykol./psykiater) som konkluderer med. Jeg har ikke snakket med psykiateren på DPS på noen år så medisinbytte baserer seg på samtaler med min behandler (som jeg for øvrig har meget stor tillit til).

Er det slik at evt. god respons på Lamictal er nok til å stille diagnosen? Eller burde jeg har vært igjennom en mer spesifikk vurdering?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle så gjerne hatt svar, tenker og tenker på dette - og blir ikke akkurat klokere av det ;)

Gjest Liza i London
Skrevet

jeg trodde at i Norge skulle diagnoser settes av spesialist?

Men en annen godt kvalifisert behandler som kjenner deg godt kan nok vurdere om du oppfyller de diagnostiske kriteriene.

Det springende punktet, - etter mitt syn - er hvorvidt svingningene faller utenfor normal variasjonen. Hos noen er det åpenbart, i andre tilfeller må det legges mer arbeid og observasjon til grunn.

behandleren din kjenner deg vel godt nok til å kunne utelukke at det foreligger andre grunner for symptomene?

Men, som du selv sier - hvis medisinen hjelper så stemmer nok diagnosen.

Gjest lgffjiiøi
Skrevet

hvis lamictal funker så betyr det nødvendigvis ikke at du er bipolar, lamictal kan funke på tilbakevendende depressiv lidelse også. har du noen ganger vært høyere oppe enn vanlig? det kan være et avgjørende spørsmål for å finne ut om du har bipolar lidelse. diagnosen kan stilles av psykepleiere, leger, psykologer, psykiatere, men diagnosen skal bekfreftes av en lege eller psykiater før den er ofisiell. diagnosen stilles ved å bruke et utredningsskjema som feks MINI hvis jeg husker rett.

Skrevet

jeg trodde at i Norge skulle diagnoser settes av spesialist?

Men en annen godt kvalifisert behandler som kjenner deg godt kan nok vurdere om du oppfyller de diagnostiske kriteriene.

Det springende punktet, - etter mitt syn - er hvorvidt svingningene faller utenfor normal variasjonen. Hos noen er det åpenbart, i andre tilfeller må det legges mer arbeid og observasjon til grunn.

behandleren din kjenner deg vel godt nok til å kunne utelukke at det foreligger andre grunner for symptomene?

Men, som du selv sier - hvis medisinen hjelper så stemmer nok diagnosen.

Takk for svar :)

Skrevet

hvis lamictal funker så betyr det nødvendigvis ikke at du er bipolar, lamictal kan funke på tilbakevendende depressiv lidelse også. har du noen ganger vært høyere oppe enn vanlig? det kan være et avgjørende spørsmål for å finne ut om du har bipolar lidelse. diagnosen kan stilles av psykepleiere, leger, psykologer, psykiatere, men diagnosen skal bekfreftes av en lege eller psykiater før den er ofisiell. diagnosen stilles ved å bruke et utredningsskjema som feks MINI hvis jeg husker rett.

Takk for svar :)

Men hva er "lenger opp enn vanlig" - det synes jeg er vanskelig å vurdere når jeg de siste årene stort sett har vært "lenger nede enn vanlig". Oppturene mine har vært etterlengtede pauser med noen dagers og opp til et par ukers varighet. Husker ikke lenger hva "normalen" min er...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...