Gå til innhold

Selvtillit og selvstendighet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et enkelt spørsmål til alle dere der ute: Hvordan kan jeg få bedre selvtillit og bli mer selvstendig? Gode råd mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest Aimabel
Skrevet

Kjenn godt etter hva du selv vil, ta hensyn til deg selv, og forsøk å sette grenser overfor andre mennesker. Prøv å tro på dine egne følelser, og at dine meninger og valg er like "riktige" som andres.

Det er vanskelig å skummelt å kaste seg ut i, du blir kanskje redd for at folk skal svikte når du forandrer deg. Men du vil forhåpentligvis oppleve at andre får respekt for deg, (også om de er uenige med deg i ting og kanskje synes du er blitt mer krevende og vanskelig) Folk synes gjerne det er lettere å forholde seg til mennesker som tør å være seg selv og stå for sine meninger. Tør å prøv! :-)

Skrevet

Jobber med samme greia selv. Hvor gammel er du? Selv er jeg i slutten av 20-åra og merker at jeg har mer selvtillit nå er for bare få år siden. For meg hjelper det å tenke at ikke alle følger med på hva du gjør, og at du derfor kan gjøre mange ting som føles naturlig for deg. Jeg var ofte bekymret for hva andre mente om det jeg sa og gjorde, og etter at jeg bestemte meg for å gi blaffen i det ble jeg også mer avslapppet selv. Ellers tror jeg det er bra med yoga, for da blir du mer selvbevisst. Du føler deg mer grasiøs, og det hjelper også på.

trampetroll
Skrevet

Det høres kanskje helt snodig ut, men det gikk bedre for meg selv da jeg satt meg ned og tenkte at selv liker jeg jo best folk som har tydelige og klare meninger og er trygge på seg selv. Og ettersom jeg jo selvfølgelig er opptatt av å bli likt prøvde jeg å bli en slik person som jeg selv liker. Og på den måten turte jeg å komme med mine egne meninger og ha tillitt til dem.

Ofte tør man kanskje ikke si det man mener og tenker nettopp fordi man er redd for ikke å bli likt. Derfor hjalp det nok meg å tenke den tanken på hva jeg faktisk likte av folk selv.

Dette er kanskje litt på siden av det du spurte om, men jeg mener likevel det har en sammenheng. Det handler om å tørre å være seg selv og selvstendig, og når jeg får til det og ser det går bra får jeg også mer selvtillitt. Kommer på en måte inn i en god sirkel.

Skrevet

Jobber med samme greia selv. Hvor gammel er du? Selv er jeg i slutten av 20-åra og merker at jeg har mer selvtillit nå er for bare få år siden. For meg hjelper det å tenke at ikke alle følger med på hva du gjør, og at du derfor kan gjøre mange ting som føles naturlig for deg. Jeg var ofte bekymret for hva andre mente om det jeg sa og gjorde, og etter at jeg bestemte meg for å gi blaffen i det ble jeg også mer avslapppet selv. Ellers tror jeg det er bra med yoga, for da blir du mer selvbevisst. Du føler deg mer grasiøs, og det hjelper også på.

Grasiøs? Det ordet vil aldri kunne beskrive meg. *ler*

Skrevet

Komlisert spørsmål er det. Har du kjæreste? Har du jobb? Begge deler vil hjelpe deg. Er du ensom? Får du trygd? Ikke noe håp? Da vil jeg anbefale alkohol. Døden er ikke så ille som du tror.

Skrevet

Det min kjære Orio, er ikke noe enkelt spørsmål:-)

Skrevet

Ved å strekke deg utover de grensene (eller begrensningene) du føler at du har, gjøre ting du ikke trodde du kunne..

Skrevet

Det høres kanskje helt snodig ut, men det gikk bedre for meg selv da jeg satt meg ned og tenkte at selv liker jeg jo best folk som har tydelige og klare meninger og er trygge på seg selv. Og ettersom jeg jo selvfølgelig er opptatt av å bli likt prøvde jeg å bli en slik person som jeg selv liker. Og på den måten turte jeg å komme med mine egne meninger og ha tillitt til dem.

Ofte tør man kanskje ikke si det man mener og tenker nettopp fordi man er redd for ikke å bli likt. Derfor hjalp det nok meg å tenke den tanken på hva jeg faktisk likte av folk selv.

Dette er kanskje litt på siden av det du spurte om, men jeg mener likevel det har en sammenheng. Det handler om å tørre å være seg selv og selvstendig, og når jeg får til det og ser det går bra får jeg også mer selvtillitt. Kommer på en måte inn i en god sirkel.

Selvom det var til Orio, slenger jeg på en takk for dette fine svaret. Virkelig noe til ettertanke, og jeg trengte akkurat å få noe slikt å tenke på i disse dager. Jeg har akkurat tatt steget ut i arbeidslivet etter 10 år på sidelinjen. Nå har jeg fått meg praksisplass, og det har vært en tøff overgang. Jeg sliter voldsomt med selvtilliten. Det er så jeg blir fysisk dårlig når jeg tenker på alt jeg ikke kan.

Men det du skriver er verd å merke seg. Virkelig.

Ha en fin sommerkveld :o)

Skrevet

Komlisert spørsmål er det. Har du kjæreste? Har du jobb? Begge deler vil hjelpe deg. Er du ensom? Får du trygd? Ikke noe håp? Da vil jeg anbefale alkohol. Døden er ikke så ille som du tror.

Jeg tror ikke døden er så ille. Et av problemene mine er vel heller det motsatte: at jeg ser døden som noe positivt.

Alkohol ser jeg ikke som noen løsning på noe.

Skrevet

Ved å strekke deg utover de grensene (eller begrensningene) du føler at du har, gjøre ting du ikke trodde du kunne..

Men det tar jo så laaang tid.

Skrevet

Det min kjære Orio, er ikke noe enkelt spørsmål:-)

Spørsmålet er egentlig ikke så vanskelig, det er svaret som er problemet. :- )

Skrevet

Kjenn godt etter hva du selv vil, ta hensyn til deg selv, og forsøk å sette grenser overfor andre mennesker. Prøv å tro på dine egne følelser, og at dine meninger og valg er like "riktige" som andres.

Det er vanskelig å skummelt å kaste seg ut i, du blir kanskje redd for at folk skal svikte når du forandrer deg. Men du vil forhåpentligvis oppleve at andre får respekt for deg, (også om de er uenige med deg i ting og kanskje synes du er blitt mer krevende og vanskelig) Folk synes gjerne det er lettere å forholde seg til mennesker som tør å være seg selv og stå for sine meninger. Tør å prøv! :-)

Jeg har levd et helt liv uten egne meninger, sånn føles det i alle fall. Hvordan finner jeg ut hva jeg mener?

Gjest Grågrønn
Skrevet

Ved å suge til deg ros for alt du klarer og alle de sidene ved deg som er positive!

Ved å høre med andre hva som er bra ved deg. :-)

Ved å gjøre ting og klare dem, selv om du er livredd, og kjenne at det går bra.

Ved å nyte det som er godt i livet.

Osv osv osv......

Skrevet

Skriv ned (fks.) 5 ting du er flink til.

Skriv ned (fks.) 5 kroppsdeler du er fornøyd med.

Skriv ned (fks.) 5 aktiviteter som du liker.

Skriv ned navnet på 5 personer som er glad i deg.

Skriv ned 5 "drømmer" som du har.

Osv. osv...

Skrevet

Ved å suge til deg ros for alt du klarer og alle de sidene ved deg som er positive!

Ved å høre med andre hva som er bra ved deg. :-)

Ved å gjøre ting og klare dem, selv om du er livredd, og kjenne at det går bra.

Ved å nyte det som er godt i livet.

Osv osv osv......

Hvor lang tid tar det før sånne ting trenger inn, og jeg faktisk begynner å tro på dem?

Skrevet

Skriv ned (fks.) 5 ting du er flink til.

Skriv ned (fks.) 5 kroppsdeler du er fornøyd med.

Skriv ned (fks.) 5 aktiviteter som du liker.

Skriv ned navnet på 5 personer som er glad i deg.

Skriv ned 5 "drømmer" som du har.

Osv. osv...

Fem personer som er glad i meg? Det er kanskje ikke umulig. Det er i alle fall noen som tar kontakt og savner meg hvis de ikke hører fra meg på en stund.

Takk for tipset. :- )

Skrevet

Kan ting som selvtillit og selvstendighet være tema i terapi? Ev. på hvilken måte?

Skrevet

Fem personer som er glad i meg? Det er kanskje ikke umulig. Det er i alle fall noen som tar kontakt og savner meg hvis de ikke hører fra meg på en stund.

Takk for tipset. :- )

:-)

Du klarer sikkert de andre også...

Skrevet

:-)

Du klarer sikkert de andre også...

Har prøvd noen ganger. Av en eller annen grunn kommer det alltid et "men" etter det som i utgangspunktet var positivt. :- )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...