Gå til innhold

Er så nervøs for å begynne med Fontex... hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest redd tabletter
Skrevet

Heisan!

Har etter en meget stressende periode over noen år endelig fått psykiater. Har en sorg som må bearbeides. Jeg fungerer godt i dagliglivet og er ikke noe kjempedeprimert. Jeg er bare rett og slett utslitt pga jeg har et handikappet barn som ikke sover om natten - og har fått ødelagt nattesøvnen min.

Jeg har de siste årene klart å gå ned mye i vekt og også fått dekket en bukplastikk. Så å gå oppigjen i vekt vil jo ødelegge det jeg har slitt sånn for - og som jeg også har så stor stolthet og glede over.

Jeg er enig i at jeg skal prøve anti dep Fontex (ble anbefalt dette preparatet pga det var minst trolig å gå opp i vekt) for å få kroppen litt i rutine igjen. Få tilbake søvnen og roen i kroppen.

Men så kommer det store spørsmålet... jeg har aldri prøvd sånne tabletter før. Psykiateren forklarte meg at det ikke var farlig - men jeg er et menneske som er livredd tabletter og bivirkninger. Altså skikkelig livredd.

Jeg har faktisk lyst å prøve - og håper de kan hjelpe meg. Men jeg klarer ikke å starte pga angsten for det ukjente. Jeg har fått beskjed om å starte veldig forsiktig.. men en kvart tablett den første uka for å unngå store bivirkninger.

Er det noen som kan roe meg ned litt? Hadde vært utrolig snilt av dere!

Og er det sånn at Fontex er av det mildere slaget eller? Har søkt littegranne og har fått en mistanke om det.. men er altså ikke sikker.

Tusen takk på forhånd til de som kan roe meg litt!

serenity777
Skrevet

Hei, fontex er en snill medisin. I den grad du får bivirkninger, er det nok 90% angsten din som spiller deg ett puss. Jeg hadde selv pillefobi, og ungikk å ta zoloft i mange år.

Lett kvalme kan forekomme, det er det eneste jeg kan tenke på, litt tap av sexlyst kan også forekomme.

Men jeg er nå ingen lege.

Ett tips, unngå å lese om pillen i felleskatalogen etc, dette vil bare skremme deg. Det var en feil jeg gjorde.

Gjest redd tabletter
Skrevet

Hei, fontex er en snill medisin. I den grad du får bivirkninger, er det nok 90% angsten din som spiller deg ett puss. Jeg hadde selv pillefobi, og ungikk å ta zoloft i mange år.

Lett kvalme kan forekomme, det er det eneste jeg kan tenke på, litt tap av sexlyst kan også forekomme.

Men jeg er nå ingen lege.

Ett tips, unngå å lese om pillen i felleskatalogen etc, dette vil bare skremme deg. Det var en feil jeg gjorde.

Det er det jeg også har gjort... lest i felleskatalogen :( Og det kan jo skremme livskiten av en.....

Gir meg håp og høre at du har fått god hjelp altså og at det du opplevde var kun litt kvalme.

Man leser jo om alt fra det nifseste til det mildeste i den katalogen.

Gjest bareentanke
Skrevet

Jeg synes det er helt feil og gi Fontex basert på at folk er utslitt og går igjennom en sorgprosess. Jeg skulle jammen prøvd mye annet før jeg puttet i meg dem - men det er nå bare min mening.

Gjest redd tabletter
Skrevet

Jeg synes det er helt feil og gi Fontex basert på at folk er utslitt og går igjennom en sorgprosess. Jeg skulle jammen prøvd mye annet før jeg puttet i meg dem - men det er nå bare min mening.

Jeg har prøvd uten i flere år... men det går jo ikke i lengden desverre. Når man ikke sover så blir ting bare verre og verre. Jeg ser jo realiteten - uten søvn blir man ikke seg selv.

Jeg har fått styrt og holdt på med mye jeg uten tablettmas. Men nå vil de at jeg skal prøve - fikk velge selv i bunn og grunn. Og jeg orker ikke å prøve uten lenger. Kroppen er helt utslitt.

Gjest bareentanke
Skrevet

Jeg har prøvd uten i flere år... men det går jo ikke i lengden desverre. Når man ikke sover så blir ting bare verre og verre. Jeg ser jo realiteten - uten søvn blir man ikke seg selv.

Jeg har fått styrt og holdt på med mye jeg uten tablettmas. Men nå vil de at jeg skal prøve - fikk velge selv i bunn og grunn. Og jeg orker ikke å prøve uten lenger. Kroppen er helt utslitt.

Da er det vel bare og svelge tabletten da - hvis det er dette du vil. Bivirkningene har du lest - så de kjenner du til. Er du heldig får du få av dem. Er du heldig virker de på det du tar de mot (jeg antar det er mer enn søvn - hvis ikke ville jeg ikke tatt dem). Er du uheldig, vet du jo hva som kan inntreffe.

Gjest redd tabletter
Skrevet

Da er det vel bare og svelge tabletten da - hvis det er dette du vil. Bivirkningene har du lest - så de kjenner du til. Er du heldig får du få av dem. Er du heldig virker de på det du tar de mot (jeg antar det er mer enn søvn - hvis ikke ville jeg ikke tatt dem). Er du uheldig, vet du jo hva som kan inntreffe.

Høres så enkelt ut å bare svelge tablettene når man er redd!

Men jo man blir jo gjerne deprimert av en sorg - er ikke klinisk deprimert sier de. Men altså deprimert av sorg og lite søvn. Og kan ikke fortsette på dette viset stort lenger - for kroppen tåler ikke dette.

Men ja det er nytt for meg å ta tabletter og setter stor pris på å høre fra noen som har eller bruker disse.

Gjest krakradada
Skrevet

Høres så enkelt ut å bare svelge tablettene når man er redd!

Men jo man blir jo gjerne deprimert av en sorg - er ikke klinisk deprimert sier de. Men altså deprimert av sorg og lite søvn. Og kan ikke fortsette på dette viset stort lenger - for kroppen tåler ikke dette.

Men ja det er nytt for meg å ta tabletter og setter stor pris på å høre fra noen som har eller bruker disse.

Jeg tror det er en grunn til at du er redd og jeg tror det er en grunn til at din kropp og psyke sier nei. Dette er ofte et varsel om at du bør la være - men det er opp til deg.

Jeg har selv mistet min far og min lillebror med bare et par års mellomrom - så jeg har gått dine sko for og si det sånn. Dette blir bedre - og det er en naturlig prosess. Jeg er og blir motstander av medisiner for og komme seg igjennom noe som du selv bør bearbeide. At du er sliten er helt naturlig, og det finnes medikamenter du kan prøve for og sove - har du forsøkt noen?

Vel, dette er i grunnen bare et innspill fra meg, jeg håper andre svar her inne gir deg det du trenger for og tørre og ta den medisinen, i og med at du er overbevist om at du trenger den og at den vil hjelpe deg. Noe tiden som går i og for seg også gjør.

Skrevet

Som deg var jeg også livredd å innta tabletter. Nå var kanskje min historie en annen enn din og på en måte samme som din også. det er som man ser det. Jeg Har/hadde bulimi

Min far hadde dødd brått i en ulykke.

Jeg gikk mange år uten medisiner og ba bare om med når jeg var helt på bunn, men tok de ikke.

For å gjøre historien kort så startet jeg opp med Fontex. Lille livredde meg tok max dose som anbefalt for de med Bulimi.

Det eneste jeg kan si er at jeg var litt kvalm noen dager. gikk en stund på max dose før reduksjon til en vedlikeholdsdose.

Hadde jeg prøvd på ny nå hadde jeg startet med lav dose i oppstart og øket gradvis til dose som lege anbefaller ...

Så en har vel ikke så masse å tape på å prøve synes jeg.. Funker det ikke er det jo bare å trappe ned å slutte igjen.

Funker det kan det jo hende at man får det mye bedre :-)

Hilsen

Gjest redd tabletter
Skrevet

Får så mange svar på at jeg ikke burde begynne. Jeg fikk vite at kroppen min ikke tålte mere nå - etter flere års stress og søvnløshet. Jeg ble redd for jeg er jo nødt å klare meg pga mitt barn.

Psykiateren som skal behandle meg sier jeg er så sliten og utkjørt at det beste er å begynne med Fontex.

Ja jeg er livredd for å begynne pga bivirkninger - men samtidig så vet jeg at jeg er nødt å prøve noe. Ja jeg har prøvd sovemedisiner - men jeg har ikke så mye nytte av det heller.

Jeg blir bare mer og mer redd jeg når folk her anbefaller meg å ikke begynne - da får jeg ivertfall helt noia.

Dette er et stort skritt for meg - og et nifst skritt også. Har psyket meg opp til å gjøre det riktige - men nå begynner jeg å miste motet fullstendig :(

Gjest redd tabletter
Skrevet

Som deg var jeg også livredd å innta tabletter. Nå var kanskje min historie en annen enn din og på en måte samme som din også. det er som man ser det. Jeg Har/hadde bulimi

Min far hadde dødd brått i en ulykke.

Jeg gikk mange år uten medisiner og ba bare om med når jeg var helt på bunn, men tok de ikke.

For å gjøre historien kort så startet jeg opp med Fontex. Lille livredde meg tok max dose som anbefalt for de med Bulimi.

Det eneste jeg kan si er at jeg var litt kvalm noen dager. gikk en stund på max dose før reduksjon til en vedlikeholdsdose.

Hadde jeg prøvd på ny nå hadde jeg startet med lav dose i oppstart og øket gradvis til dose som lege anbefaller ...

Så en har vel ikke så masse å tape på å prøve synes jeg.. Funker det ikke er det jo bare å trappe ned å slutte igjen.

Funker det kan det jo hende at man får det mye bedre :-)

Hilsen

Tusen takk for svaret - jeg setter stor pris på det :)

Fikk du noen virkning av tablettene? Høres meget positivt ut at du kun fikk litt kvalme.

Skrevet

Tusen takk for svaret - jeg setter stor pris på det :)

Fikk du noen virkning av tablettene? Høres meget positivt ut at du kun fikk litt kvalme.

Til meg ble periodene med overspising og oppkast ble mindre og sjeldnere.

Følte at jeg ble mer stabil.

Hør på legen din du , så finner dere ut noe lurt sammen :-)

Skrevet

Får så mange svar på at jeg ikke burde begynne. Jeg fikk vite at kroppen min ikke tålte mere nå - etter flere års stress og søvnløshet. Jeg ble redd for jeg er jo nødt å klare meg pga mitt barn.

Psykiateren som skal behandle meg sier jeg er så sliten og utkjørt at det beste er å begynne med Fontex.

Ja jeg er livredd for å begynne pga bivirkninger - men samtidig så vet jeg at jeg er nødt å prøve noe. Ja jeg har prøvd sovemedisiner - men jeg har ikke så mye nytte av det heller.

Jeg blir bare mer og mer redd jeg når folk her anbefaller meg å ikke begynne - da får jeg ivertfall helt noia.

Dette er et stort skritt for meg - og et nifst skritt også. Har psyket meg opp til å gjøre det riktige - men nå begynner jeg å miste motet fullstendig :(

Det er en del anti-medisin-forkynnere som frekventerer forumet. Ikke la dem ta valget for deg. Mange har god nytte av tabletter som fontex. Og når du, som du sier har slitt i flere år (selv om det i alle fall delvis skyldes praktiske omstendigheter) er det nok på tide å prøve noe nytt.

Du og psykiateren din er enige i at du skal begynne med fontex. Da gjør du det. Det du er redd for er bivirkninger, kanskje særlig vektøkning. Vei deg jevnlig, en gang i uka, da merker du om du går opp i vekt. Selv om du bruker medisiner raser det ikke på 10-15 kilo over natten (selv om man ut fra det enkelte skriver kan virke sånn). Hvis det etter noen uker viser seg at du legger på deg, kan du slutte med dem. Men ved fontex er vel ikke vektøkning en veldig vanlig bivirkning.

Du er redd for bivirkninger, antagelig har du forlest deg på felleskatalogen. Det vanligste er kvalme/svimmelhet i starten, økt angst i starten og nedsatt seksuell lyst. (Men det er jo mange som ikke opplever disse bivirkningen, husk det.) Trapper du opp sakte vil ev. bivirkninger i starten være milde, men de kommer tilbake hver gang du øker dosen (det er i alle fall min erfaring). Trapper du opp raskt får merker du mer til bivirkningene der og da, men det blir for kortere tid. Som nhd en gang skrev, blir det å velge mellom å krype i det eller å hoppe i det.

Stol på psykiateren din. Lykke til.

Skrevet

Ta sjansen!!

Jeg tror jeg vet hvordan du har det.

Jeg er selv livredd tabeletter og kan få angstanfall bare ved tanken. Det var kjempehardt å starte på Fontex - men det har gått helt greit.

Begynte med en kvart tabl. daglig og sa til meg selv hvert minutt at jeg kunne slutte når som helst.....det hjalp meg. Neste uke øket jeg til 1/2 tabl. daglig osv.

Det tar jo selgvsagt lengre tid før medisinen virker når man gjør det på denne måten - men bivirkningene på meg var veldig små.

Jeg mistet vel litt matlysten i starten og gikk ned en del kilo, men det var jeg bare glad for....

Stol på legen din og legg i vei :-)

Fontex er muligens det preparatet det er forsket mest på av AD - det har blitt brukt i USA i over 20 år. Så det finnes mye dokumentasjon på denne medisinen.

På meg var nok Seroxat litt mer effektiv i forhold til angst og depresjon, men Fontex er langt bedre i forhold til vekt. Iallfall opplevde jeg det slik.

Ønsker deg masse lykke til videre!

Gjest heyheymymy
Skrevet

Fontex er det samme preparatet som prozac. Du kan søke på prozac på google. Etter en måneds bruk så kommer følelesesregisteret ditt til å bli grunnere og du blir mer likegyldig(eller tåler mer...) Men du går ikke opp i vekt av fontex. Flere som jeg kjenner bruker ssri, og de forteller at det hjelper dem.

Gjest mandag1853
Skrevet

fontex er mot depresjon - ikke utslitthet/sorg/søvn. jeg hadde aldri belastet kroppen min med denne typen medisin med mindre jeg var skikkelig deprimert og det fantes ingen anne utvei.

masse bivirkninger

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...