Gå til innhold

hvordan forebygge nye episoder med depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til tross for medisiner og bra livssituasjon er jeg nå ofte dårlig igjen.

Jeg leser at det er viktig og kjenne når depresjonene begynner så man kan starte forebygging tidlig. Men hvordan?

Hvordan kan jeg gjøre noe for å stoppe depresjonene? Jeg har bra dager innimellom, men trettheten, tomheten, uroen blir mer av min hverdag igjen. Orker lite husarbeid og annet jeg må gjøre, alt blir veldig tungt i kroppen, mister da motet om å bli bra.

Hva blir gjort med pasienter som ikke blir bra av medikamenter? Er det noen dere bare må gi opp, som ikke blir bra? Er det slik jeg bare må godta at det kommer til å være? Vet ikke om jeg orker det.

Videoannonse
Annonse
Gjest surikatt
Skrevet

Jeg har tilbakevendende depresjon så jeg har etter hvert lært meg å leve på en slik måte at jeg ikke så lett blir deprimert. Stoppe de depressive tankene slik at ikke de drar meg nedover.

Kort sagt går jeg til samtaler hos psykiater. Jeg prøver å leve så regelmessig som mulig. Sørger for å få nok søvn, står opp til samme tid hver dag. Spise sundt og trene. Passe på og holde det sosiale livet i gang. Ta medisinene som psykiateren har gitt meg selv om jeg er bedre noen ganger og blir fristet til å slutte. Når jeg blir veldig deprimert og det skjer får jeg ECT og det hjelper meg opp av grøfta. Jeg prøver så godt jeg kan å leve her og nå og ikke der og da.

Skrevet

Jeg har tilbakevendende depresjon så jeg har etter hvert lært meg å leve på en slik måte at jeg ikke så lett blir deprimert. Stoppe de depressive tankene slik at ikke de drar meg nedover.

Kort sagt går jeg til samtaler hos psykiater. Jeg prøver å leve så regelmessig som mulig. Sørger for å få nok søvn, står opp til samme tid hver dag. Spise sundt og trene. Passe på og holde det sosiale livet i gang. Ta medisinene som psykiateren har gitt meg selv om jeg er bedre noen ganger og blir fristet til å slutte. Når jeg blir veldig deprimert og det skjer får jeg ECT og det hjelper meg opp av grøfta. Jeg prøver så godt jeg kan å leve her og nå og ikke der og da.

Takk for svar. Du har funnet en god rutine for å holde deg best mulig og jeg ønsker deg lykke til videre. Det er mye her å ta tak i, men trettheten som ofte følger med gjør det vanskelig å følge. Jeg blir lett motløs når jeg blir dårlig. Jeg vil prøve å følge rådene dine før jeg kommer så langt ned at jeg ikke orker å ta tak i noe.

Gjest surikatt
Skrevet

Takk for svar. Du har funnet en god rutine for å holde deg best mulig og jeg ønsker deg lykke til videre. Det er mye her å ta tak i, men trettheten som ofte følger med gjør det vanskelig å følge. Jeg blir lett motløs når jeg blir dårlig. Jeg vil prøve å følge rådene dine før jeg kommer så langt ned at jeg ikke orker å ta tak i noe.

Jeg vet at det ikke er lett, spesielt når man er så trøtt. Det tok meg flere år og finne ut av hvordan jeg holder meg mest frisk.

Skrevet

Jeg prøver visst å være fornuftig og reflektert, men sannheten nå er at jeg er destruktiv og motløs. Likevel takk for svar. Det gjør godt når noen bryr seg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen få blir ikke bra.

Alt for mange får for dårlig medikamentell behandling. Dels fordi de behandles av andre en leger, eller av leger som har for liten kompetanse på avansert psykofarmakologi.

Derhvor slitenhet, energiløshet er et betydelig problem, anbefaler jeg å forsøke Wellbutrin.

Mange ville vær langt bedre med en sunn livsstil: Fysisk aktivitet, sunt kosthold, fravær av rusmidler.

Langt flere burde fått kognitiv terapi tidlig i forløpet.

Mange ødelegger mulighetene ved for å bli bra ved at de gjentatte ganger har forsøkt å seponere uten at dette er tilrådelig.

Skrevet

Noen få blir ikke bra.

Alt for mange får for dårlig medikamentell behandling. Dels fordi de behandles av andre en leger, eller av leger som har for liten kompetanse på avansert psykofarmakologi.

Derhvor slitenhet, energiløshet er et betydelig problem, anbefaler jeg å forsøke Wellbutrin.

Mange ville vær langt bedre med en sunn livsstil: Fysisk aktivitet, sunt kosthold, fravær av rusmidler.

Mange ødelegger mulighetene ved for å bli bra ved at de gjentatte ganger har forsøkt å seponere uten at dette er tilrådelig.

Jeg bruker ingen form for rusmidler og har heller aldri prøvd det. Jeg prøvde kun å seponere den ene gangen. Da var jeg så frustrert og motløs av å fremdeles være dårlig tross medisinene at jeg ikke lenger så vitsen med noe. Tok jo fort til fornuften da og kuttet ut hele seponeringsideene mine.

Skrevet

Noen få blir ikke bra.

Takk for svar. Jeg er nok litt destuktiv både i tanker, svar og handling akkurat nå.

"Der hvor slitenhet, energiløshet er et betydelig problem, anbefaler jeg å forsøke Wellbutrin."

Ja dette er et betydelig problem i tillegg til at jeg bare vil sove. Vil det ikke kunne bli mye med wellbutrin i tillegg til alt det andre jeg bruker? Er litt skeptisk til enda mer medisiner.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar. Jeg er nok litt destuktiv både i tanker, svar og handling akkurat nå.

"Der hvor slitenhet, energiløshet er et betydelig problem, anbefaler jeg å forsøke Wellbutrin."

Ja dette er et betydelig problem i tillegg til at jeg bare vil sove. Vil det ikke kunne bli mye med wellbutrin i tillegg til alt det andre jeg bruker? Er litt skeptisk til enda mer medisiner.

Det kan føles som mye medisin, men må en så må en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...