Gå til innhold

Bivirkninger av SSRI: NHD

Anbefalte innlegg

Gjest tunge dager for tida
Skrevet

Jeg må muligens bruke SSRI resten av livet.

En ting er at det gir meg høye leververdier (er dette farlig?, fastlegen min har ikke snøring) En annen ting er at jeg har null sexlyst + at jeg ikke stoler på følelsene mine (feks i forhold til kjæresten min, kan gå fra å føle masse for han en dag, til å være helt likegyldig andre dager, dette gjelder også i forhold til andrepersoner.)Er det slik jeg må bare lære å leve med? Et liv uten sexlyst + lure på om det er mine følelser eller medisinen som "snakker"? D høres trist ut og hjelper ikke akkurat på depresjonen.

Videoannonse
Annonse
Gjest krakradada
Skrevet

Legen din burde kanskje ta opp noen fag igjen :)

Han burde i hvertfall kunne svare på om verdiene din er så høye at annen medisin bør vurderes.

Hvordan var du i følelseslivet/sexlivet før du startet på medisiner. Det kan kanskje gi deg svaret på hva som er hva?

Selv ble jeg helt flat på disse medikamentene - altså i følelseslivet. Sexlivet var jo et annet kapitel, ingenting fungerte. Av preparatet og vips alt i orden igjen.

Gjest xbellax
Skrevet

Dette med leververdier SKAL legen din kunne vite. Det med å stole på følelsene dine; intensitet/likegyldighet -det virker på meg som om det er depresjonen som snakker. Mange opplever å streve med en slags "avflatning" i følelseslivet når de er satt på AD. Det jeg tror er viktig å huske på er at AD er med på å gi deg litt avstand til følelser slik at du kanskje kan ta tak i dem/jobbe med dem på et noe mer gunstig og konstruktiv sett, man blir ikke lenger "fanget" av hva man føler i like stor grad som tidligere. Når det gjelder sexlivet ditt kan det være du enkelt å greit burde bytte AD. Forsøk å gjøre et søk her på forumet, NHD har mange svar på hvilket AD han anbefaler i forb med redusert sexliv og depresjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Leverprøvene må følges med jevnlige blodprøver. Om de holder seg stabile på et nivå inntil normalverdi ca x 4, ville jeg ikke vært bekymret.

Det er dog mulig å skifte til annet AD. Hva med Wellbutrin? Det her ingen negativ effekt på sexlivet.

Skrevet

Leverprøvene må følges med jevnlige blodprøver. Om de holder seg stabile på et nivå inntil normalverdi ca x 4, ville jeg ikke vært bekymret.

Det er dog mulig å skifte til annet AD. Hva med Wellbutrin? Det her ingen negativ effekt på sexlivet.

Etter råd fra deg, bør hjeg elst gå på SSRI da jeg har OCD + GAD problematikk i tillegg.dessuten vet ikke legen min hva wellbutrin er en gang.

Skrevet

Etter råd fra deg, bør hjeg elst gå på SSRI da jeg har OCD + GAD problematikk i tillegg.dessuten vet ikke legen min hva wellbutrin er en gang.

Ok. Jeg greier ikke huske sykehistoriene til de enkelte brukerne.

Med OCD, er det medisinenen med virkning på serotonin som er de korrekte å bruke. Da blir det verre med et skifte.

Om du kommer deg til en kompetent psykiater, kan det være mulig å prøve ut alternative medisinkombinasjoner.

Skrevet

Med OCD, er det medisinenen med virkning på serotonin som er de korrekte å bruke. Da blir det verre med et skifte.

Om du kommer deg til en kompetent psykiater, kan det være mulig å prøve ut alternative medisinkombinasjoner.

Takk for svar. Hvordan vet jeg om en psykiater er kompetent? Han forrige jeg var hos var ikke det. Bare satte meg på medisiner,jeg ble bedre (men med alle bivirkninger også fikk jeg ikke gå hos han mere)Vil så gjerne ha ordentlig hjelp denne gangen. Hvor lange ventetider er det? Hvordan få henvisning til en psykiater? Må man ikke være veldig syk for å få komme inn hos en psykiater, er redd jeg ikke virker "syk" nok da j eg mest har den bivirknigsproblematikken. Hva om fastlegen mener man ikke er syk nok osv

Skrevet

Kanskje en kombinasjon av cipralex og wellbutrin kunne være en ide ved GAD, OCD og depresjon?Men gir ikke dette økt risiko for kramper?Hvordan finne en lege som vil skrive ut det? Nå går jeg hos en psyologstudent og han vil helst ikke skrive ut noen medisiner i det hele tatt , samme med fastlegen min.

Skrevet

Kanskje en kombinasjon av cipralex og wellbutrin kunne være en ide ved GAD, OCD og depresjon?Men gir ikke dette økt risiko for kramper?Hvordan finne en lege som vil skrive ut det? Nå går jeg hos en psyologstudent og han vil helst ikke skrive ut noen medisiner i det hele tatt , samme med fastlegen min.

Psykologstudenten kan ikke skrive ut medisiner.

Du burde hatt time hos psykiater 3-4 ganger i året for medisinvurdering. Be fastlegen skaffe deg det.

Skrevet

Psykologstudenten kan ikke skrive ut medisiner.

Du burde hatt time hos psykiater 3-4 ganger i året for medisinvurdering. Be fastlegen skaffe deg det.

Takk for svar.

Tror du selv at kombinasjonen Wellbutrin/Cipralex er verdt å prøve mot OCD/GAD/Depresjon?

Det er vel kanskje OCDen som er minst uttalt av disse. Isåfall kan jeg jo foreslå

dette for fastlegen min

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...