Gå til innhold

Har du tips mot fly (og høyde) skrekk?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31
Skrevet

Hei,

Nå er det like før jeg skal ut å fly, og jeg gruer meg forferdelig. Jeg liker det ikke, fordi jeg har høydeskrekk deluxe og fordi jeg er redd flyet skal dette ned. Aller verst er det med landingen, da sliter jeg virkelig.

Jeg har flydd 5 ganger før, og hver bidige gang har jeg vært helt slått ut ved fremkomst med bl.a migreneanfall. Pga store spenninger.

Skriver dette innlegget i håp om at noen har tips til meg til hvordan jeg kan få en så god flytur som mulig..

Jeg vil nødig be fastlegen om beroligende da jeg er usikker på hvordan de vil virke på meg (aldri prøvd), og alkohol er bare å glemme (jeg klarer uansett ikke å drikke/spise noe ombord).

Takknemlig for evt gode råd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle kjenner vel litt på dette, tror jeg. Det hjelper meg å tenke at statistikken sier det er farligere å kjøre bil enn å fly.

Ja, det er høyt, men du trenger jo ikke se ut, prøv å flytte fokus over på en bok, et blad el.

Ellers så finnes det jo sobril, den kan jeg anbefale.

Ellers hjelper deg meg å fly mye. Blir tryggere dess mere jeg flyr. Dessuten synes jeg det er litt herlig også.

Har tenkt tanken at flyet kan dette ned ja. Hva så? Jeg dør sannsynligvis og det kan jeg jo gjøre på mange vis nede på jorda også.

Du blir sikkert ikke noe bedre av dette, sånn er det nå jeg har det :-)

Gjest Jente31
Skrevet

Alle kjenner vel litt på dette, tror jeg. Det hjelper meg å tenke at statistikken sier det er farligere å kjøre bil enn å fly.

Ja, det er høyt, men du trenger jo ikke se ut, prøv å flytte fokus over på en bok, et blad el.

Ellers så finnes det jo sobril, den kan jeg anbefale.

Ellers hjelper deg meg å fly mye. Blir tryggere dess mere jeg flyr. Dessuten synes jeg det er litt herlig også.

Har tenkt tanken at flyet kan dette ned ja. Hva så? Jeg dør sannsynligvis og det kan jeg jo gjøre på mange vis nede på jorda også.

Du blir sikkert ikke noe bedre av dette, sånn er det nå jeg har det :-)

Tusen takk for svar/råd.

Kan jeg spørre hva du gjør når flyet lander? Det er verst hos meg. Da har jeg problemer med å fokusere på andre ting..

Skulle spørre min behandler om råd men sånn ble det nå ikke.. Derfor "plager" jeg dere i stedet :-)

Jeg tenker også på statistikken, og at det er sjelden man hører at fly detter ned. Hvorfor skal det gjøre det nå, liksom.. Og det hjelper helt klart. Det hjelper også å fokusere på barna, prate med dem og bare prøve å kose oss.

Det går også ganske bra å ta av, og utrolig nok når vi flyr over skyene også. Helt vel føler jeg meg ikke da, men. Det går bra. Men det verste er som sagt høyden og det å lande.

Melba1365380968
Skrevet

Hei!

Jeg flyr flere ganger i måneden, og er heller ikke særlig glad i det. Men jeg tenker at statistisk sett er det mye farligere å kjøre bil, og det gjør jeg jo hver dag! Så jeg sier til meg selv at denne frykten for flyging er bare opphausa i mitt eget lille hode, og roer meg selv på den måten.

Blir det for ille med turbulens, som er det verste jeg vet, så kliper jeg meg fast i stolen, lukker øynene, og fokuserer på å puste.

På denne måten har jeg kommet meg igjennom en rekke forferdelige flyturer i grisgrendte og vindfyllte strøk, som til og med ikke har ordentlig landingsbane!

Gjest Jente31
Skrevet

Hei!

Jeg flyr flere ganger i måneden, og er heller ikke særlig glad i det. Men jeg tenker at statistisk sett er det mye farligere å kjøre bil, og det gjør jeg jo hver dag! Så jeg sier til meg selv at denne frykten for flyging er bare opphausa i mitt eget lille hode, og roer meg selv på den måten.

Blir det for ille med turbulens, som er det verste jeg vet, så kliper jeg meg fast i stolen, lukker øynene, og fokuserer på å puste.

På denne måten har jeg kommet meg igjennom en rekke forferdelige flyturer i grisgrendte og vindfyllte strøk, som til og med ikke har ordentlig landingsbane!

Oi.. Dette var noe å tenke på..

Vet du, jeg skal tenke på svaret ditt når jeg er der oppe i luften. Det tror jeg vil hjelpe meg betydelig mye, det kjenner jeg på meg allerede nå.

Tusen hjertelig takk for at du delte denne erfaringen med meg :-)

Melba1365380968
Skrevet

Oi.. Dette var noe å tenke på..

Vet du, jeg skal tenke på svaret ditt når jeg er der oppe i luften. Det tror jeg vil hjelpe meg betydelig mye, det kjenner jeg på meg allerede nå.

Tusen hjertelig takk for at du delte denne erfaringen med meg :-)

Så bra! Husk og pust, og god tur :-)

Gjest Jente31
Skrevet

Så bra! Husk og pust, og god tur :-)

Takk. Det skal jeg gjøre :-)

Skrevet

Tusen takk for svar/råd.

Kan jeg spørre hva du gjør når flyet lander? Det er verst hos meg. Da har jeg problemer med å fokusere på andre ting..

Skulle spørre min behandler om råd men sånn ble det nå ikke.. Derfor "plager" jeg dere i stedet :-)

Jeg tenker også på statistikken, og at det er sjelden man hører at fly detter ned. Hvorfor skal det gjøre det nå, liksom.. Og det hjelper helt klart. Det hjelper også å fokusere på barna, prate med dem og bare prøve å kose oss.

Det går også ganske bra å ta av, og utrolig nok når vi flyr over skyene også. Helt vel føler jeg meg ikke da, men. Det går bra. Men det verste er som sagt høyden og det å lande.

Jeg er ikke redd for å fly, men har hatt god nytte av å bare la angsten komme. Selv om hjertet dunker som besatt og jeg er livredd, så prøver jeg å puste meg gjennom det. Jeg vet med meg selv at det å møte angsten er det beste jeg kan gjøre for å bli kvitt den og gleder meg til mestringsfølelsen jeg får etterpå. :-)

Den angsten du føler inni deg har ingenting med hvordan det kommer til å gå og gjøre. Se på de andre rundt deg og tenk litt på hvorfor du skal bruke flyturen på å være skrekkslagen når de er så rolige? Utfallet blir jo det samme for alle uansett. :-)

Gjest Jente31
Skrevet

Jeg er ikke redd for å fly, men har hatt god nytte av å bare la angsten komme. Selv om hjertet dunker som besatt og jeg er livredd, så prøver jeg å puste meg gjennom det. Jeg vet med meg selv at det å møte angsten er det beste jeg kan gjøre for å bli kvitt den og gleder meg til mestringsfølelsen jeg får etterpå. :-)

Den angsten du føler inni deg har ingenting med hvordan det kommer til å gå og gjøre. Se på de andre rundt deg og tenk litt på hvorfor du skal bruke flyturen på å være skrekkslagen når de er så rolige? Utfallet blir jo det samme for alle uansett. :-)

Tusen takk for svar.

Det hjelper å tenke på at man ikke er alene om det. Jeg skal se litt på de andre når vi lander. Så takk for din erfaring også :-)

Satt akkurat og tenkte på at det faktisk hjelper å dele slike tanker med noen som kansje er i "samme båt" og også høre andres erfaringer. Da føler man seg ikke så alene om å ha det slik.

:-)

Gjest Jente31
Skrevet

Det er kanskje for sent med flyskrekk-kurs for denne gangen, men en klok investering for at feriereiser skal bli behageligere i fremtiden:

http://www.flightclinic.com/

http://www.dinside.no/php/art.php?id=22095

Det er nok for sent nå, ja.. har tenkt på det tidligere,men det har ikke blitt prioritert.

Vi får se hvordan det går denne gangen, med de råd og erfaringer jeg har fått, om det blir aktuelt.

Skal se nærmere på linkene siden, takk for at du fant den for meg :-)

Skrevet

Hei.

Jeg har også vært plaget av sterk flyskrekk. I forbindelse med en utenlandstur for noen år siden, bestemte jeg meg for å ta tak i problemet.

Jeg fikk et skjema som brukes i kognitiv terapi og jobbet meg gjennom det. Det dreide seg om automatiske negative tanker ( flyet vil dette ned, jeg kommer til å få angstanfall o.l.) og etterprøvde tankene med hva som er sannsynlig og hva som er det verste som kunne skje, som å lese hvor sannsynlig det er at et fly styrter. Etter det jobbet jeg med å erstatte de automatiske tankene med de rasjonelle tankene. Til slutt skrev jeg en liten lapp til meg selv med konklusjonene. Denne hadde jeg med på turen. Jeg sa også ifra til cabinpersonellet om min angst, og de var veldig oppmersomme og fulgte meg opp.

Flyskrekken er ikke helt borte, men nå hindrer den ikke meg lenger fra å fly. Den er til å leve med!

Prøv å få tak i et slikt skjema og jobb med det. Det er noe du kan gjøre selv, uten terapeut.

Lykke til!

Gjest mandolina
Skrevet

Tips mot flyskrekk har jeg ikke, da jeg liker å fly, særlig det å ta av fra bakken og riktig kjenne suget når flyet aksellererer på flystripen og letter når hjulene tar av fra bakken og vi er i luften. Bare tanken på at om 5 timer er vi i sol og varme, gjør at jeg ikke har tanke for å være redd.

Og når flyet er i luften er det en deilig tanke at vi farer avsted med en fart oppimot 10.000 km i timen, og tenke på at vi slipper å kjøre den lange strekningen i bil.

Jeg lider av høydeskrekk og greier ikke å se ned fra en balkong i 4. etasje, men i fly har jeg aldri tenkt over høydeskrekken. Høyden er jo så uvirkelig liksom.

Jeg liker også flylandinger, å se ut av vinduet og finne kjente landemærker og tenke på at nå snart skal vi ned i varmen, se solen skinner og der skal vi bade om bare en liten stund. Jeg tror ikke jeg har tid til å være redd av bare forventning.

Dertil skal sies at vi det er vinterstid at vi flyr til Syden og varmen, og det er en herlig tanke under landingen at om bare en liten stund, så går flydøren opp og vi kjenner varmen strømme inn.

Det var bare noen tanker, ikke akkurart tips mot flyskrekk, men tanker til å motvirke flyskrekktankene.

Hilsen

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg leser. Eller hører MP3. Eller begge deler. Og så ser jeg nøye gjennom bladet i lommen på stolen foran. Hva skal de servere tro? Ser nøye og vurderer om det er noe jeg burde kjøpt.

Ja- jeg styrer tankene til å tenke på noe annet. :-)

Mister jeg konsentrasjonen og kjenner på at jeg ikke liker å fly, så ser jeg på de andre. Og kan alltid konstatere at samtlige rundt meg er rolige. De leser, spiser, eller sover. Flyvertinnene smiler.. Ergo kan det umulig være noen fare på ferde.

slik styrer jeg tankene under flyturen, og det pleier å gå så bra. Jeg flyr jevnlig til tross for at dette ikke er min yndlingsaktivitet.

Gjest Jente31
Skrevet

for at dere delte deres erfaringer med meg. Det var faktisk til stor hjelp å få høre hvordan andre opplever en flytur, og hva dere gjør.

Så dette satte jeg stor pris på :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...