Gå til innhold

ADHD og tannpuss


talisa

Anbefalte innlegg

Min lille sønn på snart fire år har ADHD. Han er en liten sinnatagg og det er ikke alltid like lett å få han til å samarbeide om tannpussen. Mange kvelder sovner han etter et sinneanfall, så da blir det ingen tannpuss. Og andre kvelder vil han rett og slett ikke pusse tennene, verken lokking eller truing hjelper. Ved siste kontroll hadde han fått et hull mellom fortennene, tannpleieren sa også at han hadde hvite striper på jekslene, hva nå enn det betyr.

Jeg er helt rådløs og vet ikke hva jeg skal gjøre for å berge tennene hans. Har vurdert å kjøpe elektrisk tannbørste, men det er vel bare morsomt og spennende de første gangene.. Fluor har vi begynt med selv om jeg slett ikke liker det.

Noen tips om hvordan jeg skal unngå flere hull hos min lille sinnatagg. Jeg pusser tennene hans om morgenen, men da går det jo bare noen timer før han spiser igjen, så jeg tror ikke det har samme nytten som kveldspussingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Dette er nok en utfordring, men problemet kan løses. Reglene her blir de samme som for andre unger, men de må overholdes strengt.

La det gå mist et par timer mellom hvert måltid. Dietten må være minst mulig sukker og minst mulig sur.

Dersom han på død og liv vil spise noe oftere så avslutt måltidet med vann. Enten skulle munnen eller drikke det.

Vannet vil fjerne matrester og nøytralisere syre som dannes. Dersom det kan være vanskelig å pusse før han sovner inn kan skylling med vann være til hjelp.

Hvorfor har du i mot fluor?

Tusenvis av norske unger har fått bedre tenner de siste 30 årene og friske og sunde er de ellers også.

Jeg synes du skulle ta i bruk de hjelpemidlene som finnes for det er din unges helse det dreier seg om.

Dersom tannpleieren mener at de hvite stripene på fortennene er begynnende hull

er det grunn til å ta dette på alvor.

Slike hull forran på fortenner ses ofte hos barn som får noe annet å drikke om natten enn vann. Da er spyttsekresjonen nedsatt og karies kan blomstre.

Dersom ungen din tar noen form for medisiner kan dette også ha negativ effekt.

I den situasjonen dere er synes jeg dere skal pleie problemet med spesiell oppmerksomhet. Både fra dere og fra tannhelseteamet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...