Gå til innhold

Er disiplin i skolen skadelig for barna?


Anbefalte innlegg

Gjest skyld og skam

Har hørt at disiplin nå er på full fart inn i skolen. Læreren vil ha makt til å kommandere barna til å gjøre det de sier.

Selv om dette skaper ro på kort sikt er jeg redd for at det kan skade barna psykisk på sikt. Det er ofte en grunn til at barn er urolige, noen har lærevansker og mindreverdskomplkeser, andre har angst osv. Jeg vet mange foreldre er for mye strengere disiplin i skolen men det er som regel foreldre uten utdannelse i menneskekunnskaper har jeg inntrykk av.

Håper NHD har en mening om denne saken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308423-er-disiplin-i-skolen-skadelig-for-barna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvert i mot. Disiplin i skolen er meget bra for barna. Dess mer problemer barna har, dess mer faste grenser og rammer trenger de.

Kunne ikke ha sagt det bedre! Det er for lite disiplin i skolen. Barn trenger klare grenser og forutsigbarhet. Vi må gi tilbake lærerne tryggheten til å være sjef. - og med det mener jeg at det er for mange av oss som reagerer negativt på tiltak og for mange av oss som undergraver lærernes autoritet ved å kritisere dem overfor barn f.eks.

Annonse

Gjest Havelar

Men hvorfor skulle litt mer displin i skolen forverre tilstanden til barn med lærervansker, angst og annet? Jeg ville tro at mye uro i skolehverdagen heller vil forverre situasjonen for disse barna? De blir jo ikke mindre urolige av å være urolige, og at alle rundt dem er urolige? Jeg regner da med at det er ikke er snakk om disiplin som fysisk avstraffelse, men klare regler som alle må følge og mer ro, orden og konsekvenser ved regelbrudd. Hvorfor skulle det være skadelig for utsatte/sårbare barn?

Disiplin i skolen er primært en beskyttelse for barna.

En lærer med autoritet kan stoppe plaging, erting og mobbing. H*n kan sørge for tilstrekkelig ro til at barna slipper hodepine og konsentrasjonsvansker.

De uroligste barna får det ikke bedre, men verre med anarki. Det er jo barna med minst indre styring som trenger en trygg voksen til å ta over noe av styringen.

Barn trenger krav. Hvordan skal de ellers få selvtillit og en opplevelse av at noen har tro på dem? Hvordan skal de ellers lære å takle utfordringer og kunne strekke seg ut over det som er 100% trygt og håndterbart? Hvordan skal de ellers takle frustrasjon og strev senere i livet? Hvordan skal de ellers få den selvdisiplin og utholdenhet som gjør dem i stand til å nå sine mål senere i livet?

Disiplin gjør det lettere for barna og forholde seg til hverandre. Det gjør det lettere for dem å takle og gjøre kjedelige, men nødvendige oppgaver. Det forbereder dem også på arbeidslivet.

Disiplin er ikke hunsering og halvpsykopatisk adferd. Det er nødvendig tydelighet og fasthet til å sørge for at alle får det best mulig og får mest mulig ut av skoledagen.

En gang overhørte jeg en fotballtrener som jeg syntes var unødig krass. Alt for krass etter mitt syn. Til min store forundring oppdaget jeg at alle ungene på laget elsket ham fordi han var tydelig, engasjert, gav gode råd og god veiledning. Ungenes opplevelse var at han hjalp dem til å bli bedre og at han brydde seg om dem...

mvh

Gjest Spekepølse

Egentlig har jeg problemer med å skjønne spørsmålet. Hva ligger i "disiplin" og mener du at dette ikke finnes i det hele tatt i dagens skole?

Disiplin er jo noe elevene har eller ikke har, ikke noe lærerne har eller ikke har - vilje til å underordne seg. Det er jo ikke noe man bare innfører.

Det er jo midlene for å oppnå disiplin som kan være "skadelig" eller bare for barna.

Gjest skyld og skam

Men hvorfor skulle litt mer displin i skolen forverre tilstanden til barn med lærervansker, angst og annet? Jeg ville tro at mye uro i skolehverdagen heller vil forverre situasjonen for disse barna? De blir jo ikke mindre urolige av å være urolige, og at alle rundt dem er urolige? Jeg regner da med at det er ikke er snakk om disiplin som fysisk avstraffelse, men klare regler som alle må følge og mer ro, orden og konsekvenser ved regelbrudd. Hvorfor skulle det være skadelig for utsatte/sårbare barn?

Jeg mener det kan være en grunn til at barnet er urolig. Stadig tilsnakk og konsekvenser gjør barnet til den "umulige" ungen i klassen. Barnet taper ansikt og får det enda verre.Læreren må kunne klare å få ro samtidig som barn må få rase ut sine følelser og snakke ut mener jeg.

Gjest skyld og skam

Egentlig har jeg problemer med å skjønne spørsmålet. Hva ligger i "disiplin" og mener du at dette ikke finnes i det hele tatt i dagens skole?

Disiplin er jo noe elevene har eller ikke har, ikke noe lærerne har eller ikke har - vilje til å underordne seg. Det er jo ikke noe man bare innfører.

Det er jo midlene for å oppnå disiplin som kan være "skadelig" eller bare for barna.

Med disiplin tenker jeg på lydighet og gjøre akkuratt det man får beskjed om. Mange kan klare det fint men for andre så kan dette oppleves helt forferdelig av div. årsaker.

Gjest Spekepølse

Med disiplin tenker jeg på lydighet og gjøre akkuratt det man får beskjed om. Mange kan klare det fint men for andre så kan dette oppleves helt forferdelig av div. årsaker.

ja, men hva vi ldet si at disiplin er på full vei inn i skolen igjen?

Tvert i mot. Disiplin i skolen er meget bra for barna. Dess mer problemer barna har, dess mer faste grenser og rammer trenger de.

Disiplin....ordet brukes mest av folk som ikke ha vært innom en skole siden de selv var barn. Jeg driver ikke "disiplin" i klasserommet, og trenger det ikke heller. Jeg driver rett og slett undervisning, er glad i elevene og prøver å være entusiastisk og er (i følge dem) nesten alltid i godt humør. Jeg er ikke plaget med uro i det hele tatt, og det viser at en kan få til gode arbeidsforhold uten å gå tilbake til 50-årenes pedagogikk. Elevene mine vil gjerne lære, og det virker ikke som om de kommer på at de skal springe rundt omkring. (Det er helt gjennomsnittlige elever jeg har)

Annonse

Gjest anna karenina38

Mange går desverre også rundt med mye oppsamlet aggresjon som slår seg ut på forskellige måter.

Og her kommer kjennskap til den enkelt elev inn, og tilpasset opplæring i forhold til det både faglig og sosialt.

Disiplin er nødvendig.

Gjest skyld og skam

Disiplin....ordet brukes mest av folk som ikke ha vært innom en skole siden de selv var barn. Jeg driver ikke "disiplin" i klasserommet, og trenger det ikke heller. Jeg driver rett og slett undervisning, er glad i elevene og prøver å være entusiastisk og er (i følge dem) nesten alltid i godt humør. Jeg er ikke plaget med uro i det hele tatt, og det viser at en kan få til gode arbeidsforhold uten å gå tilbake til 50-årenes pedagogikk. Elevene mine vil gjerne lære, og det virker ikke som om de kommer på at de skal springe rundt omkring. (Det er helt gjennomsnittlige elever jeg har)

Kjempebra!!!

En slik lærer vil jeg at mine barn skal ha.

Gjest skyld og skam

Tvert i mot. Disiplin i skolen er meget bra for barna. Dess mer problemer barna har, dess mer faste grenser og rammer trenger de.

Det er din personlige mening så det er greit.

Mener du at et bråkerbarnet som kanskje har skjulte lærevansker, som er utslitt etter en halvtimes undervisning, som blir irritabel og urlolig skal knebles til å være rolig? Skal det stadig urolige barnet ha akkuratt de samme og like mange grenser som de rolige barna?

Det er din personlige mening så det er greit.

Mener du at et bråkerbarnet som kanskje har skjulte lærevansker, som er utslitt etter en halvtimes undervisning, som blir irritabel og urlolig skal knebles til å være rolig? Skal det stadig urolige barnet ha akkuratt de samme og like mange grenser som de rolige barna?

Det er kanskje de barna som har lærevansker eller atferdsvansker, som lider aller mest under utflytende grenser i et klasserom. De har mye bedre forutsetninger for å lære i strukturerte sammenhenger.

I en klasse med god (men også fleksibel) struktur, vil det også være mindre vanskelig for skolen å oppdage hvilke barn som trenger ekstra tilrettelegging utover det vanlige.

Jeg er overbevist over at "disiplin" eller struktur i skolen er nødvendig. En helt annen ting er at vi selvfølgelig ikke ønsker noen form for tyranni fra lærere med manglende empati. Det siste kan være skadelig for barna, mens god struktur derimot fremmer barns utvikling og læring.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er din personlige mening så det er greit.

Mener du at et bråkerbarnet som kanskje har skjulte lærevansker, som er utslitt etter en halvtimes undervisning, som blir irritabel og urlolig skal knebles til å være rolig? Skal det stadig urolige barnet ha akkuratt de samme og like mange grenser som de rolige barna?

"Skal det stadig urolige barnet ha akkuratt de samme og like mange grenser som de rolige barna?"

Ja, selvsagt. Det vil personen møte senere i livet også. De samme fartsgrensene, de samme grensene for hva som er ditt og mitt, hva som er utroskap og ikke, hva som er vold og ikke, hva som er akseptable omgangsformer og ikke, hva som er forsvarlig omsorg for barn og ikke osv osv

''Har hørt at disiplin nå er på full fart inn i skolen.''

Jeg tror ikke disiplin har vært ute av skolen. Fortidens kadaverdisiplin er nok borte, men det tror jeg ikke er noe tap. Annen autoritetsmisbruk finnes heller ikke i samfunnet i samme grad som før.

Men det er selvsagt store variasjoner i hva slags disiplin den enkelte lærer klarer å holde. Det er mange historier om klasser som én lærer ser på som et stort problem, men som andre lærere takler helt greit.

''Læreren vil ha makt til å kommandere barna til å gjøre det de sier.''

Jeg ser ikke på dette som noen definisjon av "disiplin". Jeg tror ikke lærerne først og fremst ønsker seg større makt til å kommandere .

Struktur, rammer og grenser forsøker de fleste å ha rundt barn, både hjemme og andre steder. Ikke minst de barna som sliter med et eller annet, har nytte av at ikke alt flyter og / eller er overlatt til den sterkestes rett.

Jeg tror engasjerte lærere som får forholdene såpass tilrettelagt at de har en reell mulighet til å få gjort jobben sin, klarer å holde den disiplinen som trengs i den enkelte gruppe. Helt spesielle tilfeller trenger ekstra ressurser.

Disiplin....ordet brukes mest av folk som ikke ha vært innom en skole siden de selv var barn. Jeg driver ikke "disiplin" i klasserommet, og trenger det ikke heller. Jeg driver rett og slett undervisning, er glad i elevene og prøver å være entusiastisk og er (i følge dem) nesten alltid i godt humør. Jeg er ikke plaget med uro i det hele tatt, og det viser at en kan få til gode arbeidsforhold uten å gå tilbake til 50-årenes pedagogikk. Elevene mine vil gjerne lære, og det virker ikke som om de kommer på at de skal springe rundt omkring. (Det er helt gjennomsnittlige elever jeg har)

Har vi et lite misforhold mellom hva den enkelte legger i ordet disiplin i denne debatten tro?

Jeg synes du høres ut som en kjempeflott lærer! En slik lærer har mitt barn også. En fantastisk flott lærer og jeg forteller ham det stadig vekk :)

Med disiplin mener jeg det jeg skrev lenger ned; læreren er sjefen. Det betyr ikke at jeg mener at læreren skal "løpe rundt og demonstrere at haun er sjefen", men at ungene skal vite at når læreren har gitt en beskjed, så gjelder den beskjeden og den gjelder alle. Å la et barn slippe unna med å ikke følge reglene fordi de har et eller annet adferdsavvik er å gjøre det barnet, og seg selv, en skikkelig bjørnetjeneste! At man skal utvise tålmodighet og forståelse for at barnet kanskje ikke _oppfatter_ beskjeden er en selvfølge, men man skal ikke gjennomføre en ordning hvor beskjeder gjelder for noen, og la andre følge sine egne impulser.

Disiplin betyr ikke at jeg ønsker meg tilbake til 50-tallet! (selv om jeg synes det så ut som om de hadde det gangske greit, de som deltok i realityserien).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...