Gå til innhold

BP II-diagnose - mulig å forenkle medisininntake

Anbefalte innlegg

Gjest pilletrilleren
Skrevet

Har nylig blitt utredet for BP II, og planen er at jeg i kveld skal begynne med Lamictal-opptrappingen. Nå sitter jeg litt motløs foran en haug med medisiner. Jeg bruker 10 mg Cipralex og 30 mg Remeron daglig, samt 20 mg Pranolol og 2,5 mg Zyprexa ved behov. I tillegg bruker jeg 20 mg Kestine pga pollenallergi.

Jeg opplever ingen effekt av Cipralex bortsett fra mulig følelsesmessig avflatning (vanskelig å si hvorvidt det er en effekt av medisinene eller bare jeg som har gått lei av meg selv). Sover godt på Remeron (viktig for meg!), men opplever ingen antidepressiv effekt og blir svært trøtt på formiddagen, noe som er uheldig for jobb.

Jeg har tidligere forsøkt Efexor med god effekt, men sterke bivirkninger, deriblant hypomani.

1) Det føles litt meningsløst å stå på to AD med liten effekt. Finnes det noe annet AD som kan kombineres med Lamictal (altså etter opptrappingsperioden; er enig med psykiateren som skrev ut Lamictal, i at det er smart å endre én ting av gangen)?

2) Kan det ev. hende at jeg - dersom Lamictal har ønsket effekt - kan seponere AD fullstendig og heller bruke Vallergan for søvn?

3) Pranolol + Zyprexa - er det noen vits i å fortsette med dette? Når jeg er langt nede, opplever jeg ofte enorm indre uro og tankekjør og får høy puls og panikkangst (har lært pusteteknikker for å hamle opp med det siste). Men kombinasjonen Pranolol + Zyprexa gir meg kun en lindring av de fysiske symptomene der og da og får dessuten hodet til å føles som det er innpakket i bomull. Fungerer enda dårligere på jobb som sløv enn som angstfylt. Burde jeg bare ta ubehaget og satse på en virkningsfull langtidsmedisinering med Lamictal i stedet, eller finnes det noen der-og-da-lindrende medisiner som ikke virker sløvende?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Nei

2. Ja, det er godt mulig du kan greie deg uten AD. Bla derfor er det meningsløst å endre under pkt 1 nå.

3. Jeg gir aldri beta-blokker. Det har ingen dokumentert effekt ved angst. Ved BPII ville jeg byttet ut Zyprexa med Seroquel.

Kanksje vil du ha minst like god effekt av Seroquel 300 som av Cipralex + Remeron både på depresjon og søvn.

Gjest pilletrilleren
Skrevet

1. Nei

2. Ja, det er godt mulig du kan greie deg uten AD. Bla derfor er det meningsløst å endre under pkt 1 nå.

3. Jeg gir aldri beta-blokker. Det har ingen dokumentert effekt ved angst. Ved BPII ville jeg byttet ut Zyprexa med Seroquel.

Kanksje vil du ha minst like god effekt av Seroquel 300 som av Cipralex + Remeron både på depresjon og søvn.

Tusen takk for svar :-)

3) Jeg burde kanskje ha lagt til at jeg aldri har vært psykotisk; bruker kun Zyprexa + Pranolol de gangene jeg opplever svært agitert depresjon (blandet episode?) med suicidale tanker. Gjelder forslaget om 300 mg Seroquel daglig likevel? Og vil en slik dose virke sløvende? Kan godt være sløv i kortere perioder, men vanskelig i hverdagen :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for svar :-)

3) Jeg burde kanskje ha lagt til at jeg aldri har vært psykotisk; bruker kun Zyprexa + Pranolol de gangene jeg opplever svært agitert depresjon (blandet episode?) med suicidale tanker. Gjelder forslaget om 300 mg Seroquel daglig likevel? Og vil en slik dose virke sløvende? Kan godt være sløv i kortere perioder, men vanskelig i hverdagen :-)

Ja, det gjelder.

Denne dosen gjelder som antidepressiv medisin mot BP. Det er nødvendig med opptrapping. Etter en uke har du ikke "hang-over".

Gjest pilletrilleren
Skrevet

Ja, det gjelder.

Denne dosen gjelder som antidepressiv medisin mot BP. Det er nødvendig med opptrapping. Etter en uke har du ikke "hang-over".

OK, takk igjen, da skal jeg ta med meg det innspillet når jeg skal til oppfølgingssamtale om et par måneder :-) Vanskelig å skulle omstille seg til ny diagnose ...

Gjest lithium
Skrevet

OK, takk igjen, da skal jeg ta med meg det innspillet når jeg skal til oppfølgingssamtale om et par måneder :-) Vanskelig å skulle omstille seg til ny diagnose ...

Bare en liten kommentar. Jeg har også BP II diagnose og bruker seroquel. Jeg har prøvd fra 50mg til 600mg og landet på 100mg, det har jeg brukt i 1 år og det fungerer perfekt for søvnen.

Seroquel kan være kjempebra, men det er ikke riktig at hangoveren og trøttheten nødvendigvis forsvinner etter en oppstartsperiode. Forhåpentligvis gjør den det, det er absolutt verdt å prøve. Jeg gikk evig trøtt i mange måneder på høyere doser enn 100mg.

Som sagt, absolutt verdt et forsøk, men jeg synes det er viktig at man får vite om flere sider av saken. Jeg er langt i fra den eneste som sliter og har slitt med kronisk trøtthet med seroquel.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...