Gå til innhold

NHD - bytte fra Abilify til ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fortvilet nå. Jeg har nettopp begynt i arbeidspraksis, men har ikke klart å fortelle arbeidsgiver hva jeg sliter med.

Hodet mitt er helt fjernt og lever helt på siden av min vilje. Jeg har svært dårlig konsentrasjon, oppmerksomheten er usammenhengende og jeg faller nesten i søvn hele tiden når jeg forsøker å lese. Jeg klarer ikke å få noe med meg. Arbeidet innebærer en del konsumering av krevende stoff.

Jeg plages også av hjertebank og "eksamens-mage".

Dette var litt om plagene.

Det jeg lurer på er om det finnes gode alternativer til Abilify (25 mg), helst et medikament som hjelper mot det som nok er en slags angst blandet med rotete tanker og labert fokus.

Jeg leste nettopp et sted at noen fikk dårligere oppmerksomhet og konsentrasjon på Abilify. Da tenkte jeg at det kanskje var Abilify'en som lager trøbbel for meg. Kanskje resonnerer jeg feil her, men jeg er litt forvirret og usikker på dette.

Jeg er veldig fortvilet over situasjonen, og er livredd for ikke å klare arbeidsoppgavene. Jeg angrer på at jeg har "solgt meg inn" som mer velfungerende enn det viser seg at jeg er. Arbeidsgiver har tydeligvis forventninger av en slik karakter at jeg er engstelig for ikke å kunne innfri dem.

Jeg har vært utenfor arbeidslivet svært lenge, og trodde nå at jeg skulle klare å ta steget inn igjen.

Men tankene mine og min mentale helsetilstand forstyrrer meg i så stor grad at jeg er redd for å miste plassen.

Jeg håper du kan svare meg selvom dette innlegget sikkert ikke er så strukturert som jeg skulle ønske at det var. Jeg klarer ikke å være det nå.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vannskelig å svare. Har aldri vært borte i noen som bruker mer enn 15 mg, og da mot schizofreni.

Skrevet

Vannskelig å svare. Har aldri vært borte i noen som bruker mer enn 15 mg, og da mot schizofreni.

Jeg bruker Abilify'en mot en slags schizofreni.

Men mitt spørsmål var altså om det finnes andre gode AP'er som hjelper mot de symptomene som jeg nevnte.

Jeg lurer også på hvorfor antall mg så viktig i denne sammenheng?

Siden du ikke har vært bort i noen som bruker mer enn 15 mg tenker jeg at jeg kanskje er overmedisinert og at det er noe av forklaringen på disse forstyrrende symptomene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg bruker Abilify'en mot en slags schizofreni.

Men mitt spørsmål var altså om det finnes andre gode AP'er som hjelper mot de symptomene som jeg nevnte.

Jeg lurer også på hvorfor antall mg så viktig i denne sammenheng?

Siden du ikke har vært bort i noen som bruker mer enn 15 mg tenker jeg at jeg kanskje er overmedisinert og at det er noe av forklaringen på disse forstyrrende symptomene.

Jeg synes det mest nærliggende må være å forsøke en dosereduksjon.

Skrevet

...og ha en god dag.

mvh

Skrevet

Hvordan bør dosereduksjonen gjøres? Ned 5 mg i uken?

Jeg tenker at jeg kanskje kan stoppe når jeg har nådd 15 mg, altså en nedtrapping over 14 dager.

Hva tror du om det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...