Gjest ways Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei! Jeg har et heller vanskelig tema/spørsmål., Jeg lurer på om min far er psykopat. Når jeg ser tilbake på min og mine søsken sin oppvekst, og det "diktaturet" han drev med, og den engstelsen vi alle hadde oven for han, min mor er jo en sterk person, men hun blir "lurt" manipulert stadig.., jeg ser dette men tydeligvis ikke hun, situasjonen er jo blitt at hun er nervøs, engstelig, har søvnproblemer uten å finne ut hvorfor...?, er hun et "offer" egentlig? jeg har lest mye om den type diagnose, og beslektede sykelige tilstander (er utdannet vernepleier da) jeg vet at disse menneskene har spisskompetanse i å manipulere, ergo praktisk talt uhångripelige, noe de/han (min far) skor seg på. Dette blir jo en enormt lang historie i et nøtteskell da, men/og jeg vet at disse begrepene mås ikke slenges rundt i øst og vest, er veldig klar over at det er "farlig" (kan føre til full backfire), men hvis så er, hvorfor er det bare jeg av 5 søsken som ser dette?..du vet jeg lar meg ikke blinde til taushet lenger, når jeg ser hvor vanskelig min mor har det no, uten at hun selv kan se hvor problemet egentlig kommer fra.. men jeg ser det uten å kunne få henne til å forstå det., det er en forferdelig låst situasjon. Min far kan jeg jo selvfølgelig ikke si noentig til , da jeg automatisk ikke er riktig klok, eller blodig uretferdig (p.gr. av hans manglende selvinnsikt antagelig), men jeg lar meg ikke "lure"..Så hva kan jeg gjøre, og kan man egentlig gjøre noe? Det er jo helt låst no, og hvist jeg sier eller gjør noe, så er det med engang meg det er noe i veien med....sjønner du!? er blitt kraftig fortvilet av å se på at min mor er blitt en støtfanger også for hans "sykdom"..jeg griner bokstavelig talt no faktisk. Dette må jo være psykopati!(?) Mvh. "ways" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308480-psykopati/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest korni Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Uff det høres ikke bra ut. Du lurer på om han kan være psykopat. Om jeg får dele noen av mine tanker. Ikke alle som er vanskelige er psykopater, det kan være andre problemer, som depresjon o.l. Noen kan ha psykopatiske egenskaper uten å være psykopat. Psykopat er egoisme. Psykopater har en egoistisk virkelighets oppfatnig. Alt de sier og gjør er til deres egen fordel. Og de bruker alle triks for å verne om sitt ego, inkludert løgner, ekspropriering av skyld m.m Alt handler om å bli godt likt av omgivelsene. Psykopatene har ett offer, som de utnytter og bruker til egen fordel, og ofte er det ektefellen. Psykopater har ikke evne til å gi kjærlighet, fordi de kan bare elske seg selv, alt handler om deres behov og lyster. De projiserer sine egne dårlige egenskaper og sine egne vanskelige følelser over på offeret, slik at de får tømt driten ut av seg. Offeret blir utslitt og i konstant stress over å forsvare seg mot anklager og streve med å leve opp til psykopatens krav. Veldig ofte er det offeret som blir affektert og syk, det er denne som havner i psykiatrien, mens psykopaten går fri, ingen kan tro noe vondt om han! Han er et dobbelt menneske som viser en flott side overfor omverdenen, mens hans indre hat tar han ut i det skjulte på offeret. Han er ekspert på å skape allianse mot offeret, han kan få alle til å tro at han er grei, og at det er offeret som lyger. Selv lyger han i stort sett alt han sier. Men han er så flink til å lyge, at man må faktisk kjenne sannheten for å høre at det er løgner. Alle hans løgner går ut på å vri sannheten til slik at den passer best for han selv, og hans rennome`. Han er rigid, er ikke lett å få til å forstå. Han tåler ikke kritikk, kritikk besvarer han med enten surhet/taushet eller personangrep tilbake. Han innrømmer absolutt ikke feil, det er bare alle andre som gjør noe galt. Han påpeker andres feil, begynner setninger med "du er..." "du vil.." "du mener.." osv. Han projiserer, derfor sier han slik "du vil bare ha viljen din i alt, du tåler ikke å bli motsagt, du tror du alltid har rett, du tenker bare på deg selv, du vil bare at alle andre skal gjøre alt for deg!" Altså, egentlig forteller han om seg selv, når han projiserer. Han er ekspert på å psyke ut den andre, gjøre den andre til problemet. Han har oftest en forhistorie, men en brutal far i barndommen, og en overbeskyttende mor som han er avhengig av. Han er autoritær, er ikke empatisk og forståelsesfull, det han sier er rett!. Uforsvarlig foreldreadferd, han setter både ungenes og eget liv i fare med sin skjødesløshet. Ellers er han ofte meget sjarmerende og morsom, ofte midtpunktet som får all oppmerksomhet, eller han kan få medlidenhet, han vekker ofte morsinstinkt hos kvinner! Han kan lure hvemsomhelst. Men den som er bossbøtten for hans indre hat og innbitte sinne, den blir syk. Puh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308480-psykopati/#findComment-2518471 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ways Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Takk for langt og godt svar! Jeg visste om disse tingene, men det er fint å høre at andre ser dette også. Ja, det er sant, man kan aldrig være 100% sikker på at det faktisk er psykopati det er snakk om, iallefall ikke det alene, men det er ikke så mye tvil om det egentlig. Jeg har snakket med 2 av mine søsken, og de forstår dette no, så nå ser vi fremover, og lar ikke hans negative "ting.." få noen effekt.., min mor har også begynt å forstå dette.. det er på gli, og kommer til å bli mye bedre, dog neppe for han pga. manglende innsikt og sine problem, (desverre...), men for oss andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/308480-psykopati/#findComment-2518482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.