Gå til innhold

Feil i artikkel om schizofreni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste artikkelen om schizofreni, som ligger her på doktoronline. I artikkelen gjøres det en feilaktig kobling mellom personlighetsforstyrrelsen schizoid, og schizofreni. Sammenhengen er mildest talt diskutabel. Artikkelen er oversatt fra engelsk, og den originale artikkelen må være foreldet. Det ser ut til at man forholder seg til den gamle definisjonen av schizoid fra før 1980. Det man kalte schizoid før 1980, er i dag tre ulike diagnoser: Schizoid, schizotyp/schizotypal og paranoid personlighetsforstyrrelse. Artikkelens beskrivelse av schizoid, passer til det man i dag kaller schizotyp. Schizotyp regnes av mange som del av schizofreni-spektrumet, og en svært mild form for schizofreni (som ikke trenger å utvikle seg videre). Schizoid er ikke det samme, og er ikke koblet til schizofreni på den måten som schizostyp, som artikkelen hevder. Derfor går jeg ut fra at de har forholdt seg til definisjonen som man gikk bort fra for snart 30 år siden, hvor man ikke skilte schizoid fra schizotyp eller paranoid personlighetsforstyrrelse. Avsnittet i artikkelen jeg refererer til: "Når en person er mildt angrepet av schizofreni kan vedkommende bare fremstå som litt eksentrisk – en som til en stor grad holder seg for seg selv, er tilbakeholden og unngår øyekontakt. Her snakker man om en schizoid personlighet, og tilstanden behøver ikke å utvikle seg videre til lidelsen schizofreni."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...