Gå til innhold

panikkangst

Gjest har ikke piller

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke piller
Skrevet

Når dette skjer sånn helt plutselig, hva gjør dere for å roe dette ned?

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

To forhold er viktig:

Å holde fast ved tanken på at dette er ubehagelig (forjævlig), men ikke farlig.

Å få kontroll med pusten og unngå hyperventilasjon.

Gjest har ikke piller
Skrevet

To forhold er viktig:

Å holde fast ved tanken på at dette er ubehagelig (forjævlig), men ikke farlig.

Å få kontroll med pusten og unngå hyperventilasjon.

Takk for svar. Det du nevner er nok det vanskeligste av alt også. Når det har gått noen år siden siste anfall, så er det mye tvil i topplokket. Frossen følelse.Hjertet humper og går, stopper litt og fosser avgårde igjen slik at det omtrent slår pusten ut av meg. Jeg rister i hele kroppen så jeg nesten faller ut av sengen. Munnen er knusktørr. Er dette panikkangst? Finnes det en pille eller annet som hjelper der og da, eller må man til med antidepressiva som tar noen uker før den virker?

serenity777
Skrevet

Takk for svar. Det du nevner er nok det vanskeligste av alt også. Når det har gått noen år siden siste anfall, så er det mye tvil i topplokket. Frossen følelse.Hjertet humper og går, stopper litt og fosser avgårde igjen slik at det omtrent slår pusten ut av meg. Jeg rister i hele kroppen så jeg nesten faller ut av sengen. Munnen er knusktørr. Er dette panikkangst? Finnes det en pille eller annet som hjelper der og da, eller må man til med antidepressiva som tar noen uker før den virker?

vival og valium hjelper etter ca 20 minutter. Men det er best å trene seg på å klare seg uten.

Gjest bareentanke
Skrevet

Dette høres ut som et panikkanfall - de kan være svært så kraftige noen ganger.

Siden du har de så sjelden - synes jeg du skal be legen om en resept på et benzo-preparat, altså Sobril, Vival, Valium o.l. Som regel tar det panikkanfall effektivt. Så bruker du det ved behov.

Det kan forhindre at du kommer inn i en dårlig sirkel av angst - altså angst for angst - at du har noe du vet fungerer hvis anfallet skulle komme.

Ellers gjelder det og jobbe aktivt med seg selv. Disse anfallene er svært ubehagelige, men ikke farlige. Si det til deg selv - gjerne høyt. Hvis du klarer - gjør noe aktivt for og få pusten din til og gå normalt og som gir tankene dine en avsporing.

Selv synger jeg høyt, eller beveger meg - hvis jeg ikke er svimmel. Er jeg svimmel, legger jeg meg på rygg. Holder en hånd på magen og puster dypt gjennom nesen mens jeg forsøker og få magen til og heve seg - deretter hardt ut gjennom munnen (en 5-10 ganger).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...