Gå til innhold

NHD: diverse spørsmål om wellbutrin

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke lett å finne svar
Skrevet

Hei NHD,

Jeg har nå fått Wellbutrin av fastlegen min,etter eget ønske. Fastlegen min hadde ikke hørt om det en gang,men han skrev det nå ut likevel. Planen er å ta 5 mg Cipralex,kombinert med 150mg Wellbutrin. Wellbutrin er lagt til pga vektøkning og avflatning samt ikke-eksisterende sexlyst med cipralex. Jeg har GAD, OCD og depresjon. OCD er den minst plagsomme a v disse. Siden legen min ikke vet så mye om wellbutrin har jeg noen spørsmål som jeg håper du kansvare på.

1) Har du noen erfaring med kombinasjonsbehandling med SSRI/wellbutrin? Resultater?

2) Hvor stor er risikoen for kramper med denne kombinasjonsbehandlingen (jeg har jo GAD så jeg er redd for dette)

3) Bør jeg følges opp på noen måte av fastlegen?(Har fått ny time i august)

4) Er Wellbutrin på blåresept? (legen min skrev d ut på blåresept,mens jeg har hørt det ikke er på blåresept) Omdet ikke er det, hvor mye koster det eventuelt?

5) Hva er de vanligste bivirkningene på wellbutrin?

6) Hvor lenge kanman stå på wellbutrin?

7) Finnes det noen forskningsresultater på kombinasjonen SSRI/Wellbutrin?

8) Kan man drikke alkohol samtidig med at man går på wellbutrin/ssri (moderate mengder selvfølgelig, et glass vin for å kose seg)

Hadde satt utrolig stor pris på svar.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1) Har du noen erfaring med kombinasjonsbehandling med SSRI/wellbutrin? Resultater?

S: Ja. Gode

2) Hvor stor er risikoen for kramper med denne kombinasjonsbehandlingen (jeg har jo GAD så jeg er redd for dette)

S: Ikke økt i forhold til Wellbutrin alene (monoterapi).

3) Bør jeg følges opp på noen måte av fastlegen?

S: Ja, jeg synes alle pasienter skal følges opp. I starten oftere enn i stabil fase.

4) Er Wellbutrin på blåresept?

S: Nei, legen må søke spesielt for deg til NAV. Sannsynligvis vil den komme på blå resept i løpet av juni/juli.

S: Munntørrhet og forbigående innsovningsvansker. Bør tas om morgenen.

6) Hvor lenge kan man stå på wellbutrin?

S: Som for andre AD - livet ut.

S: Ja.

8) Kan man drikke alkohol samtidig med at man går på wellbutrin/ssri (moderate mengder selvfølgelig, et glass vin for å kose seg)

S: Etter 2 mnd (mitt anslag) kan en forsøke seg forsiktig frem. Jeg mener en aldri skal drikke over 3 alkoholenheter.

Gjest ikke lett å finne svar.
Skrevet

S: Ja. Gode

S: Ikke økt i forhold til Wellbutrin alene (monoterapi).

3) Bør jeg følges opp på noen måte av fastlegen?

S: Ja, jeg synes alle pasienter skal følges opp. I starten oftere enn i stabil fase.

4) Er Wellbutrin på blåresept?

S: Nei, legen må søke spesielt for deg til NAV. Sannsynligvis vil den komme på blå resept i løpet av juni/juli.

S: Munntørrhet og forbigående innsovningsvansker. Bør tas om morgenen.

6) Hvor lenge kan man stå på wellbutrin?

S: Som for andre AD - livet ut.

S: Ja.

S: Etter 2 mnd (mitt anslag) kan en forsøke seg forsiktig frem. Jeg mener en aldri skal drikke over 3 alkoholenheter.

Takk for svar! Jeg trodde ikke man kunne drikke alkohol i d hele tatt med wellbutrin pga

faren for kramper. Kjempe fint å vite at det ikke er større risiko for kramper når man tar

wellbutrin sammen m SSRI. Det dumme er at jeg er borte fra hjemstedet mitt i sommer

og får ikke mulighet til å bli fulgt opp av fastlege så ofte som jeg burde. Men jeg kan jo

besøke legen der jeg er selv om d ikke er fastlege?vil gjerne begynne med wellbutrin.Kan du poste en melding på forumet når det blir tatt en avgjørelse i forhold til wellbutrin på blåresept?:) Har du linker til forsknings resultater på ssri/wellbutrin?eventuelt et lite sammendrag?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar! Jeg trodde ikke man kunne drikke alkohol i d hele tatt med wellbutrin pga

faren for kramper. Kjempe fint å vite at det ikke er større risiko for kramper når man tar

wellbutrin sammen m SSRI. Det dumme er at jeg er borte fra hjemstedet mitt i sommer

og får ikke mulighet til å bli fulgt opp av fastlege så ofte som jeg burde. Men jeg kan jo

besøke legen der jeg er selv om d ikke er fastlege?vil gjerne begynne med wellbutrin.Kan du poste en melding på forumet når det blir tatt en avgjørelse i forhold til wellbutrin på blåresept?:) Har du linker til forsknings resultater på ssri/wellbutrin?eventuelt et lite sammendrag?

Jeg bruker å poste innlegg om nye legemidler og likeledes om refusjon.

Jeg må understreke at jeg anbefaler alkoholfrihet, men skjønner at dette er vanskelig ved årelang behandling.

Gjest ikke lett å finne svar.
Skrevet

Jeg må understreke at jeg anbefaler alkoholfrihet, men skjønner at dette er vanskelig ved årelang behandling.

Har noen du har behandlet m wellbutrin fått kramper? Nei,det er jo litt tristå aldri kunne kose seg med litt vin o.l

Gjest ikke lett å finne svar
Skrevet

Hvilke lidelser har du behandlet med wellbutrin?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...