Gå til innhold

Lithium-forgiftning - symptomer.

Anbefalte innlegg

Gjest ellen2

Jeg bor i utlandet, og medisinen her heter PLENUR, ikke lithionit som i Norge (har bipolar 1) - og jeg bruker en del andre medisiner i tillegg, fordi det var det som viste seg å stabilisere meg både ift. depresjon og det å bli manisk (dekapine/orifiril og lamictal). Har vært innlagt èn gang, men hatt en alvorlig depresjon etterpå, etter det to ganger manisk, den siste gangen ille, men psykiateren "dopet meg ned", så jeg sov nær døgnet rundt, og fikk være hjemme.

Nå ble jeg så "oppe", sove kun fem-seks timer om natten i flere uker pga diverse oppryddingsprosjekter i huset (he-he, eller mani...) Snakket rasende fort og høyt, var springene fra ene tema til det andre, ukonsentrert, turte ikke gå ut i redsel for å dumme meg ut. Psykiateren her, er like dyktig som de jeg har møtt i Norge, behandlingen er lik den i Norge, men en går 1 gang pr. halvår, så lenge en ikke er "syk" som de sier.

Men: Han hever dosen plenur, til 400mg morgen, og 800 mg kveld. I tillegg skulle jeg ta Rivotril 0,5 mg 1 hver kveld, og en halv morgen de formiddager jeg ikke måtte kjøre bil. Morgen har jeg ikke tatt - for jeg har vært helt fullstendig slått ut kun av den om kvelden, sove fra 20.00 til 07.00, og la meg igjen kl.10, sov til 13, la meg igjen 20.30.

Men denne Plenur, 1 tabl inneholder 400mg Carbonato de litio, jeg tar altså 1.200 mg i døgnet.

I dag er jeg svimmel, kvalm, rotete i hodet, veldig ukonsentrert. Men for å si det slik, jeg er ikke manisk, tvert i mot. Jeg skal ta blodprøve i morgen onsdag, er det farlig å ta så mye lithium/plenur? Jeg har greid å rote vekk brosjyren jeg fikk den gangen jeg begynte på lithionit, det stod tegnene på forgiftning. Det skulle være ok å ha, og jeg må bare ta det jeg skal ta også, for at blodprøven skal vise riktige verdier.

Ved krise, kan jeg ta kontakt, via fastlege, det er en mølle uten like, og helt byråkratisk, en må ta med akutthenvisningen samme dag, men de stenger på psykiatri-polklinikken 13.00. Etter akutt-kø hos fastlege, rekker en aldri psykiatri- poliklinikken før 13.00, dagen etter gjelds ikke henvisningen - den var fra i går - så da er det ikke akutt lenger.

Uansett utlegninger, det skulle være greit å vite symtomene på lithium-forgiftning. Forstår det også slik, at ved akutte manier, kan dosen forhøyes kraftig i en kort periode?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308825-lithium-forgiftning-symptomer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tidlige tegn på toksisitet inkluderer døsighet, sløvhet, muskelsvakhet, forverring av bevegelses-tremor, muskelfascikulasjon og nystagmus. Dette kan komme av reduksjon i eller avslutning av litiumbehandling. Ved videre intoksikasjon kan ukoordinerte bevegelser, dysartri, ataksi, forvirring, og synsforstyrrelser oppstå. Ved nivåer over 3 mEq/liter kan en få en generalisert neurotoksisk tilstand med markert forvirring, kramper, koma og død.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...