Gå til innhold

Medisiner ved dyp depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest mora som er bekymret
Skrevet

Datteren min (18) sliter med dyp depresjon.

Var ved påsketider at det virkelig raknet her hjemme, men har nok sikkert slitt med dette i lenger tid enn dette.

Hun var innlagt i nesten to uker, fordi hun hadde massevis av tanker om å ta sitt eget liv.

Siden hun ble utskrevet har hun ukentlig gått til samtale med en psykiatrisk sykepleier, noe som nok ikke har vært det helt store. Vet min datter ikke har syntes denne personen har vært noe ok å snakke med, og har nok ikke likt vedkommende noe særllig heller.

Nå har hun endelig begynt ukentlige samtaler med psykolog, så håper det vil bli bedre med datteren min etterhvert nå.

Når hun var innlagt begynte hun med zyprexa (5mg), pranolol (40mg) og vallergang til å sove på.

Etter ca 1 - 1,5 mnd sluttet hun med zyprexa, etter avtale med psykiatrisk sykepleier. Hadde ikke gitt noe resultat, bortsett fra vektøkning, dessverre.

Men hun bruker fortsatt pranolol, er det vanlig å bruke det ved depresjoner? Det er jo en hjertemedisin, betablokker.

Hun skal riktignok trappe ned og slutte på denne også før hun drar på ferie da. Men hjertemedisin? Hjelper det mot depresjon?

Er det flere som buker dette mot depresjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest bareentanke
Skrevet

Jeg har aldri hørt nevnt at betablokkere brukes ved depresjoner - de er jo kjent for og kunne gi nedstemthet/depresjon.

Er du sikker på at hun ikke har fått det mot ansgtrelaterte plager, feks høy puls?

Gjest StineW
Skrevet

Betablokkere har ikke noe for seg ved depresjon. Tvert imot, dersom en bare har depresjon (ikke angstplager som hjertebank, svetting etc) har jeg hørt at betablokker kan gjøre vondt verre.

For depresjon brukes for eksempel ssri (Seroxat, Cipramil, Zoloft, Cipralex, Fevarin), snri (Efexor Depot, Cymbalta) ,Remeron og Wellbutrin.

Remereon er effektiv, gir få bivirkninger, men økt apetitt er en hyppig bivirkning.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg må spørre hvem som står for medisineringen? Dette var virkelig ikke bra.

Hun bør umiddelbart få et antidepressivt middel. Hun kan bytte ut Vallergan med Tolvon eller Remeron, og hun bør slutte med pranolol.

Skrevet

Jeg må spørre hvem som står for medisineringen? Dette var virkelig ikke bra.

Hun bør umiddelbart få et antidepressivt middel. Hun kan bytte ut Vallergan med Tolvon eller Remeron, og hun bør slutte med pranolol.

Tusen takk for svar.

Da skal jeg be henne ta dette grundig opp når hun skal til psykologen igjen om et par dager. Syntes det hørtes veldig merkelig ut når jeg forstod at det var betablokker/hjertemedisin hun gikk på, for det er jo dyp depresjon jeg har fått høre at hun lider av. Og medisineringen har jo heller ikke hjulpet i det hele tatt.

Men jeg spurte henne i stad ang angstanfall, for var en av de andre som svarte meg som nevnte det. Og hun har hatt noe tilfelle av angstanfall, men ikke noe særlig, og at det er depresjonen som er det hun sliter med. Er det da mer logisk at hun har gått på pranolol da?

Men hun bruker ingenting mot depresjonen som hun da sliter mest med.

Tusen takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for svar.

Da skal jeg be henne ta dette grundig opp når hun skal til psykologen igjen om et par dager. Syntes det hørtes veldig merkelig ut når jeg forstod at det var betablokker/hjertemedisin hun gikk på, for det er jo dyp depresjon jeg har fått høre at hun lider av. Og medisineringen har jo heller ikke hjulpet i det hele tatt.

Men jeg spurte henne i stad ang angstanfall, for var en av de andre som svarte meg som nevnte det. Og hun har hatt noe tilfelle av angstanfall, men ikke noe særlig, og at det er depresjonen som er det hun sliter med. Er det da mer logisk at hun har gått på pranolol da?

Men hun bruker ingenting mot depresjonen som hun da sliter mest med.

Tusen takk for svar.

Det er ingen god gunn til bruk av pranolol. Ta det bort med en gang.

Gjest annlovinda
Skrevet

Det er ingen god gunn til bruk av pranolol. Ta det bort med en gang.

Ok, tusen takk for svar.

Planen var at de skulle trappes ned fra mandag (over 6 dager), så hun var uten de når hun skal på ferie, men da gjør vi det med en gang i stedet.

Igjen, takk for svar.

Gjest kjemper'n
Skrevet

Betablokkere har ikke noe for seg ved depresjon. Tvert imot, dersom en bare har depresjon (ikke angstplager som hjertebank, svetting etc) har jeg hørt at betablokker kan gjøre vondt verre.

For depresjon brukes for eksempel ssri (Seroxat, Cipramil, Zoloft, Cipralex, Fevarin), snri (Efexor Depot, Cymbalta) ,Remeron og Wellbutrin.

Remereon er effektiv, gir få bivirkninger, men økt apetitt er en hyppig bivirkning.

Hva er da Serquel medisin for?

Gjest minuma
Skrevet

Ok, tusen takk for svar.

Planen var at de skulle trappes ned fra mandag (over 6 dager), så hun var uten de når hun skal på ferie, men da gjør vi det med en gang i stedet.

Igjen, takk for svar.

Har du to døtre på 18, eller er det hun som skal alene 3 uker til syden med venner? Er det klokt om hun er dypt deprimert?

Gjest bareentanke
Skrevet

Ok, tusen takk for svar.

Igjen, takk for svar.

Betablokkere skal alltid trappes ned - så følg legens råd!

Gjest spenster
Skrevet

Hva er da Serquel medisin for?

Seroquel benyttes schizofreni men brukes også for bipolare lidelser. Er også kjent med at den kan gis for søvn.

Skrevet

Betablokkere skal alltid trappes ned - så følg legens råd!

Ja, de skal trappes ned over 6 dager i følge beskeden jeg fikk.

Så vi følger det, vi stopper ikke brått på det.

Takk for svar

Skrevet

Har du to døtre på 18, eller er det hun som skal alene 3 uker til syden med venner? Er det klokt om hun er dypt deprimert?

Det meste som skjer med min datter nå er i samråd med behandler.

Gjest minuma
Skrevet

Det meste som skjer med min datter nå er i samråd med behandler.

Godt å høre! Beklager at jeg la med opp i, men ejg ble litt bekymret selv her.

Skrevet

:)

Har vært bekymret for dette selv. Men tror nok også dette nok er noe av det beste for henne nå.

Vekk fra alle forpliktelser og slit hengende over seg. Bare kose seg med gode venner og slappe av.

Og dette er noe hun gleder seg til, og som hun har gledet seg til lenge. Er lenge siden ferien ble planlagt og bestilt. Dette ser hun fram til. Dette er den ene positive tingen hun ser fram mot nå.

Men jeg gleder meg ikke veldig, kommer nok til å være litt bekymret. Men vi skal nå ha kontakt selv om hun er ute å reise da.

Skrevet

Også er hun jo 18 år, så jeg kan jo ikke akkurat nekte henne å dra på ferie heller da, alene.

Men jeg kan så klart la være å sponse henne med lommepenger, slik at hun ikke kan dra. Men tror i grunn det vil være værre å gjøre det.

Men takk for svar

Gjest bareentanke
Skrevet

Ja, de skal trappes ned over 6 dager i følge beskeden jeg fikk.

Så vi følger det, vi stopper ikke brått på det.

Takk for svar

Okei godt og høre :) Håper din datter snart føler seg bedre - slik at dere alle kan slappe av litt.

God sommer :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...