Gå til innhold

Depresjon/bitterhet

Gjest Frustrert og sliten

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert og sliten

Hei! Jeg har en far som for det meste har et veldig dårlig humør og jeg lurer derfor på hva du tror kan være årsaken til dette. Her kommer en kort beskrivelse av hvordan han oppfører seg: Han er nesten alltid deprimert og kritisererende og han kan fly opp i vilt raseri for den minste ting. Han er veldig negativ til alt som skal gjøres og ser kun begrensninger. Nærmest alt er umulig inntil det motsatte er bevist. Han er generelt misfornøyd og legger skylden på alle rundt seg for ting som går galt, spesielt ting som har skjedd lang tid tilbake. Dette er etter vår mening helt meningesløse ting som ikke har rot i virkeligheten. Han påstår at disse tingene har ødelagt livet hans og ingenting lar seg rette opp. Han er videre opptatt av å fortelle hvor perfekt han selv er. Han sier til og med at han ikke kunne tenke seg å endre på noe som helst ved seg selv. Han er fullkommen, det er alle rundt ham det er noe galt med og som er årsaken til at han har det så fælt. Ellers kan man vel si at han oppfører seg som to forskjellige personer. Den offentlige utgaven er sjarmerende og snill som et lam, den private er svært kritiserende og bitter. Det er derfor kun den aller nærmeste familie som vet hvordan han egentlig er. Det skal videre sies at ting kan snu fort og noen få ganger innimellom kan han være i meget godt humør (nesten i overkant), men det er i hovedsak bitterheten som tar overhånd og som styrer hverdagen. Vi har en formening om at mye av dette kan skyldes av han ble overbeskyttet i barndommen og hele tiden fortalt at han var best i alt av sin mor. Vi tror derfor at han prøver å overbevise seg selv om at dette er sant, men at han i virkeligheten egentlig er veldig usikker på seg selv. Dette gjenspeiles muligens også ved at han blir veldig misunnelig på folk rundt ham som står på og får til ting. Han klarer ikke å glede seg over andres suksess og er mest opptatt av sitt eget ve og vel. Hva tror du kan være årsaken til slik oppførsel og ser du for deg noen diagnose som kan stemme med dette? Hvordan skal man videre takle sånn oppførsel? Hvis man svarer ham når han får slike utbrudd så blir det galt, og hvis man ikke gjør det så blir det også galt. Det ender uansett opp med raseri.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308890-depresjonbitterhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bikku

Takk, dette var til særdeles god hjelp.

Sorry, da!

Det var overhode ikke meninga å trigge hårsårhet fra noen hold. Jeg bare vet at vi strever med akkurat samme utfordring, og ville gi et signal om at jeg også venter spent på svar. For det ER en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308890-depresjonbitterhet/#findComment-2516086
Del på andre sider

Sorry, da!

Det var overhode ikke meninga å trigge hårsårhet fra noen hold. Jeg bare vet at vi strever med akkurat samme utfordring, og ville gi et signal om at jeg også venter spent på svar. For det ER en vanskelig situasjon.

Beklager så mye. Jeg trodde du var en av legene jeg så jeg ble så skuffet over svaret jeg fikk:-) Jeg har aldri prøvd dette før jeg skjønner du så jeg visste ikke at andre kunne kommentere innleggene. Nok en gang beklager så mye for uhøflig svar. Håper vi begge får hjelp til å takle situasjonen...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308890-depresjonbitterhet/#findComment-2516442
Del på andre sider

Gjest bikku

Beklager så mye. Jeg trodde du var en av legene jeg så jeg ble så skuffet over svaret jeg fikk:-) Jeg har aldri prøvd dette før jeg skjønner du så jeg visste ikke at andre kunne kommentere innleggene. Nok en gang beklager så mye for uhøflig svar. Håper vi begge får hjelp til å takle situasjonen...

He, he. Ja, om du trodde det var et legesvar, så hadde det jammen vært i tynneste laget :)

Her kan du vente både kommentarer og svar fra ymse hold. Og det er mange av svarene fra leserne som er verd å ta med seg, i tillegg til legesvarene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308890-depresjonbitterhet/#findComment-2516471
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...