Gå til innhold

Er dette også panikkanfall?

Anbefalte innlegg

Leste nedenfor her om panikkanfall og lurer på om det er det jeg også har?

Mine anfall skjer om natta. Jeg våkner plutselig av kraftig hjertebank. Det er så kraftig at det kjennes som hjertet er i ferd med å sprette ut gjennom kroppen. Skjer ikke veldig ofte. Jeg ligger alltid på ryggen når det skjer.

Er dette også panikkanfall? Etterhvert har skjønt at jeg ikke dør av det og blir mindre redd når det skjer, men tør ikke sove før det over.

Jeg føler meg ellers frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/308954-er-dette-ogs%C3%A5-panikkanfall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest En fast bruker

Gå og ta en blodprøve. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 38. Det er innenfor normalspekteret. Såvidt... ;-)

Og jeg våknet også om nettene, badet i svette og med hjertebank og jeg vet ikke hva. Jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg, hvilket det heldigvis ikke var.

Det lar seg sjekke med en enkel blodprøve - Lykke til!

Gå og ta en blodprøve. Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 38. Det er innenfor normalspekteret. Såvidt... ;-)

Og jeg våknet også om nettene, badet i svette og med hjertebank og jeg vet ikke hva. Jeg trodde det var noe alvorlig galt med meg, hvilket det heldigvis ikke var.

Jeg blir straks 42 og jeg syntes det hørtes tidlig ut, men hvis du mener det er normalt så.

Jeg er normalt en frysepinne og er det ennå, men på natta bader jeg i svette innimellom. Ikke hver natt, men av og til.

Ellers er menstruasjonen fremdeles regelmessig og min mor var over 50 før den forsvant.

Annonse

Gjest minuma

Jeg blir straks 42 og jeg syntes det hørtes tidlig ut, men hvis du mener det er normalt så.

Jeg er normalt en frysepinne og er det ennå, men på natta bader jeg i svette innimellom. Ikke hver natt, men av og til.

Ellers er menstruasjonen fremdeles regelmessig og min mor var over 50 før den forsvant.

Nattesvette er også et tegn på kreft. Jeg sier det bare fordi jeg ikke viste det. Fikk brystkreft som 42-åring. Beklager hvis jeg skremmer deg, er overopptatt av dette.

Her står det litt om overgangsalder:

http://www.novonordisk.no/documents/article_page/document/hrt_symtom_klimakteriesymtom.asp

Symptomene kan jo stemme på akkurat de punktene du nevner.

Takk for link. Det stemmer ihverfall på 2 punkter, nattsvette og hjertebank. Det andre har jeg ikke merket så mye til enda.

Rart å tenke på at jeg skulle være i overgangsalderen.

Nattesvette er også et tegn på kreft. Jeg sier det bare fordi jeg ikke viste det. Fikk brystkreft som 42-åring. Beklager hvis jeg skremmer deg, er overopptatt av dette.

Nei, du skremmer meg ikke. Tok mammografi for en stund siden og nattesvetten begynte før det.

Gjest En fast bruker

Min mor var også godt over 50 år. Min farmor derimot, var visstnok veldig tidlig. Mn arver som kjent gener fra både mor og far. ;-)

Det er ikke sikkert du er i overgangsalderen. Men siden det er en enkel ting å sjekke ut, er det å ta en sånn blodprøve et greitt sted å begynne.

Lykke til!

Min mor var også godt over 50 år. Min farmor derimot, var visstnok veldig tidlig. Mn arver som kjent gener fra både mor og far. ;-)

Det er ikke sikkert du er i overgangsalderen. Men siden det er en enkel ting å sjekke ut, er det å ta en sånn blodprøve et greitt sted å begynne.

Lykke til!

Ja, jeg skal gjøre det.

Annonse

Takk, det går bra nå. :)

De fant forresten ikke min på mammografi, men jeg kjente det selv. Skremte jeg deg nå da? :o

Nei, fordi når jeg tenker etter har jeg hatt denne nattsvetten en god stund. Tror det er over ett år, så hvis det hadde vært kreft, hadde jeg sikkert følt meg syk nå.

Men jeg skal passe litt på for det er brystkreft på min fars side av slekten. Det er lenge siden og de overlevde.

Fint at det går bra med deg:-)

AneM1365380603

Takk for link. Det stemmer ihverfall på 2 punkter, nattsvette og hjertebank. Det andre har jeg ikke merket så mye til enda.

Rart å tenke på at jeg skulle være i overgangsalderen.

Jeg deltok på et kurs nylig, og der ble klimakteriet nevnt som en fase i livet som kan gi sorgfølelse. En fase i livet er over, men for mange oppleves det også som en lettelse, eller begge deler.

Det trenger ikke nødvendigvis være overgangsalderen, men det kan tyde på at det er helt i startfasen. Du bør i allefall ikke utelukke andre ting før du er sikker.

Gjest minuma

Nei, fordi når jeg tenker etter har jeg hatt denne nattsvetten en god stund. Tror det er over ett år, så hvis det hadde vært kreft, hadde jeg sikkert følt meg syk nå.

Men jeg skal passe litt på for det er brystkreft på min fars side av slekten. Det er lenge siden og de overlevde.

Fint at det går bra med deg:-)

:) Godt det var en avbalansert person jeg traff på!

Jeg deltok på et kurs nylig, og der ble klimakteriet nevnt som en fase i livet som kan gi sorgfølelse. En fase i livet er over, men for mange oppleves det også som en lettelse, eller begge deler.

Det trenger ikke nødvendigvis være overgangsalderen, men det kan tyde på at det er helt i startfasen. Du bør i allefall ikke utelukke andre ting før du er sikker.

Det er nok det. Jeg har tenkt på det en stund, siden jeg har denne nattsvetten, men har slått det fra meg ganske fort da jeg helst ikke vil være ei "gammel dame" i overgangsalderen. Det er jo bare noe som angår andre og ikke meg:-)

Men når frosken også kobler hjertebanken til overgangsalderen, må jeg bare innse at det er realiteten. Jeg hadde jo ikke dette før, men har vel hatt det kanskje like lenge som nattsvetten.

Skal få tatt en blodprøve.

Men nå chatter jeg, så jeg får gi meg nå:-)

Svar til deg ligger over her.

Bare en liten tilleggsopplysning; overgangsalder kan gå over svært mange år - det er visstnok derfor det kalles overgang. Det betyr at enkelte symptomer kan komme og gå i årevis.

Det er kommet en ny nettside om temaet som kalles www.overgang.no

Gjest Valnøtt

38??? Sjokk! Det er ikke lenge til....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...