Gå til innhold

Har det noe å si? NHD

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en "kamp" for å få diagnosen fibromyalgi og å bli trodd på at det er en fysisk sykdom jeg lider av, så har jeg gjennom et par år blitt "feildiagnostisert" med dyp depresjon. Jeg oppdaget dette i forbindelse med at jeg bestilte utskrift av legejournalen min. Fastlegen har også sagt til meg at han trodde at det var depresjon, men jeg prøvde å argumentere mot dette, siden jeg tidligere har hatt depresjon, og mener at jeg klarer å gjenkjenne symptomene.

Uansett, så har han nå skrevet dette i journalen så det står der i all fremtid, eller? Vil dette ha noen betydning for meg, eller spiller det egentlig ingen rolle - jeg tenker spesielt i forhold til NAV og forsikringsselskaper som har tillatelse til å lese journalen min. Er det riktig at en feil diagnose skal bli stående der bare fordi legen ikke tok meg på alvor?

Hvilke følger kan dette ha for meg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309039-har-det-noe-%C3%A5-si-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har forsikringsselskapene rett til å lese journalen?????

Men, hvis jeg ikke har fulgt opp og fått den videresendt hit og dit, da kan de vel ikke spore den opp?

*skrekk*

Neida, forsikringsselskaper har ikke rett til å lese journalen helt av seg selv. Det må pasienten samtykke i skriftlig om, og det har jeg gjort nå pga evt utbetaling av forsikringspenger. Så slapp av, de går ikke inn der å snoker helt uten videre:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

1. Også meget flinke leger kan sette feil diagnoser. Når dette blir klart, skal diagnosen rettes.

2. Ja, i verste fall kan forsikringsselskapet bruke dette mot deg. Evt kan det være at du må betale høyere premie.

Rett skal være rett. Hadde du ikke depresjon, skal journalen rettes.

Neida, forsikringsselskaper har ikke rett til å lese journalen helt av seg selv. Det må pasienten samtykke i skriftlig om, og det har jeg gjort nå pga evt utbetaling av forsikringspenger. Så slapp av, de går ikke inn der å snoker helt uten videre:-)

''Så slapp av, de går ikke inn der å snoker helt uten videre:-)''

Faen veit!

Annonse

Gjest Grågrønn

Det var godt å høre. Jeg har journaler litt her og der. Psykiateren jeg gikk til sa at ingen hadde innsyn med mindre det gjaldt den institusjonen.

Og den forrige psykologen der alt gikk fryktelig galt er privatpraktiserende, så da er den sikret (den jeg er mest bekymret for egentlig).

Og legen min er helt ok. Psykologen likeså.

Så da puster jeg lettet ut!

Takk :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...