Gå til innhold

Kan psykologen bli støttekontakt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er ikke psykolog, men jeg er rimelig sikker på at dette rammes av psykologenes eteiske regler.

Dere/psykologen kan ikke gå direkte fra å være behanlder og inn i en annen nær rolle i forhold til deg (støttekontakt, venn, kjærest osv).

Om derimot begge er medlem i samme organisasjon som idrettslag, korps el.l. må det være helt ok.

Gjest Grågrønn

Jeg blir litt i stuss over hva du ønsker en psykolog til.....det kan jo bli en hvilepute også. "Special treatment" har det blitt forsket litt på, og det at man er spesiell for psykologen kan føre til bedring, samtidig kan det føre til avhengighet og at ting trekker ut. Jeg er i utgangspunktet ikke for at noen skal bli "spesielle" og andre ikke. Tror det er galt.

Jeg tror ikke en slik vennskapsrelasjon er til det beste jeg, hverken for deg eller psykologen.

Hvorfor er det viktig å ha en slik relasjon?

Gjest Grågrønn

Klippet ut fra de etiske retningslinjene;

"Rollekonflikter og utnytting

Psykologen tilstreber bevissthet om sine egne behov, holdninger og vurderinger og om sin rolle i relasjonen. Han/hun misbruker ikke sin makt og stilling gjennom å utnytte klientens avhengighet og tillit.

Psykologen unngår utenomprofesjonelle relasjoner til en klient, som kan redusere den profesjonelle distanse og føre til interessekonflikter eller utnyttelse.

Psykologen er oppmerksom på hvordan intimitet og seksualitet direkte og indirekte kan påvirke relasjonen mellom psykolog og klient. Psykologen unngår privatisering og seksualisering av klientrelasjoner. Seksuell omgang mellom psykolog og klient skal ikke forekomme."

Så blir det jo et spørsmål om skjønn da.....

Her er linken;

http://www.psykol.no/default.aspx?aid=9044520&i=9044543

Så klikker du deg frem i den lille boksen på høyresiden....

Jeg blir litt i stuss over hva du ønsker en psykolog til.....det kan jo bli en hvilepute også. "Special treatment" har det blitt forsket litt på, og det at man er spesiell for psykologen kan føre til bedring, samtidig kan det føre til avhengighet og at ting trekker ut. Jeg er i utgangspunktet ikke for at noen skal bli "spesielle" og andre ikke. Tror det er galt.

Jeg tror ikke en slik vennskapsrelasjon er til det beste jeg, hverken for deg eller psykologen.

Hvorfor er det viktig å ha en slik relasjon?

Kloke tanker... Jeg har egentlig vært foreldreløs hele livet. Har hatt foreldre... men de har alltid vært syke og ikke i stand til å ta seg av oss. Har en tvillingssøster også som det står enda verre til med. Hun har såtte i fengsel i snart et år... narkoman, begått ran, stiftet branner o.s.v.

Jeg er voksen... men hadde jeg bare hatt noen å løpe til når det var noe tror jeg at jeg hadde greid meg mye bedre. Jeg hater å føle meg avhengig... men samtidig livredd for å bli alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...