Gå til innhold

betablokker NHD

Anbefalte innlegg

Gjest lille08

Hei Jeg fikk panikkangst og GAD for 5 år siden, og begynte da på betablokker (atenolol 50 mg) som fungerte meget bra mot min konstant raske puls og panikkanfall de første 2-3 årene. Etter to år med en belastninsskade og inaktivitet(etter mye trening), har formen blitt gradvis dårligere, og jeg synes ikke betablokeren fungerer like bra som før. (Har blitt plaget med konstant hjertebank, særlig når jeg reiser meg, etter matinntak, etter trening etc etc) Har vært til full hjertesjekk 2 ganger de siste årene, en av kardiologene gav meg den noe dårlige definerte og ufarlige diagnosen "inappropriate sinustakycardia". Andre (blandt annet min fastlege og psykiater )mener dettte er relatert til angsten min og mitt høyre stressnivå i kroppen (noe jeg er delvis enig i) Kan betablokkeren miste sin effekt? jeg har prøvd å øke dosen, men da blir jeg utalt svimmel med blodtrykksfall. Er det skadelig for hjertet å banke så hardt og til tider fort (over 100)? Har nå en gj.snitt puls på ca 80, men problemet er at jeg føler hjertet banke i brystet og halsen, noe jeg blir veldig sliten av. Er det vanlig å bli mer følsom for alkohol, visse matvarer etc. etter å ha hatt langvarig angst og stresshormonproduksjon? Blir bare så bekymret, og føler meg utslitt til tider. (Andre fysiske årsaker er utelukket)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309209-betablokker-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest krakradada

Jeg forstår at du føler deg bekymret, dette med hjertet og avvik gjør oss jo urolige naturlig nok. Nå må du imidlertid gripe fatt i det faktum at du er undersøkt og du har ingen påvist hjertelidelse.

Du sier ingenting om kjønn eller alder, men en hvilepuls på 80 er normalt for en del av oss. Vedvarende hvilepuls over 90 - bør utredes sa min hjertelege. At pulsen din øker ved aktivitet er normalt og den kan øke relativt mye bare ved og reise seg og gå hvis du er i dårlig form. Noe du vel er hvis du har vært inaktiv et par år. Hjertebank er ubehagelig - men sjelden farlig. Det er helt vanlig at det gjerne blir mer av det etter inntak av mat og når man hviler etter aktivitet.

Jeg tror at du ved aktivitet over litt tid vil bli kvitt hjertebanken din og at du også vil kunne få en lavere hvilepuls.

Kan du øke betablokkeren med bare litt (altså dele tabl.i halv eller kvart) i en periode - kan dette også være en løsning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309209-betablokker-nhd/#findComment-2519570
Del på andre sider

Jeg forstår at du føler deg bekymret, dette med hjertet og avvik gjør oss jo urolige naturlig nok. Nå må du imidlertid gripe fatt i det faktum at du er undersøkt og du har ingen påvist hjertelidelse.

Du sier ingenting om kjønn eller alder, men en hvilepuls på 80 er normalt for en del av oss. Vedvarende hvilepuls over 90 - bør utredes sa min hjertelege. At pulsen din øker ved aktivitet er normalt og den kan øke relativt mye bare ved og reise seg og gå hvis du er i dårlig form. Noe du vel er hvis du har vært inaktiv et par år. Hjertebank er ubehagelig - men sjelden farlig. Det er helt vanlig at det gjerne blir mer av det etter inntak av mat og når man hviler etter aktivitet.

Jeg tror at du ved aktivitet over litt tid vil bli kvitt hjertebanken din og at du også vil kunne få en lavere hvilepuls.

Kan du øke betablokkeren med bare litt (altså dele tabl.i halv eller kvart) i en periode - kan dette også være en løsning.

takk for svar:) Har tatt x antall stoffskifteprøver de siste årene, så vet at jeg ikke har forhøyet stoffskifte. Uten betablokkene har jeg nok en hvilepuls på 90-100, men jeg har aldri hørt at det er farlig. Flere som går med høyere hvilepuls over lang tid, uten noen form for skade. Forsøker å øke betablokkerdosen,men det hjelper lite på symptomene, annet enn at jeg blir mer svimmel og trøtt.

God sommer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309209-betablokker-nhd/#findComment-2519975
Del på andre sider

Det beste tiltaket mot høy puls er fysisk trening. Om du trener opp kondisjonen, vil pulsen synke.

Betablokker kan gi depresjoner, og jeg synes ikke en økning av disse er veien å gå.

tusen takk, NHD

Jeg er helt enig i at kondisjonstrening er det beste, det er bare så vanskelig når formen er på bånn og man får galopperende hjerte bare av å gå opp en trapp:( Var i super form før, og da var ikke pulsen et like stort problem.

Og ja, jeg betablokkeren har også gjort meg ganske deprimert, så jeg vil nødig øke dosen for mye

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309209-betablokker-nhd/#findComment-2520044
Del på andre sider

Annonse

Gjest krakradada

tusen takk, NHD

Jeg er helt enig i at kondisjonstrening er det beste, det er bare så vanskelig når formen er på bånn og man får galopperende hjerte bare av å gå opp en trapp:( Var i super form før, og da var ikke pulsen et like stort problem.

Og ja, jeg betablokkeren har også gjort meg ganske deprimert, så jeg vil nødig øke dosen for mye

Kondis må gradvis bygges opp - du har jo treningserfaring fra før av :) Det er ikke lett og begynne og løpe trapper som første del av treningen når man har vært inaktiv en god stund. Jeg anbefaler gode gåturer i et moderat tempo og deretter legge inn litt intervalltrening ettersom formen stiger. Og husk at denne høye pulsen du opplever ikke er farlig - men en reaksjon på dårlig form - så det er bare og pushe den litt.

90-100 i hvilepuls er ikke farlig, men det bør undersøkes hvis dette ikke er vanlig hos deg - og det er jo gjort.

Jeg tenkte på en minimal økning av betablokkere, men hvis det ikke gir ønsket effekt - har det jo ikke noe for seg,

God sommer til deg :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309209-betablokker-nhd/#findComment-2520452
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...