Gå til innhold

NHD - please svar meg!

Gjest oppegående og kreativ 40-åring

Anbefalte innlegg

Jeg har spurt om dette lenger ned, uten å få svar, men jeg skjønner det er mange spørsmål du har å svare på. Ville bli veldig glad om du ville svare meg nå.

Det er viktig for meg å få vite følgende:

Kan man bruke Wellbutrin hvis man har både generalisert angstlidelse (bekymring etc) og periodevis depresjon, men man ikke ønsker å bruke SSRI? Virker Wellbutrin også dempende på angst / engstelse? Virker det også dempende på irritabilitet? Hva med småparanoide tendenser?

Jeg gikk på Cipramil men sluttet fordi jeg mistet kontakt med egne følelser og kreativitet, uansett dose. Følte jeg ikke levde ordentlig. Fastlegen min har ikke veldig god greie på psykofarmaka, men vi diskuterer nå hvilket medikament som kan være lurt for meg.

Hvis ikke Wellbutrin, hvilket medikament vil du så anbefale?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar!

Det jeg lurte på, er at jeg kan ikke se i medikamentbeskrivelsen at den virker også på angst, og lurte på om du har erfaring emd dette?

Det som er problemet med dere GADere, er at dere skal ha forsikringer ned til minste detalj.

Ja, Wellbutrin virke rpå angst hos mange, men ikke på alle. Jeg vet ikke hvordan det vil virke på deg.

Som jeg skrev i forrige svar: Ta sjansen og prøv. Du har intet å tape.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/#findComment-2520011
Del på andre sider

Gjest leeana

Hva med abilify? Det er et antipsykotikum og brukes i små doser for de som er litt paranoide, har tankekjør og redd. Den virker også på depresjon, tror jeg. Uten at jeg er noe lege, det er mine erfaringer. Abilify virker på både dopamin- og serotonin reseptorer. I store doser brukes dette preparatet til psykotiske. Selv har jeg stor nytte av en liten dose på 5 mg. Det limer meg såpass sammen at det blir lettere å takle ting. Du kan jo prøve å spør en kompetent fagperson eller sjekke opp denne i felleskatalogens pasientutgave.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/#findComment-2520023
Del på andre sider

Det som er problemet med dere GADere, er at dere skal ha forsikringer ned til minste detalj.

Ja, Wellbutrin virke rpå angst hos mange, men ikke på alle. Jeg vet ikke hvordan det vil virke på deg.

Som jeg skrev i forrige svar: Ta sjansen og prøv. Du har intet å tape.

Nå syns jeg du svarer fordomsfullt. Du trekker feilslutninger om hvorfor jeg spør.

Jeg spør fordi både min fastlege og jeg er interessert i at jeg skal ha et medikament som virker mot begge deler. Jeg er ikke redd for å prøve Wellbutrin, men det er rett og slett liten vits å venne seg til et nytt medikament, hvis det i utgangspunktet er feil medikament og hvis et annet medikament regnes for mer egnet. Det står ingenting på beskrivelsen at Wellbutrin også virker mot angst, derfor spør jeg.

Som jeg skrev, lurte jeg også på om det var et annet preparat du heller ville anbefale i de tilfellene der det er snakk om både GAD og depresjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/#findComment-2520233
Del på andre sider

Annonse

Nå syns jeg du svarer fordomsfullt. Du trekker feilslutninger om hvorfor jeg spør.

Jeg spør fordi både min fastlege og jeg er interessert i at jeg skal ha et medikament som virker mot begge deler. Jeg er ikke redd for å prøve Wellbutrin, men det er rett og slett liten vits å venne seg til et nytt medikament, hvis det i utgangspunktet er feil medikament og hvis et annet medikament regnes for mer egnet. Det står ingenting på beskrivelsen at Wellbutrin også virker mot angst, derfor spør jeg.

Som jeg skrev, lurte jeg også på om det var et annet preparat du heller ville anbefale i de tilfellene der det er snakk om både GAD og depresjon.

Ærlig talt, hvor mange svar fra NHD forventer du å få??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/#findComment-2520246
Del på andre sider

Gjest plingpling

Jeg vet om noe som fungerer godt på alt sammen - aktivitet, frisk luft, bruke kroppen, bli sliten som fører til god nattesøvn. La endorfinene bruse. Det virker bedre enn alt det andre du kan putte i deg, som gjerne demper lysten, gjør deg flat og sløv og lite engasjert. Verdt et forsøk kanskje i og med at du skriver at du er både oppegående og kreativ :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/#findComment-2520462
Del på andre sider

Gjest leeana

Jeg skjønner at du spør om dette - det er veldig greit å vite hvilke indikasjoner et preparat har. På den andre side så er det vel umulig å vite hva som virker best for deg uten at du først prøver? Feks så har ingen SSRI funket noe bra på meg for GAD, kun abilify i små doser funket. Det kan være motsatt for deg, eller det kan være som med meg. Hvem vet. Du må nok bare prøve deg frem som alle andre må.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/#findComment-2520839
Del på andre sider

Gjest leeana

Jeg vet om noe som fungerer godt på alt sammen - aktivitet, frisk luft, bruke kroppen, bli sliten som fører til god nattesøvn. La endorfinene bruse. Det virker bedre enn alt det andre du kan putte i deg, som gjerne demper lysten, gjør deg flat og sløv og lite engasjert. Verdt et forsøk kanskje i og med at du skriver at du er både oppegående og kreativ :)

Enig i at dette hjelper og også enig dette med sløvheten som kan fremkalle en usunn livsstil. Derfor tenker jeg at ved GAD så er det som du sier, hva en velger å fokusere på, hva en gjør ut av livet sitt selv og disse viktige tingene som mosjon, frisk luft, jevnlige sunne måltid og bruke tankene sine for å motvirke. En liten dose medisinering kan være lurt; en som ikke fører til avflatning og hvor en fremdeles er i stand til å ta tak i ting. Men er redd for at for en GADer, så blir vel ingen medisinering helt bra nok, da må en jobbe med seg selv ved siden av. Ingen medisiner kan jo stoppe en i å produsere katastrofetanker, kun dempe til en viss grad.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/#findComment-2520840
Del på andre sider

Gjest plingpling

Enig i at dette hjelper og også enig dette med sløvheten som kan fremkalle en usunn livsstil. Derfor tenker jeg at ved GAD så er det som du sier, hva en velger å fokusere på, hva en gjør ut av livet sitt selv og disse viktige tingene som mosjon, frisk luft, jevnlige sunne måltid og bruke tankene sine for å motvirke. En liten dose medisinering kan være lurt; en som ikke fører til avflatning og hvor en fremdeles er i stand til å ta tak i ting. Men er redd for at for en GADer, så blir vel ingen medisinering helt bra nok, da må en jobbe med seg selv ved siden av. Ingen medisiner kan jo stoppe en i å produsere katastrofetanker, kun dempe til en viss grad.

Jeg er helt enig med deg i at ingen medisiner kan stoppe katastrofetanker/bekymringstanker, men kun dempe dem i noe grad. Problemet er da selvsagt at de også "demper" oss - og vi blir sittende passive, flate i følelseslivet og med lite energi til og utøve det vi må utøve for at vi skal kunne endre det vi har satt oss fast i.

Jeg har selv forsøkt medikamentell behandling uten noen merkbar virkning, sett bort fra bivirkninger. Det som hjalp meg i gang var en psykolog som virkelig kunne dette med kognitiv terapi. Etter 10-12 konsultasjoner var det meste satt i perspektiv og jeg kunne aktivt begynne og utfordre det jeg fryktet. Derfra og videre har det vært min kamp. Mitt oppgjør med inngrodde tanker og vaner. Og jeg kjemper fortsatt :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309249-nhd-please-svar-meg/#findComment-2521502
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...