Gå til innhold

NHD med håp om rask tilbakemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jo veldig plaget med angst og depresjoner, spesielt om sommeren..det er familietid og reising på plakaten.

Jeg er heldig som har en lege som skjønner meg, men hun er dog ingen psykolog.

Jeg leser at andre her inne får medisiner pga tankekjør...jeg lurer litt på om dette er noe jeg burde prøvd.

Jeg går daglig med tanker om at jeg ikke er god nok, hva er meningen med livet..hva skjer om jeg bare forsvinner, hva er letteste utvei,metoder, osv. Dette selv om jeg bare har ett eneste ønske, og det er å leve....

Jeg jobber, men det er bare så vidt jeg holder ut-da jeg aller helst vil sove...

Jeg har angstanfall, og har avlyst ferieturen i år, jeg er deprimert..

Jeg går på 30 mg cipralex fast hver dag, jeg har liten effekt av 10 mg sobril+10 mg vival sammen..noe jeg kan ta inntil 3 ganger hver dag...for å overleve..inni meg er jeg like urolig og har det samme tankekjøret. Det er spesielt våren og sommeren som er problemet mitt.

Kan du anbefale noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slåen
Skrevet

Jeg er ikke NHD, men om angst i sosiale settinger er ditt hovedproblem, drister jeg meg til å spørre om du har vurdert å forsøke en MAO-hemmer?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du prøvd kognitiv psykoterapi?

Det er sjelden medisiner alene tar bort alle plager ved blandet angst og depresjon.

Skrevet

Har du prøvd kognitiv psykoterapi?

Det er sjelden medisiner alene tar bort alle plager ved blandet angst og depresjon.

Jeg har gått til kognitiv behandling i mange år. Jeg skal ha min siste time hos psykiatrisk sykepleier i Juli. Går i gruppe, og har også vært med på forsøk hos psykologspesialist/modum.

Jeg har ikke fått trent like godt på å møte angsten som jeg burde, da det har vært en del familiære situasjoner som har oppstått og som har hemmet progresjonen min. Det er jeg dessverre klar over. I tillegg jobber min mann og jeg mye skift, så det å få trent på de tingene jeg frykter mest er litt vanskelig nå i denne perioden. Det er nok derfor mye av tankekjøret kommer i vår og sommer perioden.

Akkurat nå er jeg så desperat, at jeg tar de pillene som hjelper, og er villig til å prøve andre ting-om ikke for alltid, så bare i sommerperioden sånn at jeg kunne få oppleve at en ferie er en ferie, og ikke et mareritt...

Skrevet

Jeg har gått til kognitiv behandling i mange år. Jeg skal ha min siste time hos psykiatrisk sykepleier i Juli. Går i gruppe, og har også vært med på forsøk hos psykologspesialist/modum.

Jeg har ikke fått trent like godt på å møte angsten som jeg burde, da det har vært en del familiære situasjoner som har oppstått og som har hemmet progresjonen min. Det er jeg dessverre klar over. I tillegg jobber min mann og jeg mye skift, så det å få trent på de tingene jeg frykter mest er litt vanskelig nå i denne perioden. Det er nok derfor mye av tankekjøret kommer i vår og sommer perioden.

Akkurat nå er jeg så desperat, at jeg tar de pillene som hjelper, og er villig til å prøve andre ting-om ikke for alltid, så bare i sommerperioden sånn at jeg kunne få oppleve at en ferie er en ferie, og ikke et mareritt...

Kjære NHD, kan du se på svaret her og gi meg en tilbakemld. Ferien nærmer seg.....PS. Beklager å måtte bry deg, det er ikke meningen, men for min del handler det litt om liv eller død. Vet det høres drastisk ut, men jeg tror ikke jeg holder ut en sommer til....

Gjest sommer er en tøff tid
Skrevet

Ofte så er små/moderate doser antipsykotika best mot tankekjør. Det virker også bra mot angst og depresjon. Det apet jeg synes har funket best, er abilify. Merker at den stabiliserer meg og at angsten/depresjonen ikke når samme høyder/bunn som før. Den virker på serotonin- og dopamin reseptorer. Før var jeg som deg, tok høye doser antidepressiva og benzo. Det funket ikke. Nå står jeg kun på 5 mg abilify og det fungerer. Den må taes om morgenen fordi den ikke hjelper på søvn. Den virker forholdsvis fort, selv om du bør gå på den hver dag i en periode for at den skal fortsette å virke.

Kan dette være noe for deg? (Det vet jeg ikke, men det er mine erfaringer).

Ellers så vær obs på at benzo kan gi mer angst, dess mer av de du tar. De er ment kun til å tas når det absolutt er nødvendig i unntakstilfeller. Kanskje du kan redusere bruken av benzo ved å begynne på riktig medisin.

Kan du prate med legen din om dette? Evt kan hun vel forhøre seg med en spesialist, hvis hun ikke vet så mye om dette. (Vet at enkelte leger gjør det hvis de er usikre).

Lykke til i sommer.

Gjest Elextra
Skrevet

Kjære NHD, kan du se på svaret her og gi meg en tilbakemld. Ferien nærmer seg.....PS. Beklager å måtte bry deg, det er ikke meningen, men for min del handler det litt om liv eller død. Vet det høres drastisk ut, men jeg tror ikke jeg holder ut en sommer til....

Det siste ionlegget satte du under ditt eget innlegg, NHD vil derfor ikke få det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville økt Cipralex til 40 mg og lagt til Remeron 15-30 mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...