Gå til innhold

ustabil psykiatrisk sykepleier

Anbefalte innlegg

Gjest så ekkelt og forvirrende

Har et spørsmål som har gnaget i meg en stund. Har kontakt med en psykiatrisk sykepleier i kommunen, og hun sier hun har slitt psykisk og måtte motta hjelp sjølv før. Det i seg sjølv synes jeg er heilt ok. Men saken er jo at av og til sier hun ting som gjør meg nedbrutt/oppløst etterpå uten at jeg klarer å sette helt fingern på det. Og da kan jeg ha det rimelig fint før samtalen. Går til en psykolog, så skal vel ikke prate om ting med henne i dybda i hvertfall. Prøvd å få bytta, men får henne som kontaktperson likevel. Litt vanskelig å komme med konkret eksempel, redd for å bli gjenkjent. Men hun kan si ting som er litt motstridende/forvirrende og som gjør at jeg føler meg angstfylt og veldig redd etterpå. Engang sa hun noe negativt om den psykologen jeg går til og. Som om det er mitt problem. Vetikke, er nesten som jeg føler meg litt "misbrukt" eller "brukt" uten at jeg kan sette fingern på det.. er kjempesårbar no, så hva jeg gjør veit jeg ikke. Hun er borte i fire uker no, da. Men etterpå, hva da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309391-ustabil-psykiatrisk-sykepleier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor får du ikke bytte hvis det er flere psyk.spl. i kommunen?

Jeg har byttet en gang - uten problemer. Og da hadde jeg ingen annen begrunnelse enn at jeg ikke fant helt tonen med den personen jeg hadde fått tildelt.

Tok opp det med sekundærkontakta mi, at vi ikkje hadde kjemi, så spurte jeg om å bytte. Hun skulle ta det opp, sa hun, men så hørte jeg ikke mer. Og jeg syntes det var ekkelt å lage oppstyr også. Vet ikke hvordan gå fram i slike saker heller. Hvem jeg snakker med?

Tok opp det med sekundærkontakta mi, at vi ikkje hadde kjemi, så spurte jeg om å bytte. Hun skulle ta det opp, sa hun, men så hørte jeg ikke mer. Og jeg syntes det var ekkelt å lage oppstyr også. Vet ikke hvordan gå fram i slike saker heller. Hvem jeg snakker med?

Det var nettopp sekundærkontakten jeg tok det opp med - og det hele ordnet seg ganske greit.

Kan ikke du ta det opp en gang til? Kanskje skjønte hun ikke alvoret?

Eller du kan skrive et brev?

Skjønner godt at du synes det er vanskelig - det syntes jeg også. MEN det er jo deg det dreier seg om - og psyk.spl. skal være så proffe at de skjønner at slike ting skjer.

Gjest hallosann

Huff dette opplevde jeg i månedsvis med en støttekontakt - jeg ble jo til slutt nesten terapeuten hennes og selvsagt helt utslitt. Jeg sa i fra til min primærkontakt og så ingen grunn til og skjule hvorfor jeg ville bytte eller fortsette uten. Dette er tross alt en person som utøver et yrke hvor det kreves at man legger seg selv til side og fokuserer på og hjelpe den man skal hjelpe. Og da er det viktig at vedkommende får tilbakemeldinger og kan endre adferd.

Annonse

Huff dette opplevde jeg i månedsvis med en støttekontakt - jeg ble jo til slutt nesten terapeuten hennes og selvsagt helt utslitt. Jeg sa i fra til min primærkontakt og så ingen grunn til og skjule hvorfor jeg ville bytte eller fortsette uten. Dette er tross alt en person som utøver et yrke hvor det kreves at man legger seg selv til side og fokuserer på og hjelpe den man skal hjelpe. Og da er det viktig at vedkommende får tilbakemeldinger og kan endre adferd.

Ja det var bra du fikk bytta. Men er skamfølelse har låst seg fast inni meg, så veit ikke hva jeg gjør med det.Får en vikar i sommer, kanskje prate med ho om det? Tror nesten hun merka det også, da hun var til stade i sted..

Gjest hallosann

Ja det var bra du fikk bytta. Men er skamfølelse har låst seg fast inni meg, så veit ikke hva jeg gjør med det.Får en vikar i sommer, kanskje prate med ho om det? Tror nesten hun merka det også, da hun var til stade i sted..

Jeg sa i fra direkte til støttekontakten også jeg - slik at hun fikk muligheten til og endre seg og at vi kunne fortsette, men det fungerte bare ikke. I tillegg til at jeg fikk hele livshistorien hennes var hun en sånn kos og klem-type. Jeg ble som sagt helt utslitt og det var jo ikke meningen med dette samarbeidet. Du føler det du føler - gjør noe med det. Ingen er tjent med at du synes dette er ubehagelig, ekkelt og at du skammer deg.

Gjest ekkelt og forvirrende

Jeg sa i fra direkte til støttekontakten også jeg - slik at hun fikk muligheten til og endre seg og at vi kunne fortsette, men det fungerte bare ikke. I tillegg til at jeg fikk hele livshistorien hennes var hun en sånn kos og klem-type. Jeg ble som sagt helt utslitt og det var jo ikke meningen med dette samarbeidet. Du føler det du føler - gjør noe med det. Ingen er tjent med at du synes dette er ubehagelig, ekkelt og at du skammer deg.

Ja skal si fra. Må bare finne styrke først.Men skal gjøre det.Det er vel ikke sånn det ska være at en gruer seg til neste møte..

Skriv et brev.

Forklar kort at du ikke finner tonen med denne psykiatriske sykepleieren og at du derfor ønsker å bytte. Skriv at du tror du vil få langt bedre utbytte av behandlingen om du kan få en person som kjemien stemmer bedre med. Si at du håper byttet kan gjøres i nærmeste fremtid, senest i august.

Dette er ikke å lage bråk, men er saklig ryddig og greit.

mvh

Skriv et brev.

Forklar kort at du ikke finner tonen med denne psykiatriske sykepleieren og at du derfor ønsker å bytte. Skriv at du tror du vil få langt bedre utbytte av behandlingen om du kan få en person som kjemien stemmer bedre med. Si at du håper byttet kan gjøres i nærmeste fremtid, senest i august.

Dette er ikke å lage bråk, men er saklig ryddig og greit.

mvh

Ja var en god ide. Men hvem skal få dette brevet? teamledern i den bydelen? Hvis der er en teamleder da?Aner ikke hvem som skal få et sånt brev?

Ja var en god ide. Men hvem skal få dette brevet? teamledern i den bydelen? Hvis der er en teamleder da?Aner ikke hvem som skal få et sånt brev?

Ring å spør hvem som har ansvaret for å 'fordele' pasientene mellom personalet. Send brevet dit.

Du kan også sende det til avdelingen/klinikken uten å navngi noen person.

Du kan be psykologen og/eller fastlegen om hjelp til dette ved behov.

mvh

Annonse

Ring å spør hvem som har ansvaret for å 'fordele' pasientene mellom personalet. Send brevet dit.

Du kan også sende det til avdelingen/klinikken uten å navngi noen person.

Du kan be psykologen og/eller fastlegen om hjelp til dette ved behov.

mvh

Okey, da skal jeg gjøre det. Skal også ta det opp med behandleren i morra. Men er litt redd for å ikke bli trodd:(

Okey, da skal jeg gjøre det. Skal også ta det opp med behandleren i morra. Men er litt redd for å ikke bli trodd:(

Om du synes detaljene er vanskelig å forklare, så bare dropp dem.

Fokuser da heller på at for deg fungerer akkurat denne personen ikke så godt. En kjemigreie. Det vil derfor være mye bedre om du får en annen. (Det kan jo hende det er mer enn bare 'kjemi', men det er kanskje ikke det viktigste nå.)

Ikke spør om du kan få bytte. Legg det fram som noe som er ferdigtenkt og som du har bestemt deg for. Du trenger bare litt hjelp til å få de praktiske detaljene på plass.

Tror du det kan være nyttig og diskutere hva det er som er galt, kan du jo gjøre det. Kanskje senere. Men akkurat nå er det kanskje best å ha hovedfokuset på hvordan man praktisk, ryddig og greit kan bytte psyk. sykepleier.

mvh

Om du synes detaljene er vanskelig å forklare, så bare dropp dem.

Fokuser da heller på at for deg fungerer akkurat denne personen ikke så godt. En kjemigreie. Det vil derfor være mye bedre om du får en annen. (Det kan jo hende det er mer enn bare 'kjemi', men det er kanskje ikke det viktigste nå.)

Ikke spør om du kan få bytte. Legg det fram som noe som er ferdigtenkt og som du har bestemt deg for. Du trenger bare litt hjelp til å få de praktiske detaljene på plass.

Tror du det kan være nyttig og diskutere hva det er som er galt, kan du jo gjøre det. Kanskje senere. Men akkurat nå er det kanskje best å ha hovedfokuset på hvordan man praktisk, ryddig og greit kan bytte psyk. sykepleier.

mvh

Ja, takk for et konkret svar.Skal gjøre det. Ble så utav meg:( Hun presterte å si at psykologen ikke hadde lovt meg noenting om å følge meg opp videre:( noe jeg trodde.Men vet hun (psykologen) ikke ville ha snakka om meg bak min rygg.Og nå har jeg ikke mulighet til å spøre psykologen,hun har ferie:( Og har det ikke lett fortida, så ble så redd at jeg ble kvalm og begynte å gråte.Slik ting kan hun finne på å si:(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...