Gå til innhold

Hurtig puls 7 depresjon - angst

Anbefalte innlegg

Gjest redd i dag ja

Hei.

Jeg har depresjon og noe angst.

Har gått på pranolol for å roe ned indre følelser og mot tankekaos og stress. Nå skulle jeg trappe ned denne medisinen, mente den ikke hjalp meg noe særlig. Trappet ned over 6 dager. Gikk fra 40 mg 2 ganger daglig, gikk ned til 20 mg 2 ganger daglig i 4 dager, deretter 20 mg 1 gang daglig i to dager, deretter var jeg uten.

Har nå vært uten i kun to dager. I dag har jeg hatt veldig høy puls i hele dag. Før jeg gikk på trening var hvilepulsen på over 100, jeg pleier å ha 60-70 i hvilepuls. Nå etter trening er den ca 85.

Blir litt urolig her jeg sitter.

Er dette pga at jeg sluttet på pranolol? Kan det være angst som gjør det? Er det vanlig med høy puls ved angst? Eller er det noe galt med hjertet?

Håper noen kan svare meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309414-hurtig-puls-7-depresjon-angst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Har gått på pranolol for å roe ned indre følelser og mot tankekaos og stress."

S: Det hjelper ikke mot noe av dette. Det hjelper kun mot kroppslige symptomer som raskt hjerte og skjelvinger.

Det er naturlig og ufarlig at pulsen går opp når du slutter med betablokker.

Kondisjonstrening vil få pulsen ned igjen.

Gjest krakradada

85 i puls etter trening er i hvertfall ikke unormalt. Det har jeg alltid og den er veldig hissig i mange timer etterpå - det er naturlig :)

Jeg tror det skyldes følgende: denne betablokkeren har i lengre tid presset din normale puls noe ned, la oss si kanskje 10-15 slag i minuttet. Hvis du er kvinne er normal hvilepuls mellom 70-90. Over lengre tid har altså hjertet ditt vært roligere enn det normalt ville vært. Og når du slutter banker det slik det normalt ville gjort. Dette vil nok kanskje føles litt ubehagelig en stund - da du er vant til lavere hvilepuls. Og du vil føle deg litt stresset fordi hjertet ditt banker fortere - men det er en naturlig konsekvens av at du har sluttet med blokkere.

Og så blir du engstelig - det øker jo gjerne pulsen litt ytterligere. Det beste rådet jeg kan gi deg er og ikke være så opptatt av pulsen - men det er sikkert vanskelig akkurat nå.

Dette vil roe seg og det er utrolig hva hjertet ditt tåler. Pulsen du angir her er på ingen måte farlig eller ekstremt belastende for hjertet ditt :) Skulle imidlertid hvilepulsen din fortsette og ligge rundt 100 over tid - ville jeg oppsøkt lege for og vurdere hva du skal gjøre videre. Men ingenting tyder på at den vil gjøre det når du har 85 etter trening.

Gjest redd i dag ja

"Har gått på pranolol for å roe ned indre følelser og mot tankekaos og stress."

S: Det hjelper ikke mot noe av dette. Det hjelper kun mot kroppslige symptomer som raskt hjerte og skjelvinger.

Det er naturlig og ufarlig at pulsen går opp når du slutter med betablokker.

Kondisjonstrening vil få pulsen ned igjen.

Tusen takk for beroligende svar.

Merket jo at den gikk ned litt etter trening i dag, var jo over 100 før jeg gikk, og etter trening var den nede i ca 85.

Men føler det fortsatt ubehagelig nå, for hvilepulsen pleier å være lavere. Men da regner jeg med at det går seg til etter hvert, er jo kun dag to uten betablokkene nå.

Gjest redd i dag ja

85 i puls etter trening er i hvertfall ikke unormalt. Det har jeg alltid og den er veldig hissig i mange timer etterpå - det er naturlig :)

Jeg tror det skyldes følgende: denne betablokkeren har i lengre tid presset din normale puls noe ned, la oss si kanskje 10-15 slag i minuttet. Hvis du er kvinne er normal hvilepuls mellom 70-90. Over lengre tid har altså hjertet ditt vært roligere enn det normalt ville vært. Og når du slutter banker det slik det normalt ville gjort. Dette vil nok kanskje føles litt ubehagelig en stund - da du er vant til lavere hvilepuls. Og du vil føle deg litt stresset fordi hjertet ditt banker fortere - men det er en naturlig konsekvens av at du har sluttet med blokkere.

Og så blir du engstelig - det øker jo gjerne pulsen litt ytterligere. Det beste rådet jeg kan gi deg er og ikke være så opptatt av pulsen - men det er sikkert vanskelig akkurat nå.

Dette vil roe seg og det er utrolig hva hjertet ditt tåler. Pulsen du angir her er på ingen måte farlig eller ekstremt belastende for hjertet ditt :) Skulle imidlertid hvilepulsen din fortsette og ligge rundt 100 over tid - ville jeg oppsøkt lege for og vurdere hva du skal gjøre videre. Men ingenting tyder på at den vil gjøre det når du har 85 etter trening.

Tusen takk for beroligende svar fra deg også.

:)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...