Gå til innhold

Gyldig sykmelding..

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har ett problem, jeg er veldig sliten og sliter strekt psykisk. Noen ganger vurderer jeg å ta mitt eget liv. Har det veldig tøft privat, og for første gang valgte jeg å sykmelde meg fra jobben i 10 dager. Dagen jeg kom tilbake fikk jeg beskjed om at sykmeldinen min ikke var gyldig? Fordi min arbeidsplass er en IA bedift. og at jeg ikke hadde krav på sykepenger, men ingen har informert meg om dette. min overordnet fortalte meg at: det går utover andre da du sykmelder deg, med en spiss undertone. Jeg hadde allerede svimt eller fått anfall på jobben og fått strekte angst lidelser. Har en overodnet lov til å si dette? Er virkelig ikke sykmeldingen min gyldig? altså en sykmelding som er skrevet fra lege? Jeg fikk helt sjokk da jeg kom tilbake til jobben og fikk høre dette, og føler at jeg ikke klarer å bistå med noen ting. Hva burde jeg gjøre? Jeg føler meg overkjørt og har ingen krefter igjen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309433-gyldig-sykmelding/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du nylig er ansatt så må du ha jobbet en viss tid (4 uker?) før du kan ta ut sykemelding via lege, og 8 (?) uker før du kan bruke egenmelding. Utover det kan jeg ikke skjønne at arbeidsgiver kan påstå at sykemeldingen din er ugyldig, med mindre du har overskredet 24 dager det siste året da.

Kanskje arbeidsgiver har misforstått og tror du ikke kan være sykemeldt mer enn 8 dager i strekk, noe som jo gjelder egenmeldinger i IA-bedrifter, men ikke sykemelding fra lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309433-gyldig-sykmelding/#findComment-2521987
Del på andre sider

Hvis du nylig er ansatt så må du ha jobbet en viss tid (4 uker?) før du kan ta ut sykemelding via lege, og 8 (?) uker før du kan bruke egenmelding. Utover det kan jeg ikke skjønne at arbeidsgiver kan påstå at sykemeldingen din er ugyldig, med mindre du har overskredet 24 dager det siste året da.

Kanskje arbeidsgiver har misforstått og tror du ikke kan være sykemeldt mer enn 8 dager i strekk, noe som jo gjelder egenmeldinger i IA-bedrifter, men ikke sykemelding fra lege.

Til Lillemus:

Nå blander du egenmeldinger og sykemeldinger litt.. 24 dager gjelder egenmeldinger, utover det må man ha sykemelding fra lege.. Men det vet du sikkert.. :)

Til Loekken:

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite årsaken til sykemeldingen, så han har ingen grunnlag for å påstå den er ugyldig, så sant man har jobbet lenge nok til å ha lov til å bli sykemeldt da (som Lillemus skriver). Hvis det er krysset av for at forhold skyldes arbeidsrealaterte ting, har arbeidsgiver plikt til å følge opp den sykemeldte i samarbeid med bedriftshelsetjenesten.

Han sjefen hørtes forresten ut som en dritt som sier sånt når du er på plass.. "Hva med velkommen tilbake, hvordan har du det?" Han kan ikke nekte deg sykepenger... God bedring og lykke til. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309433-gyldig-sykmelding/#findComment-2521993
Del på andre sider

Til Lillemus:

Nå blander du egenmeldinger og sykemeldinger litt.. 24 dager gjelder egenmeldinger, utover det må man ha sykemelding fra lege.. Men det vet du sikkert.. :)

Til Loekken:

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite årsaken til sykemeldingen, så han har ingen grunnlag for å påstå den er ugyldig, så sant man har jobbet lenge nok til å ha lov til å bli sykemeldt da (som Lillemus skriver). Hvis det er krysset av for at forhold skyldes arbeidsrealaterte ting, har arbeidsgiver plikt til å følge opp den sykemeldte i samarbeid med bedriftshelsetjenesten.

Han sjefen hørtes forresten ut som en dritt som sier sånt når du er på plass.. "Hva med velkommen tilbake, hvordan har du det?" Han kan ikke nekte deg sykepenger... God bedring og lykke til. :)

''Til Lillemus: Nå blander du egenmeldinger og sykemeldinger litt.. 24 dager gjelder egenmeldinger, utover det må man ha sykemelding fra lege.. Men det vet du sikkert.. :)''

Neida, jeg gjorde ikke det, det jeg prøvde å si var at sjefen hennes kanskje blandet. :o) Når det gjelder de 24 dagene kan man jo max. ha 8 dager i strekk og jeg tenkte at siden hun hadde hatt 10 dager sykemelding så hadde kanskje sjefen misforstått noe og blandet sammen litt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309433-gyldig-sykmelding/#findComment-2522046
Del på andre sider

Til Lillemus:

Til Loekken:

Nå har jeg lest innlegget mitt en gang til og du milde himmel så elendig jeg har ordlagt meg...! *Himler med øynene over seg selv*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/309433-gyldig-sykmelding/#findComment-2522061
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...